Avatar

VLTJ EP 57

af T. Rithmester @, Struer, 6/8 2022, 20:34 (831 dage siden)

Jeg var i dag en tur forbi Fåre, her residerer vognkassen fra VLTJ EP 57 jo, det blev til lidt billeder.
Blandt andet dette, hvad var funktionen af sådan en lygte ?
Har sådan en lygte et navn ?

[image]Lygte på siden af vognkassen fra VLTJ EP 57. Fåre. 6. august 2022 (tdr)

[image]Vognkassen fra VLTJ EP 57 opstillet i Fåre. 6. august 2022 (tdr)

VLTJ EP 57

af Niels Munch, 6/8 2022, 20:47 (831 dage siden) @ T. Rithmester

Kære Thomas,

Tændt lygte (brandgult lys) betød "Ranger forsigtigt med Postvognen". Som dagsignal anvendtes "brandgult flag".

"Hvor Signal Nr. 78 (»Ranger forsigtigt med Postvognen«) anvendes, tilkendegiver det, at der opholder sig Postpersonale i Vognen, hvorfor Rangering med eller mod denne skal ske med Forsigtighed.
Signalet anvendes ikke fra Postvogne, der el' indlemmet i 1'og.
Signalet anbringe af Postpersonalet."

Bedste hilsener
Niels

Avatar

VLTJ EP 57

af T. Rithmester @, Struer, 6/8 2022, 21:02 (831 dage siden) @ Niels Munch

Kære Thomas,

Tændt lygte (brandgult lys) betød "Ranger forsigtigt med Postvognen". Som dagsignal anvendtes "brandgult flag".

"Hvor Signal Nr. 78 (»Ranger forsigtigt med Postvognen«) anvendes, tilkendegiver det, at der opholder sig Postpersonale i Vognen, hvorfor Rangering med eller mod denne skal ske med Forsigtighed.
Signalet anvendes ikke fra Postvogne, der el' indlemmet i 1'og.
Signalet anbringe af Postpersonalet."

Kære Niels

Jeg takker mange gange.

Avatar

VLTJ EP 57

af Ove Nygaard, 8/8 2022, 13:43 (830 dage siden) @ Niels Munch

Kære Thomas,

Tændt lygte (brandgult lys) betød "Ranger forsigtigt med Postvognen". Som dagsignal anvendtes "brandgult flag".

"Hvor Signal Nr. 78 (»Ranger forsigtigt med Postvognen«) anvendes, tilkendegiver det, at der opholder sig Postpersonale i Vognen, hvorfor Rangering med eller mod denne skal ske med Forsigtighed.
Signalet anvendes ikke fra Postvogne, der el' indlemmet i 1'og.
Signalet anbringe af Postpersonalet."

Bedste hilsener
Niels

Kære Thomas og Niels!
Jeg kan bekræfte Niels's forklaring og uddybe med, at da Fredericia var en stor knudestation også for post med jernbane, var signalet meget anvendt, når postvognene var oprangeret ved "lange perron", hvor der også var opstillet vogne med DSB gods (ekspres- og ilgods). Og signalet blev "respekteret", og postvæsenets myndige vagtmestre, som vi arbejdede tæt sammen med, var også på stikkerne for at sikre postpersonalet arbejdsro og -sikkerhed.
Bedste hilsener
Ove af Erritsø
baseret på erfaringer fra perioden 1963 - 1969:-)

VLTJ EP 57

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 8/8 2022, 14:22 (830 dage siden) @ T. Rithmester

Det der med at rangere med posttog ...

I Esbjerg ankom der posttog kl 3.34 hver nat. Der skulle rangeres, omløbes og en stribe vogne skulle sættes ind til banegårdsposthuset. Toget fortsatte derefter mod Varde/Struer.
Og der blev jo arbejdet i vognene imens. Der er røget en del ubekvemsord gennem luften, når der undertiden blev gået lidt for hårdt til den, og det skete også at en postarbejder blev væltet omkuld, hvis man rørte stopperen ved banegårdsposthuset lidt for meget :)

Det må tidsmæssigt have været frem til starten af 1990'erne? Hvornår overgik P&T til lastbiler?

Avatar

VLTJ EP 57

af T. Rithmester @, Struer, 8/8 2022, 16:06 (830 dage siden) @ T. Rithmester

Også en tak til Ove Nygaard og NielsJ_Esbjerg for yderligere oplysninger :-)

VLTJ EP 57

af JvH @, Slangerup, 17/1 2024, 13:03 (303 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels
Har læst dit indlæg omkring "Ranger forsigtigt med vognen" og den tilhørende signalering.

Heljan har jo lige frigivet deres version af postvognen - litra P, og i tilhørende dokumentation er det forklaret at 1. serie af vognene havde et gult "Blinklys" i de to gavl partier til at signalere dette. Ved du om dette er rigtigt, eller det var fast lysende gule signal lygter?

mvh
Jens v. Høyer

VLTJ EP 57

af UTJ, 17/1 2024, 14:07 (303 dage siden) @ JvH

Hej Niels
Har læst dit indlæg omkring "Ranger forsigtigt med vognen" og den tilhørende signalering.

Heljan har jo lige frigivet deres version af postvognen - litra P, og i tilhørende dokumentation er det forklaret at 1. serie af vognene havde et gult "Blinklys" i de to gavl partier til at signalere dette. Ved du om dette er rigtigt, eller det var fast lysende gule signal lygter?

mvh
Jens v. Høyer

[image]
Fast gult lys, ikke "blinklys". Med elbelysning i postvognene var der en signallampe som kunne lyse gult og tændes af postpersonalet. Det gælder både "P" og "Ep 57-58" mm

--
ئۇلغىك

VLTJ EP 57

af JvH @, Slangerup, 17/1 2024, 15:15 (303 dage siden) @ UTJ

Hej UTJ

Tusind tak for bekræftelsen.

mvh
Jens v. Høyer

VLTJ EP 57

af Svend, Storkøbenhavn, 17/1 2024, 15:24 (303 dage siden) @ UTJ

Hej Niels
Har læst dit indlæg omkring "Ranger forsigtigt med vognen" og den tilhørende signalering.

Heljan har jo lige frigivet deres version af postvognen - litra P, og i tilhørende dokumentation er det forklaret at 1. serie af vognene havde et gult "Blinklys" i de to gavl partier til at signalere dette. Ved du om dette er rigtigt, eller det var fast lysende gule signal lygter?

mvh
Jens v. Høyer


[image]
Fast gult lys, ikke "blinklys". Med elbelysning i postvognene var der en signallampe som kunne lyse gult og tændes af postpersonalet. Det gælder både "P" og "Ep 57-58" mm

Tja, bom .....I den udgave af SR jeg sidder med her (19.06.1995) er underretningssignalet på vogne nr 12.5.2, 12.5.3 og 12.5.3 ("Ranger forsigtigt med vognen") i den ene version angivet som blinkende gult lys (de andre to er hhv gult signalflag og fast gult lys).

--
Svend

[image]

VLTJ EP 57

af Erik Storgaard, 17/1 2024, 17:16 (303 dage siden) @ Svend

Hej
Da jeg var udlånt til Jernbanepostkontor 1 (København) i begyndelsen af 1970-erne var det første vi gjorde at tænde det gule lys / hhv. sætte flag ud, så var vi "forsikret" mod ulykker. Det samme når vi ankom til f.eks. Korsør / Nyborg, så blev lyset tændt hhv. flag sat ud.

Avatar

VLTJ EP 57

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/1 2024, 17:23 (303 dage siden) @ Erik Storgaard

Hej
Da jeg var udlånt til Jernbanepostkontor 1 (København) i begyndelsen af 1970-erne var det første vi gjorde at tænde det gule lys / hhv. sætte flag ud, så var vi "forsikret" mod ulykker. Det samme når vi ankom til f.eks. Korsør / Nyborg, så blev lyset tændt hhv. flag sat ud.

Gult flag på DSB DB 1441 i Orehoved Færgehal, ca. 1915.

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

VLTJ EP 57

af JvH @, Slangerup, 17/1 2024, 18:36 (303 dage siden) @ Erik Storgaard

Hej Erik

Var det fastlysende eller blinkende (alså ikke flaget)

mvh
Jens v. Høyer

VLTJ EP 57

af Svend, Storkøbenhavn, 17/1 2024, 18:40 (303 dage siden) @ JvH

Var det fastlysende eller blinkende (alså ikke flaget)

Det kom sikkert an på vogntypen. Begge måder at signalere på var mulige (i "nyere tid").

--
Svend

[image]

VLTJ EP 57

af Erik Storgaard, 17/1 2024, 19:50 (302 dage siden) @ JvH

Som jeg husker det: Fast lysende gult.

VLTJ EP 57

af UTJ, 17/1 2024, 20:10 (302 dage siden) @ Erik Storgaard

Som jeg husker det: Fast lysende gult.

Mest sandsynligt, formentlig skiftet ud med anden model i 1970'erne,
[image]

--
ئۇلغىك

VLTJ EP 57

af Erik Storgaard, 17/1 2024, 20:37 (302 dage siden) @ UTJ

[image]
Sådan så den gule lampe ud på bureauvogn i 1970-erne. Eget foto i Kalundborg. Mvh. Erik Storgaard

VLTJ EP 57

af UTJ, 17/1 2024, 21:27 (302 dage siden) @ Erik Storgaard

Jeps, på de ældre postvogne. På P var de anderledes, som vist på mit foto.

--
ئۇلغىك

VLTJ EP 57

af Erik Storgaard, 17/1 2024, 21:49 (302 dage siden) @ UTJ

Korrekt, men så skal vi lige huske, at på et tidspunkt - vistnok slut 80-erne eller start 90-erne - blev togføreren afgangssignal i rene posttog erstattet af bureaulederens, som via kontakt i vognen kunne tænde et færdigmelde-blinklys. Jeg kan desværre ikke huske om ikke det var blåt. Det er nemlig langt efter min aktive tid i posttogene. Mvh. Erik Storgaard

VLTJ EP 57

af Svend, Storkøbenhavn, 17/1 2024, 23:49 (302 dage siden) @ UTJ

Der råder en vis stædighed her :-)

[image]

--
Svend

[image]

Avatar

VLTJ EP 57

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/1 2024, 10:36 (302 dage siden) @ Svend

Der råder en vis stædighed her :-)

UMULIGT! Ikke på dette forum. :-| :-| :-|

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

VLTJ EP 57

af UTJ, 18/1 2024, 10:51 (302 dage siden) @ Svend

Du citerer fra en SR der ikke var gyldig med P-vognenes levering.

--
ئۇلغىك

VLTJ EP 57

af JvH @, Slangerup, 18/1 2024, 22:01 (301 dage siden) @ UTJ

Det er korrekt
Første serie af litra P blev leveret i 1968.

mvh
Jens v. Høyer

VLTJ EP 57

af Svend, Storkøbenhavn, 18/1 2024, 23:46 (301 dage siden) @ UTJ
redigeret af Svend, 19/1 2024, 00:08

Du citerer fra en SR der ikke var gyldig med P-vognenes levering.

A´ hva ´?

"SR jeg sidder med her (19.06.1995)"

[image]

Men man kan naturligvis gruble over, hvornår det blinkende gule lys blev indført (eller gjort muligt) på postvogne litra P m fl. Det var dog ikke det, spørgsmålet gik på.

--
Svend

[image]

VLTJ EP 57

af JvH @, Slangerup, 19/1 2024, 10:56 (301 dage siden) @ Svend

Hej Svend

Jeg fandt en udgave af SR fra 1975, hvor blinket ikke er vist, men dette er jo også efter at 1. serie af litra P blev leveret (1968).
Det ser ud som om at det gældende SR; i 1968; er det som UTJ viser fra 1944, hvor der heller ikke er vist noget blink

mvh
Jens v. Høyer
[image]

VLTJ EP 57

af UTJ, 19/1 2024, 13:57 (301 dage siden) @ JvH

Jeg viste et rettelsesblad fra 1970 fra SR44, for netop at komme ud over eventuelle rettelser omkring leveringen af P. Nok ikke det store problem for nogen, men det kunne være interessant at se "lysdimsen" på et eller andet farvebillede omkring 1970, for den er tydeligvis udskiftet med anden model på et tidspunkt, jf mit viste billedudsnit.

--
ئۇلغىك

VLTJ EP 57

af Erik Storgaard, 19/1 2024, 19:49 (300 dage siden) @ UTJ

[image]
P-vogn i Struer den 14. august 1976, hvor flaget er ude. Mo-eren er netop koblet på. Jeg kan kun svagt ane et gult lampeglas. P-vognen skal via Holstebro - Vejle til Fredericia og kobles i "det store posttog" mod København (vist tog 7592) med 5 eller 6 bureauvogne med personale, der sorterede værdi- og brevpost m.v.
Mvh. Erik Storgaard

VLTJ EP 57

af JvH @, Slangerup, 22/1 2024, 09:57 (298 dage siden) @ Erik Storgaard

Hej alle

Takke været Jeres fantastiske indlæg, og et mindre stykke detektiv arbejde, føler jeg det er lykkedes at komme til en konklusion.
Jeg er primært interesseret i serie 1 vogne og helt specifik fra 1971, og købte derfor 2 stk. af den pågældende nye Heljan litra P. Jeg havde slet ikke set markeringen af de 2 gule lygte markeringer, placeret på begge sider af vognen. I stedet så jeg straks de gule markeringer i højre side af begge gavle.

Der var 4 stk. Rangersignallygter, hver med 2 pære (24V/5W). De to i "Sækkerum's" enden var placeret 1995 mm. fra vognenden (den ene kan ses på UTJ billede). I "Pakrum 1" enden var
de 2 lygter placeret 255mm. efter skydedøren hertil. Signallygten var en rektangulær type som var monteret horisontalt som vist på føromtalte billede. Det ser ud som om man ændrede
dette til en vertikal montering på serie 2.

I følge diagrammerne fra 1968 var det fastlysende Rangersignallygter, med intern kontrol lampe.
Fra 11. april 1975 blev der tilføjet et blink relæ til de gule Rangersignallygter.

mvh
Jens v. Høyer

DSB postvogn litra P, påskrifter

af Steffen Dresler, 22/1 2024, 13:08 (298 dage siden) @ JvH

Kære Jens.

Ved ikke om der er noget her der kan bruges.
[image]
Kilde/Ref.: Som angivet på tegningen

Steff

DSB postvogn litra P, påskrifter

af JvH @, Slangerup, 22/1 2024, 15:03 (298 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen

Det er 'en af de mange filer som jeg fandt frem til blandt 2.900 andre, men Tak skal du ha.

mvh
Jens v. Høyer

Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Jernbanebøger

Holbækegnens Mergelselskab, Hannerup Mergelleje

Holbækegnens Mergelselskab, Hannerup Mergelleje. Pris 150 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak