Dronningmølle Teglværk (6 fotos)

af Peter Andersen, Hedehusene, 23/8 2022, 21:01 (814 dage siden) @ Niels Munch

Et par bemærkninger:
Anlægsbroen var i brug til 1920, hvor den blev påsejlet af et tysk fartøj og taget ud af brug. Storm og vind gjorde at broresterne efterhånden forsvandt indtil 1925.
Det ældste motorlokomotiv var muligvis bygget af Lars Nielsen i Hundested, som senere leverede en del lokomotiver til bl.a. nordsjællandske teglværker, dog af lidt kraftigere konstruktion:

18-3-1944 - FREDERIKSBORG AMTS AVIS
Notits: 70 år.
På mandag fylder smedemester og fabrikant Lars Nielsen, Skansevej, Hundested, 70 år.
Lars Nielsen, der er en kendt Hundestedborger, stammer fra Odsherred. Han slog sig ned i Hundested i 1906, og et par år efter byggede han sin egen værkstedsbygning. Det er den store bygning, som nu hører til 'Gubben's kompleks. Han specialiserede sig i tipvogne til teglværker, skibsmotorer og traktorer, og hans virksomhed blev kendt for at lave godt arbejde. I 1917 flyttede Lars Nielsen til Helsingør, men 10 år efter vendte han tilbage til Hundested, og han opførte så sin nuværende ejendom med værksted og butiker på hjørnet af Skansevej.

----
Bemærk, at der to typer af tipvogne med træramme på billedet.
På billedet med hesten er det en tipvogn med jernramme.

Lokomotivet fra Hillerød er af kun tre lokomotiver bygget af Hillerød Maskinfabrik og Kedelsmedie, Axel Gottlieb. Alle tre eksisterer faktisk endnu.

Nr. 1 blev leveret 1936 til A/S Harald Simonsen til Niverød Teglværk. Senere er det kommet til Wewers Teglværker, hvorfra Industribaneklubben overtog det i 1978.
Nr. 2 blev leveret 1936 til Dronningmølle Teglværker. Da dette lukkede 1945, blev det solgt til Vandløse Teglværk på Midtsjælland, hvorfra Industribaneklubben købte det i 1975.
Nr. 3 blev leveret 1943 til Finland (ISKO?). Det kørte senest på en tørvemose, og kom derfra til museet Nykarleby Jernväg.
Alle leveret med Ford-benzinmotor.

[image]

Afhentning af Nr. 2 i Vandløse 1976. Foto: PA.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak