Ulykke ved Vejen
Er der nogen der kan hjælpe med informationer til dette billede? Vi antager det er fra Vejen-området, ca. 1950.
På forhånd tak for input!
Er der nogen der kan hjælpe med informationer til dette billede? Vi antager det er fra Vejen-området, ca. 1950.
På forhånd tak for input!
Toget til højre er PR 904
og efter databasen her, så er det fra Brørup d. 2/11 - 1951 med R 946
Toget til højre er PR 904
og efter databasen her, så er det fra Brørup d. 2/11 - 1951 med R 946
Mange tak - der ser ud til at vi er på rette spor, i hvert tilfælde med hukommelsen. Rette spor kan vist ikke bruges om motivet...
Om Brørup-ulykken, se f.eks.: http://www.blokposten.dk/billed/bp-ulykke-1951.htm .
M.v.h.
Niels
Om Brørup-ulykken, se f.eks.: http://www.blokposten.dk/billed/bp-ulykke-1951.htm .
M.v.h.
Niels
Se mail.
M.v.h.
Ove
Er der nogen, der ved hvordan ulykke skete eller ved, hvor jeg kan læse om de nærmere forhold omkring sammenstødet?
En kort omtale findes her: http://dokuwiki.farallon.dk/doku.php?id=jernbaner:frontal_kollision_mellem_brorup_og_ho... .
M.v.h.
Niels
Om Brørup-ulykken, se f.eks.: http://www.blokposten.dk/billed/bp-ulykke-1951.htm .
M.v.h.
Niels
Se mail.
M.v.h.
Ove
Hvilken mail?
Hej Henrik,
Det var vist en besked til mig.
V.h.
Niels
Hej Allan og I andre i forummet!
Se f.eks. Vingehjulet 9. årgang, nr. 5 (dec. 1951) side 37-40
v.h.
HansA
Hej Hans og Niels. Tak for info
Hej Henrik,
Det var vist en besked til mig.
V.h.
Niels
Ja.
V.h.
Ove
BRØRUP ulykken fik ganske alvorlige materielle følger for det ene af de to implicerede lokomotiver, nemlig DSB litra PR nr. 904. Det blev nemlig bedømt ureparabel og udrangeret.
Lokomotivet blev efter ulykken ført til Centralværkstedet i København (Cvk Kh) og her blev skaderne vurderet af fagfolk. Specielt Afdelingsingeniør V. Voldmester ved Maskinafdelingen, der jo i sin tid havde stået for ombygningen fra litra P og til litra PR. Yderligere deltog Værkfører Johnsen fra Cvk Kh lokomotiv værksted.
Det må have været et ret voldsomt sammenstød, da pufferplanken, der fastholdtes af stangrammen, var totalt ødelagt og afrevet. Men nok til manges undren, var dampmaskinen ødelagt i en sådan grad, at den ikke kunne repareres, da støbninger var knækket eller vredet, den yderste venstre lavtrykscylinders væg knækket af, begge receivere (at sammenligne med ”gliderne”) havde fået deres dæksler knækkede af og det indvendige fuldstændig revet. Selvfølgelig var både stempel- og recieverstokke ødelagt. Røgkammersadlen var flækket og den var løftet således at også stangrammen var skævslået. Så trods lokomotivet i princippet ikke var mere end 8 år gammelt, blev det udrangeret ved skrivelse M1304/52 af 5. februar 1952. Lokomotivet blev ophugget på Cvk Kh og anvendelige dele indvundne for andet brug. Tenderen blev afvendt af DSB litra P nr. 928, der altså nu kørte med en moderniseret PR tender.
Til erstatning for nr. 904 ombyggedes litra P nr. 921 til litra PR. Den indgik på værkstedet på Cvk Kh den 16. oktober 1953 og udgik for prøvekørsel og idriftssættelse den 1. juni 1954.
Herover et billede af den ødelagte PR 904. Det er Afdelingsingeniør V. Voldmester, der ses forrest med alpehue, bagved ham Johnsen. Ødelæggelserne ses tydeligt og man bedes bemærke de to ituslåede og bøjede recieverstokke.
Foto: DSB/Danmarks Jernbanemuseum.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Ønsker man at vide mere om disse meget spændende lokomotiver (litra PR) samt selvfølgelig om ”moderlokomotivet” DSB litra P, kan man med fordel anskaffe sig ”DSB litra P og PR, fra Atlantic til Pacific” fra Lokomotivets forlag. Der er endnu få eksemplarer hos bl.a. Nyboder som Kystbanen m. fl.
Til erstatning for nr. 904 ombyggedes litra P nr. 921 til litra PR. Den indgik på værkstedet på Cvk Kh den 16. oktober 1953 og udgik for prøvekørsel og idriftssættelse den 1. juni 1954.
Findes der notater om at man ved ombygningen af 921 foretog ændringer/forbedringer i konstruktionen i forhold til de tidligere ombyggede maskiner, evt baseret på erfaringer med disse i driften?
Findes der notater om at man ved ombygningen af 921 foretog ændringer/forbedringer i konstruktionen i forhold til de tidligere ombyggede maskiner, evt baseret på erfaringer med disse i driften?
Om 921 adskilte sig fra de øvrige skal jeg ikke gøre mig klog på, men uden at kunne henvise til kilden, mener jeg at kunne huske at 904 var den eneste "lille" PR, idet de øvrige P I der indgik til ombygning, blev udstyret med P II cylinderblok. Skulle der være nogen her blandt forums læsere der kan be-/afkræfte dette? - Jeg kunne selvfølgelig måle 908 op, men det er ret omfattenden, da stempeldækslerne skal demonteres.
Kære Kim og Filip!
Jeg har ikke - ikke sagt at det ikke findes - set papirer på det adspurgte. For mig ser det ud til, at 921 "bare" er ombygget som de andre. Men helt sikkert med de småændringer, der havde fundet sted, bl.a. med hensyn til dampning, der i begyndelsen ikke var den bedste. På lokomotivkortet står der intet usædvanligt. Kan være, der er en bemærkning i reparationsbogen, men den er jeg ikke i nærheden af.
Som Filip rigtig skriver, havde alle PR - undtaget 904 - P II dampmaskine. 908 fik lige en tommestok på, lige før den prøvekørtes mellem Roskilde og Køge efter istandsættelsen (væddemål ).
Den drillede forresten (ad hel.... til ) da den varmløb på maskinbogielejerne i højre side, for hårdt spændt op. Man kunne i pæn afstand mærke strålevarmen med hånden, så den skulle KØLES af hver gang før adskillelse og nystøbning af hvidmetalslejer. Hårdt arbejde og slid, men det lykkedes til sidst.
Mvh
Steffenn Dresler
Har I også haft en tommestok på 905 og 901?
Nix, det var en meterstok
Men til sp. Ifølge reparationsbøgerne fik alle efterfølgende lokomotiver samme dampmaskine som 930, der jo var en "stor" P. Det var vel sikkert for at ensrette materiellet også på dette område.
Dette kunne jo kun lade sig gøre ved at der var reservedele og det var der tilsyneladende, omend ikke i overflod.
Men PR historien var jo kort, da der jo kom diesler til. Derfor stoppede også ombygningen af alle P til PR.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Blot et foto:
PR 908 i Roskilde, 01.06.1985 (nm).
Lokomotivet er her nylig ankommet til Roskilde.
M.v.h.
Niels
PR 908 i Roskilde, 01.06.1985 (nm).
Det er sgu et rigtigt "herre damp lokomotiv", men billedet vises jo også i "Herreværelset".
Det er sgu et rigtigt "herre damp lokomotiv", men billedet vises jo også i "Herreværelset".
Der er blevet sagt og skrevet meget om Pr maskinernes udseende, og det har ikke altid været lige pænt. Jeg synes det er lidt speciel, men flot maskine.