Jeg har PRØVET at se så mange kilder igennem vedr. sp. ”Det har altid undret mig at de britiske godsvogne var så korte, er der nogen forklaring på det?”.
Jernbanerne er ”født” i England og blev naturligt nok tilpasset de dengang værende behov rum-, laste-, samt profil-, og infrastrukturmæssigt. Og det har stort set være uændret frem til tiden efter den anden verdenskrig omkring i 1950´erne. Og da især den 2. verdenskrig ikke gjorde det nødvendigt at starte forfra (tarveligt af Luftwaffe), forblev infrastruktur og dermed vognmateriellet som det var før krigen. De forenede kongeriger var jo en ø uden jernbanemæssige forbindelser til Europa! Altså ikke behov andet materiel. Dette ændrede sig noget med "Thames-link" (tunellen mellem England og Frankrig åbnet 1994).
Akselafstanden på godsvognsmateriellet (en slags standard for åbne og lukkede godsvogne) har næsten hele tiden ligget på mellem 9 feet (ca. 2,7 m) til 12 feet (ca. 3,66 m (JFJ små Q-vogne mv.)) og de forskellige jernbaneselskaber har stort set været tro mod disse mål. Det har også betydet at – som nævnt andetsteds – sporkurver, sporskifter, drejeskiver og hertil ikke mindst læsseramper og varehusspor, har været tilpasset disse mål. Det betød også at kunderne (de almindelige mindre virksomheder) ikke kunne modtage mere godslast, en til to vogne og 10 – 20 tons, almindeligvis kul, der var en af de vigtigste handelsvarer. Alle de andre ikke jernbanetransporterede varer, kom via det enorme kanalsystem (Narrowboats), der heller ikke ændrede sig overhovedet.
Først i og med anvendelsen af først ”Ferry-boats” (1930´erne) og senere tilpassede UIC normer, blev godstogsvognmateriellet ændret, men stadig tilpasset engelske normer. Altså blev behovet i 1960´erne for større lastmængder, vægt som rummæssigt, større og hvor muligt jernbanerne tilpasset i forhold hertil.
Så det korte svar er vel, at det ikke var nødvendigt og ej helle muligt at gøre godsvognsmateriellet større p.g.a. infrastrukturen.
Til ovenstående; dette er hvad jeg umiddelbart har fået ud af gennemlæsning og der er selvfølgelig et væld af undtagelser og ændringer (Great Western Railway bredspor 1838 – 1892). Men fyld selv på i stedet for at skrive jeg mangler dette eller hint!
Med venlig hilsen
Steffen Dresler