Ældre engelske militære godsvogne

af Steffen Dresler, 5/8 2022, 13:36 (833 dage siden)

Godeftermiddag

Lige efter den 1. Irak krig endte jeg nogle dage i England, hvor der på området henstod nogle sikkert ikke mere anvendte militære lukkede godsvogne. Alle optagelser fra 1. april 1992.

[image]
[image]
[image]

Hvilke typer og anvendt til hvad har jeg ingen anelser om, men jeg synes at andre måske kan få glæder af billederne end at de bare ligger i et chartek.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Ældre engelske militære godsvogne

af Niels Munch, 5/8 2022, 14:50 (833 dage siden) @ Steffen Dresler

Tak for kigget, Steff.

Tilsvarende observerede jeg i APR 1981 under et FAK studiebesøg ved den britiske hærs Central Ordnance Depot ved Bicester, som i øvrigt blev betjent af Bicester Military Railway.

Desværre var det ikke velset at fotografere på området.

Bedste hilsener
Niels
ikke flere soldaterhistorier

Ældre engelske militære godsvogne

af Gerhard V., Region Stuttgart, 5/8 2022, 18:06 (833 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen,

de to til venstre ser ud som de er palvans. De der vogne var mig bekendt en mere modern utveckling; for at kunne læsse paller bedre deri fik de en stor dør som tager ind næsten halvdelen af vognsiden. Hvis man googler "palvan" kommer flere billeder.

Venlig hilsen

Gerhard.

Ældre engelske militære godsvogne

af Steffen Dresler, 5/8 2022, 18:54 (833 dage siden) @ Gerhard V.

Hallo Gerhard

Da min viden er yderst begrænset om det engelske vognmateriel, muligvis undtagen "Buffet-cars":-), har jeg faktisk aldrig tænkt over det og så har jeg, trods 29½ år, nok ikke set disse korte vogne i tjeneste/anvendelse. Mine tog var "Tusind dørs EMU" på SN. Og DE overraskede mig ved den hastighed de fremførtes med dagligt, der var knald på!!

Og så var der /er?? en helt anden service i togene, en Gin & Tonic i morgentogene ned til f.eks. Canterbury, Seven Oaks (er nu kun Five Oaks, to røg sig under en storm i 88/89) m. fl. så sent som i 2009 ;-) ;-) :-P

Men det glæder mig virkeligt at du og måske andre kan få glæde af at se vognene. Skal dog også lige selv på internettet og se de af dig nævnte vogne, tak!!

Bedste hilsener

Steff

Ældre engelske militære godsvogne

af Niels Munch, 6/8 2022, 11:34 (832 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej,

Nysgerrigheden omkring disse "palvans" drev også mig ud på nettet, hvor jeg bl.a. fandt:

"2.388 af disse "palvans" blev bygget i perioden fra 1952 til 1961 til at transportere gods læsset på paller. Forskellige ændringer blev introduceret i løbet af denne periode, især i fjederophænget, som var akilleshælen i dette design. Udrangering fandt sted fra midten af ​​1960'erne. Flere overlevede på forskellige veteranbaner m.v."

Kilde: https://www.gaugemasterretail.com/magento/parkside-models-pc65.html .

[image]A former Britsih Railways 'Palvan' carrying the number WGB 4043 on the Bristol Harbour Railway. 16 July 2016. Foto: Geof Sheppard. Wikimedia Commons.

Vognen er en ex Ministry of Defence (MoD). Desuden fandt jeg:

"Disse pallevogne var specielle ombygninger af konventionelle lukkede godsvogne til MoD for at lette læsning med gaffeltruck. Dobbeltdøre i modstående hjørner gør dem mere tilgængelige; men under drift fik ujævn vægtfordeling fra lasten skyld for afsporinger, og vogntypen blev dømt til intern brug på MoD-depoter."

Kilde: https://www.andrewbriddonlocos.co.uk/locos/gone-but-not-forgotten/114-palvan.html .

M.v.h.
Niels

Ældre engelske (militære) godsvogne - hvorfor så korte?

af esni, Frederikssund, 6/8 2022, 20:42 (831 dage siden) @ Steffen Dresler

Det har altid undret mig at de britiske godsvogne var så korte, er der nogen forklaring på det?

Ældre engelske (militære) godsvogne - hvorfor så korte?

af Niels Munch, 6/8 2022, 21:04 (831 dage siden) @ esni

Det har altid undret mig at de britiske godsvogne var så korte, er der nogen forklaring på det?

Min - udokumenterede - teori er briternes "sindssygt mange" (havne-)spor med små kurveradier, der betingede akselafstanden på 10-foot (3,05 m).

M.v.h.
Niels

Avatar

Ældre engelske (militære) godsvogne - hvorfor så korte?

af Morten Flindt Larsen, København K, 6/8 2022, 21:51 (831 dage siden) @ Niels Munch

Det har altid undret mig at de britiske godsvogne var så korte, er der nogen forklaring på det?


Min - udokumenterede - teori er briternes "sindssygt mange" (havne-)spor med små kurveradier, der betingede akselafstanden på 10-foot (3,05 m).

M.v.h.
Niels

Ja, og ditto vogndrejeskiver ved industrivirksomheder, hvoraf mange var fra industrialiseringens første år.

Ældre engelske (militære) godsvogne - hvorfor så korte?

af Steffen Dresler, 7/8 2022, 15:55 (831 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg har PRØVET at se så mange kilder igennem vedr. sp. ”Det har altid undret mig at de britiske godsvogne var så korte, er der nogen forklaring på det?”.

Jernbanerne er ”født” i England og blev naturligt nok tilpasset de dengang værende behov rum-, laste-, samt profil-, og infrastrukturmæssigt. Og det har stort set være uændret frem til tiden efter den anden verdenskrig omkring i 1950´erne. Og da især den 2. verdenskrig ikke gjorde det nødvendigt at starte forfra (tarveligt af Luftwaffe), forblev infrastruktur og dermed vognmateriellet som det var før krigen. De forenede kongeriger var jo en ø uden jernbanemæssige forbindelser til Europa! Altså ikke behov andet materiel. Dette ændrede sig noget med "Thames-link" (tunellen mellem England og Frankrig åbnet 1994).

Akselafstanden på godsvognsmateriellet (en slags standard for åbne og lukkede godsvogne) har næsten hele tiden ligget på mellem 9 feet (ca. 2,7 m) til 12 feet (ca. 3,66 m (JFJ små Q-vogne mv.)) og de forskellige jernbaneselskaber har stort set været tro mod disse mål. Det har også betydet at – som nævnt andetsteds – sporkurver, sporskifter, drejeskiver og hertil ikke mindst læsseramper og varehusspor, har været tilpasset disse mål. Det betød også at kunderne (de almindelige mindre virksomheder) ikke kunne modtage mere godslast, en til to vogne og 10 – 20 tons, almindeligvis kul, der var en af de vigtigste handelsvarer. Alle de andre ikke jernbanetransporterede varer, kom via det enorme kanalsystem (Narrowboats), der heller ikke ændrede sig overhovedet.

Først i og med anvendelsen af først ”Ferry-boats” (1930´erne) og senere tilpassede UIC normer, blev godstogsvognmateriellet ændret, men stadig tilpasset engelske normer. Altså blev behovet i 1960´erne for større lastmængder, vægt som rummæssigt, større og hvor muligt jernbanerne tilpasset i forhold hertil.
Så det korte svar er vel, at det ikke var nødvendigt og ej helle muligt at gøre godsvognsmateriellet større p.g.a. infrastrukturen.

Til ovenstående; dette er hvad jeg umiddelbart har fået ud af gennemlæsning og der er selvfølgelig et væld af undtagelser og ændringer (Great Western Railway bredspor 1838 – 1892). Men fyld selv på i stedet for at skrive jeg mangler dette eller hint!

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Ældre engelske (militære) godsvogne - hvorfor så korte?

af Steffen Dresler, 7/8 2022, 20:45 (830 dage siden) @ Niels Munch

Godaften Niels

"Thames Link" er/var det arbejdsnavn (fra engelsk side) vi anvendte med "Eurotunnel" projektet, indtil det meget senere blev navngivet med andet og officielt navn.

Navnet var entydigt anvendt om alle aktiviteter, herunder ikke mindst entreprenører, der byggede. Et af dem hed for øvrigt forkortet WIMPY, der absolut uofficielt stod for "We Import More Paddys every Year", derfor interessen for firmaet i mange henseender!

Jeg har ikke efter 1990 haft professionel interesse i projektet og ved derfor ikke at navnet nu er anvendt om togforbindelsen. Men for mig vil navnet altid entydigt være forbundet med tunnelbyggeriet og en masse spændende anderledes oplevelser.

Bedste hilsener

Steff

Ældre engelske (militære) godsvogne - hvorfor så korte?

af Niels Munch, 7/8 2022, 21:13 (830 dage siden) @ Steffen Dresler

"Thames Link" er/var det arbejdsnavn (fra engelsk side) vi anvendte med "Eurotunnel" projektet, indtil det meget senere blev navngivet med andet og officielt navn.

Navnet var entydigt anvendt om alle aktiviteter, herunder ikke mindst entreprenører, der byggede.

Hej Steff,

Jeg skal på ingen måde bestride dine oplevelser; men dels stødte jeg ikke på betegnelsen "Thames Link" i f.m. mit besøg ved byggeriet af kanaltunnelen o. 1990, dels har jeg svært ved at se relationen mellem floden Themsen og kanalen mellem England og Frankrig.

M.v.h.
Niels

Ældre engelske (militære) godsvogne - hvorfor så korte?

af UTJ, 7/8 2022, 21:25 (830 dage siden) @ Niels Munch

Thames Link er specifikt den direkte forbindelse mellem St Pancras/Kings Cross og London Bridge,
Se fx her (London Trsp Museum om Thameslink)
Den har således en lang historie uden sammenhæng med Kanaltunnelen.

Ældre engelske (militære) godsvogne - hvorfor så korte?

af Steffen Dresler, 7/8 2022, 21:29 (830 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Tja, jeg var nu også kun beskæftiget og skulle være "Thames Link" godkendt. Husk lige på i den forbindelse, at udtrykket dækkede alle aktiviteter, bl.a. også EuroStar samt godsforbindelser (altså OGSÅ London og Themsen) og ikke kun Folkestone terminal.

Bedste hilsener

Steff

Ældre engelske (militære) godsvogne - hvorfor så korte?

af Niels Munch, 7/8 2022, 21:34 (830 dage siden) @ Steffen Dresler

[image]

Ældre engelske (militære) godsvogne - hvorfor så korte?

af Steffen Dresler, 7/8 2022, 21:47 (830 dage siden) @ Niels Munch

Ja, når man ikke kan få det sidste ord, er der jo altid en mulighed for at bruge en lille spillemand.

Jeg tror jeg stopper her.

Steff

Jernbanebøger

Den Lille Blå Kat

Den Lille Blå Kat. Pris 170 kr.

Læs mere
Radiostyrede tog til Thisted
Radiostyrede tog til Thisted

I slutningen af 1980erne eksperimenterede DSB med radiostyring af tog og der blev bygget en forsøgsstrækning ved Grønttorvet i København. Jan Eriksen var med på en af prøveturene og fortæller i denne artikel om systemet.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak