Forslag til jernbanekilder.dk - svar
Hej alle,
Ud fra de tilbagemeldinger, som vi har fået omkring jernbanekilder.dk, kan jeg oplyse følgende:
1. "Jeg oplever tit at serveren går ned, når jeg bladre i et søgeresultat. (Connecting to remote server) Det er som oftest nødvendigt at søge meget bredt, hvis man leder efter noget bestemt, og så bliver søgeresultatat i sagens natur omfattende og udfordre serverkapaciteten."
Svar: Dette er vi ved at undersøge årsagen til med henblik på en udbedring.
2. "Variablerne (egenskaberne) for de indtastede billeder opleves for generelle. Det er ofte nødvendigt at gennemse en hel arkiv gruppe, hvis man søger et bestemt billede eller tegning. Det gør søgeresultaterne meget omfattende, og er måske årsag til 1."
Svar: Vi er ved at se på, om variablerne kan gøres mindre generelle (mere specifikke), uden at det dermed bliver for kompliceret at bruge dem.
3. "Er der en beslutning om at søgemaskiner IKKe skal have adgang til jernbanekilder.dk?
Jeg prøvede at lave en søgning på google direkte mod jernbanekilder Google search Helsingør på jernbanekilder.dk (tilføj site:jernbanekilder.dk til søgestrengen) Og får et tomt svar om at google ikke har noget på den side.
Der er ingen robots.txt fil, som kan fortælle hvor crawlere/søgerobotter (ikke)må kikke.
Selv hvis crawlerne skulle kikke på siden, vil de nok have svært ved at få mening ud af dem.
Måske skal man hjælpe crawlerne lidt på vej ved at lave “sitemaps” på siden. Fandt lige den ikke særligt teknisk side https://bonzer.dk/sitemap-googles-turistkort-over-din-hjemmeside/”
Svar: Fremmede søgemaskiner vil ikke blive givet adgang til jernbanekilder.dk. Dette fordi jernbanekilder.dk ikke er en standard hjemmeside men et DAM-program med en tilknyttet brugerportal og en underliggende database, hvortil der pga. teknikken ikke er direkte adgang for søgemaskiner som fx Google. Google er ikke i stand til at crawle ned i databaser, hvilket er godt af sikkerhedsmæssige årsager. De ting, du skriver om, kan kun bruges ifm. hjemmesider ikke ifm. databaser (DAM-programmer).
Google giver i øvrigt kun hits på en brøkdel af de sites, billeder m.m. der findes over hele verden og vil også af den grund ikke være et bedre alternativ til jernbanekilder.dk’s egne søgemekanismer.
4. "Det er vist en indbringende branche at lave SEO(search engine optimization)…"
Svar: Ja!
5. "I øvrigt ser det ud til at https ikke virker. Et certifikat kan være gratis."
Https er glimrende, men kun hvis der er brugere, der indtaster password, som man gør fx her på jernbanehistorisk forum. Dette bruger vi pt. ikke på jernbanekilder.dk, dels fordi det skal have et formål for os, hvad det ikke har, dels fordi at det vil indebære en del administrativt arbejde for os ifm. Databeskyttelsesforordningen/Persondataforordningen (GDPR).
Der er således ikke sikkerhedsmæssigt noget for os at vinde ved at tilføje et certifikat til jernbanekilder.dk, og da slet ikke et gratis certifikat, som typisk kun er gratis i 3 måneder. Vi vil ikke bruge tid og penge på at tilføje noget, som vi pt. ikke har brug for.
6. Ved søgning på stationer var der et ønske om at stationsnavne skulle være "default". Søgningen sker i et fritekst-søgefelt, og da det er ikke muligt at operere med default i fritekst-søgefeltet (så ville det jo ligesom ikke længere være et fritekst-søgefelt), har vi løst dette ved at man kan sætte en stjerne for navnet på jernbanestedet, hvis man vil se billeder fra et specifikt sted.
7. Der har været ønsker om en sidetæller-søgefelt, således at man kan springe til et bestemt sidetal. Dette kan man nu gøre ved at klikke på tallene mellem piletasterne, hvor der så vises et "Gå til side"-felt. Husk dog at gentage præcis de samme valg af Emner og Materialetyper m.m., som du valgte ved din tidligere søgning.
Med hensyn til overblik over billedresultaterne, så er gallerivisningen under den røde barre i overbliksbilledet i øvrigt et alternativ til standardvisningen med 16 thumbnails, hvis man bare skal se på motiver.
8. Vores leverandør overvejer, om de små forstørrelsesglas til højre for felterne i Infobilledet bør være permanent synlige og ikke kun som nu vises, når man passerer hen over et felt med cursoren.
9. Der arbejdes på at gøre det muligt at dele en post direkte på fx Facebook og ikke som nu kun ved manuel kopiering af link til udklipsholder.
10. Med hensyn til bedre Vejledning, mener vi efter nøje overvejelser og drøftelse af forslag til forbedring ikke bedre at kunne formå folk til at læse denne, udover via den tydelige indgang til Vejledningen, som allerede er tilgængelig i bunden af Startbilledet (og den vejledning om søgesyntakser, som dukker frem, når man holder cursoren hen over søgefeltet i den røde barre inden i overbliksbilledet).
Med venlig hilsen og tak for tilbagemeldingerne
Morten Flindt Larsen
Danmarks Jernbanemuseum