Fabriksplade
Hej alle.
Jeg er kommet i besiddelse af denne fabriksplade, er der nogen der kan fortælle mig lidt om hvad den kunne være fra?
Den måler 15 x 7,5 cm.
På forhånd tak.
af jks, 5/8 2022, 14:10 (833 dage siden)
Hej alle.
Jeg er kommet i besiddelse af denne fabriksplade, er der nogen der kan fortælle mig lidt om hvad den kunne være fra?
Den måler 15 x 7,5 cm.
På forhånd tak.
af Claus E. Hansen, 5/8 2022, 14:14 (833 dage siden) @ jks
Pladen stammer fra MO 1827, så vidt jeg lige kan regne mig frem til.
Mvh
Claus
af Baumann, 5/8 2022, 14:15 (833 dage siden) @ jks
MO 1827 - Frichs byggenr. 488 fra år 1953
https://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=8&bid=488
af jks, 5/8 2022, 14:37 (833 dage siden) @ jks
Er der mon samlere til den slags plader, og i givet fald, hvad ville den så være værd?
af Steffen Dresler, 5/8 2022, 15:20 (833 dage siden) @ jks
Kære jks
Der er altid interesse for fabriksplader, prisen afhænger af litra og ikke mindst nr.
Nu er dette jo fra en DSB litra MO motorvogn (ikke et ondt ord om disse), men de blev jo produceret "i frøers mængde", 1800 nr. i 100 eksemplarer. Altså er der "en del" i omløb.
Men sådan en god tommelfingerregel hvis du bliver tilbudt en pris, vent til du har flere priser at sammenligne med. Og du bliver IKKE millionær!!!
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig prismæssigt! Men sikkert en god aften på Mc D med familien
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af jks, 5/8 2022, 15:26 (833 dage siden) @ Steffen Dresler
Jeg var nok godt klar over at jeg ikke ville blive millionær på den, men havde ingen idé om hvad den kunne sælges for, så tak for svaret. Findes der et forum hvor det er godt at sætte den til salg?
Kan se at der ikke er nogle fabriksplader til salg på dba og lignende sider?
af Steffen Dresler, 5/8 2022, 16:39 (833 dage siden) @ jks
Kære jks
HVIS der har været plader tilsalg på DBA mv. (kender kun til damplokomotiv plader) har det ofte drejet sig om enten replica eller nogen man skal holde sig fra.
Det er et lille sluttet selskab der handler/bytter og hvorledes og hvem ved jeg ikke. Men det kan da være at nogle samlere er blevet interesseret i din FRICHS MO plade. Og DÉR ville det jo have været smart, hvis de kunne sende dig en besked via "kuverten" med din e-mail adresse som kun du kender (sender via Forum). Men den har du ikke oprettet.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af jks, 5/8 2022, 18:05 (833 dage siden) @ Steffen Dresler
Det var jeg ikke lige obs på, men nu burde det være muligt at maile til mig
Ville da være dumt hvis der var en der var interesseret, og det så ikke var muligt at skabe kontakt, så tak for at lige påpege det
af ojk37, 5/8 2022, 22:03 (833 dage siden) @ Steffen Dresler
Det behøver ikke altid at være tyvegods eller hælervare, hvis der kommer en lokomotivnummerplade til salg!!
Jeg var i mine unge dage i DJK med til at pudse og male (det sorte omkring tallene) afsyrede nummerplader, som kom på auktion ved DJK-møder for at skaffe kroner i kassen. Går ud fra, at Svend Jørgensen, som kom med pladerne, havde "rent mel i posen". Hvilke numre har jeg ingen erindring om.
Ole-Jørn
af Steffen Dresler, 5/8 2022, 22:57 (833 dage siden) @ ojk37
Godaften Ole-Jørn
SvJ plader er der helt styr på, han købte dem selv af Maskinafdelingen ligesom mange andre DSB ansatte gjorde. Han blev derefter trukket for det beløb pladen kostede og det blev som alle andre regnskaber bogført. Andre plader fik han for netop det du skriver, at bortsælge dem for at skaffe penge til det nye DJK. Ligeledes blev et større antal originalplader givet som gaver i forskellig forbindelse, bl.a. besøg eller pensionering.
Det jeg hentyder til er de plader der "udenom" Maskinafdelingen (og klubberne) uretmæssigt blev fjernet fra et lokomotiv, drifts- eller museumslokomotiv, for derefter senere at blive forsøgt solgt. Det samme med de replica plader, som helt legalt blev afstøbt (forskel i målene) fra originale plader for at "skåne" originalen, hvoraf nogle igen forsvandt og så forsøgt solgt som originale.
Der vil ALTID være nogle der forsøger at lave penge på ting som andre har interesse i, jernbane, veteranbiler, legetøj, mærkevarer etc.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af Jens MO-Møller, 6/8 2022, 01:26 (832 dage siden) @ jks
Frichs har aldrig været plaget af mindreværdskomplekser, så på hver af de 90 MO 1800 vogne, fandtes der hele 13 fabriksplader. 7 af de "små", ca. 15 x 75 cm, hvoraf 4 med samme byggenummer som vognkassen var placeret med 2 på hver bogie forneden. På hver dieselmotor sad der også et skilt med motorens byggenummer og på varmekedlen en enkelt med både Frichs byggenummer og et DSB internt værkstedsnummer. På bogierammerne og trinkasserne ved passagerindgangen var der i hver side placeret et skilt, kun med med teksten FRICHS, altså uden byggenummer og årstal.
På vognkassen sad der på rammen lige under skydedørene til rejsegodsrummet et lidt større skilt med både byggenummer og årstal, ca. 19,5 x 10,5. Disse 2 vognkasseskilte sad ret udsat og mange blev revet af, når perroncars fra både DSB og postvæsenet kom for tæt på.
Venlig hilsen
Jens Møller
af Jens MO-Møller, 6/8 2022, 04:59 (832 dage siden) @ Jens MO-Møller
Jeg glemte i skyndingen et komma i anden linje. De "små" skilte har selvfølgelig retteligt målene ca. 15 x 7,5 cm. Jernbanemuseets MO 1846 har tilfældigvis M-bogien fra MO 1827 med byggenummer 488 under sig.
Venlig hilsen
Jens Møller
af Tommy Nilsson , Ringsted, 6/8 2022, 10:41 (832 dage siden) @ Jens MO-Møller
Frichs har aldrig været plaget af mindreværdskomplekser, så på hver af de 90 MO 1800 vogne, fandtes der hele 13 fabriksplader. 7 af de "små", ca. 15 x 75 cm, hvoraf 4 med samme byggenummer som vognkassen var placeret med 2 på hver bogie forneden. På hver dieselmotor sad der også et skilt med motorens byggenummer og på varmekedlen en enkelt med både Frichs byggenummer og et DSB internt værkstedsnummer. På bogierammerne og trinkasserne ved passagerindgangen var der i hver side placeret et skilt, kun med med teksten FRICHS, altså uden byggenummer og årstal.
Her et andet eksempel på en Frichs byggeplade.
Den sidder på en dieselmotor fra 1932 fra Lemvig elværk, og er nu udstillet på Energimuseet i Tange.
af Jens MO-Møller, 7/8 2022, 11:58 (831 dage siden) @ Tommy Nilsson
Motornr. 139 var en type 124 C med boring og slaglængde 240 x 300 mm med luftstart, som ved 450 omdr./min. kunne yde 35 HK. Svinghjulet måler 1301 mm x 150 mm og blev bestilt af Lemvigs kommunale Værker i 1930.
Venlig hilsen
Jens Møller
af Jørgen Kragh, 6/8 2022, 11:07 (832 dage siden) @ Jens MO-Møller
Lidt O.T:
Frichs lavede jo mange ting, så havde Frichs forskellige nummerserier afhængigt af produktet, eller kørte det hele i een fortløbende serie?
mvh
Jørgen
Hvis eneste forbindelse til jernbaner er at en tipoldefar var lokofører i Århus og min oldefar blev udlært smed ved Frichs
af Asger Christiansen, 6/8 2022, 11:19 (832 dage siden) @ Jørgen Kragh
Frichs havde en særskilt, fortløbende nummerserie for de motorer, som virksomheden fremstillede - og her var der tale om forskellige motortyper, såsom stationære motorer, motorer til jernbanekøretøjer, motorer til skibe osv.
Jeg har aldrig fundet ud af, om der var en nummerserie for stationære dampmaskiner