Ja, det er jo ren kulturhistorie!
Jeg har prøvet et sommerjob på et Tuborgdepot og det var med de "små" 30 styks kasser. De her 50 styks kasser var der nogen der tog to af gangen af. Påha - respekt! Men de var nok også slidt ned som 45 årige og dengan var hverken invalidepension eller førtidspension noget at skrive hjem om.
Bemærk at der i toppen af hver kasse ligger et stykke gråt kardus papir som skulle beskytte øllet mod lys. Det er givet lagt i manuelt i de kasser der.
I de senere plastkasser var der også i starten dette papir indlagt, men man fandt så ud af at med den måde man nu distribuerede på, hvor pallerne kørtest direkte på lastbiler eller i godsvogne behøvede mand det ikke mere. Det var heller ikke tænkeligt at kasserne kom til at stå i længere tid på en perron mens de ventede på at blive læsset.
Det er egentlig mærkeligt at Tuborg aldrig fik sig et fabriks og havnespor. Det må jo have været ulige meget nemmere ude i valby på Station Hof hvor man så at sige kunne stå for enden af tappebåndet og læsse direkte i godsvognene.
Ser man på målebordsbladene fra 1840 - 1890 er der faktisk ikke fuldt bebygget imellem Tuborg og stationen så man KUNNE godt have etableret et spor.
Nå - det er jo bare spekulationer. Nu er det hele historie da hverken Tuborgs fabrikker eller havnen er aktive mere - for havnen i hvert fald ikke som gods og færgehavn.