Oplysninger til slutlygte søges

af Gerhard V., Region Stuttgart, 3/8 2022, 19:04 (835 dage siden)

Hej,

jeg har købt en Slutlygte af denne type:

http://jernbanekilder.dk/catalog/Billedarkiv/r/186977/viewmode=infoview

og fik en ven at bringe den hjem til mig til Tyskland. Desværre mangler glødepæren (at akkuen er ikke længre til stede var jeg helt klar over ved købet). Nu er det sådan at der synes at være en slags simpel indbygget elektronik som styrer pæren; jeg formoder at det er en blink-elektronik. Men den synes at være gjuten in en slags resin eller lignende. Kan nogen herinde sige hvilken spænding og vilken ydelse pæren skal have og hvildken spænding der skal tilføres på akku-siden, tak? Jeg ville glæde mig at sætte lygten i gang igen (kun for dekorative emner) men vil kun ombygge så få som muligt for at opretholde den historiske materie (naturligvis ville det være det ekelste at smide ud hele elektriken og skabe noget nyt, men det er ikke min idé).

Jeg har redan kigget ind på jernbanearkivalier.dk og på jernbanemuseet, men desværre kunde jeg ikke finde noget passende.

Venlig hilsen

Gerhard.

Oplysninger til slutlygte søges

af Jens H. Bondesen, 3/8 2022, 20:47 (835 dage siden) @ Gerhard V.

Hej,

jeg har købt en Slutlygte af denne type:

http://jernbanekilder.dk/catalog/Billedarkiv/r/186977/viewmode=infoview

og fik en ven at bringe den hjem til mig til Tyskland. Desværre mangler glødepæren (at akkuen er ikke længre til stede var jeg helt klar over ved købet). Nu er det sådan at der synes at være en slags simpel indbygget elektronik som styrer pæren; jeg formoder at det er en blink-elektronik. Men den synes at være gjuten in en slags resin eller lignende. Kan nogen herinde sige hvilken spænding og vilken ydelse pæren skal have og hvildken spænding der skal tilføres på akku-siden, tak? Jeg ville glæde mig at sætte lygten i gang igen (kun for dekorative emner) men vil kun ombygge så få som muligt for at opretholde den historiske materie (naturligvis ville det være det ekelste at smide ud hele elektriken og skabe noget nyt, men det er ikke min idé).

Jeg har redan kigget ind på jernbanearkivalier.dk og på jernbanemuseet, men desværre kunde jeg ikke finde noget passende.

Venlig hilsen

Gerhard.

Hej,

Svaret findes på jernbanearkivalier:
Sikringsteknikeren og Signalteknik
Side 789 i pdf-filen (hvidt sidenummer 748 på sort baggrund).

Oplysninger til slutlygte søges

af Jørgen Kragh, 3/8 2022, 21:18 (835 dage siden) @ Gerhard V.

Hejsa

Det skrift giver kun halvdelen af svaret. Betterispændingen skal være 3 V, men der står ikke noget om pærens størrelse.
Det skal være en 3 V pære, men hvor mange Watt?

Har du et billede af fatningen eller kan måle dens diameter, kan jeg måske give et gæt på en passende pære.

mvh

Jørgen

Oplysninger til slutlygte søges

af Gerhard V., Region Stuttgart, 3/8 2022, 22:57 (834 dage siden) @ Jørgen Kragh

Mange tak Jens og Jørgen,

fantningens indre diameter er 9,4 mm, så det ser ud at være en E10 skruefatning. Fandtes der ikke pærer med 2,8 V eller 3,5 V? Kom gerne med et gæt, jeg vil gerne berette om resultatet, men det kan tage lidt tid at få fat i en passende pære.

Venlig hilsen

Gerhard.

Oplysninger til slutlygte

af re20000, 4/8 2022, 01:08 (834 dage siden) @ re20000

UPS! læser netop at jvf IEC 60086-2:2015 fra 2015 er R40 udgået som standardmål for batterier, så man kan forestille sig at det i fremtiden kan blive svært at finde den størrelse. Men alle mindre slags 1,5V batterier kan bruges, de skal skal så bare skiftes hyppigere... Og ingen kan jo se hvad der er inden i lygten...

Nold

Oplysninger til slutlygte

af ThomasTog, 4/8 2022, 08:13 (834 dage siden) @ re20000

Jeg har lavet mine 6 slutlygter om til at køre på 3 stk genopladelige 1,2V AA batterier. Pæren er på 3,8V.

Hvis det er den ældre model med telefonrelæer til blink, så bruger det noget mere strøm.

Oplysninger til slutlygte søges

af Ole M. Nielsen ⌂, 4/8 2022, 09:06 (834 dage siden) @ Gerhard V.

I "Vingehjulet" 7.årgang, nr. 17 (10/6-1950) er der en større artikel om de dengang nye slutlygter.

Her er to udsnit fra artiklen :

[image]

[image]

Oplysninger til slutlygte søges

af Jørgen Kragh, 4/8 2022, 09:39 (834 dage siden) @ Gerhard V.

En 3,8 V pære på 1 W kan også tåle at du udskifter brunstensbatteriet med 3 stk. NiMH genopladelige batterier.

Held og lykke med projektet

Jørgen

Avatar

Oplysninger til slutlygte

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 4/8 2022, 16:54 (834 dage siden) @ ThomasTog

Jeg har lavet mine 6 slutlygter om til at køre på 3 stk genopladelige 1,2V AA batterier. Pæren er på 3,8V.

Masser af muligheder for at købe sådanne pærer. Google er din ven, Gerhard.

Avatar

Oplysninger til slutlygte søges

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 4/8 2022, 16:57 (834 dage siden) @ Ole M. Nielsen

I "Vingehjulet" 7.årgang, nr. 17 (10/6-1950) er der en større artikel om de dengang nye slutlygter.

Her er to udsnit fra artiklen :

[image]

[image]

Det er så de oprindelige baseret på relæer, men Gerhards har elektronik (sikkert en bistabil multivibrator)

Angående glødepæren...

af Gerhard V., Region Stuttgart, 4/8 2022, 17:52 (834 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hej Ole, mange tak! Det synes at være i overenstemmelse med den nævnte påtryk på Nolds glødepære, så det skal forsøges. Jeg har bestillt nogele sådanne pærer. @Michael: Ja, det har du ret, at skemaet viser den gamle opbygning, men i kilden som Jens har henvist til er (for mig) at erkende, at både kredsløb arbeter med samme spænding, dvs. 3 V. Jeg kan desuden ikke forestille mig at en løsning blev godtkend af DSB/Banerne, hvor man ved varje pæreskift skal først se efter vilken slags blink er indbygget. Så jeg er meget trogen at det skal fungere med en 3,8V/0,3A-pære. Men: Jeg har forsøgsvis oveni bestillt nogle 2,5V/0,3A pærer for at forsøge hvis det kan lagde sig gøre at drive lygten med kun to NiCad eller NiMH-akkumulatorer, dvs. på 2,4 V på indgången. Jeg ska se... og jeg kan gerne berette hvordan det går videre. Igen mange tak, det er helt fantastiskt at der findes næsten for alle problem nogen, som ved hvor man skal søge nærmere oplysinger!

Venlig hilsen

Gerhard.

Oplysninger til slutlygte søges

af Niels Munch, 4/8 2022, 18:34 (834 dage siden) @ Michael Deichmann

..... sikkert en bistabil multivibrator.

Er du ikke ved at gå uden for de rammer, der sædvanligvis er gældende for dette forum?

[image]

Avatar

Oplysninger til slutlygte søges

af Morten Flindt Larsen, København K, 4/8 2022, 18:44 (834 dage siden) @ Niels Munch

..... sikkert en bistabil multivibrator.


Er du ikke ved at gå uden for de rammer, der sædvanligvis er gældende for dette forum?

[image]

Det må skyldes varmen...

Avatar

Oplysninger til slutlygte søges

af T. Rithmester @, Struer, 4/8 2022, 19:48 (834 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

..... sikkert en bistabil multivibrator.


Er du ikke ved at gå uden for de rammer, der sædvanligvis er gældende for dette forum?

[image]


Det må skyldes varmen...

Jeg troede man blev varm af sådan en dims.

Avatar

Oplysninger til slutlygte søges

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 4/8 2022, 20:26 (834 dage siden) @ Niels Munch

..... sikkert en bistabil multivibrator.


Er du ikke ved at gå uden for de rammer, der sædvanligvis er gældende for dette forum?

[image]

Den sidder da i en ferrovial slutlygte af ældre årgang? Og er sikkert lavet med diskrete komponenter. Idag kan du købe sådan en i en "lakrids".

Oplysninger til slutlygte søges

af esni, Frederikssund, 4/8 2022, 22:53 (833 dage siden) @ Michael Deichmann

Det er så de oprindelige baseret på relæer, men Gerhards har elektronik (sikkert en bistabil multivibrator)

Næppe - en sådan vil være enten permanent tændt eller permanent slukket. ( I hvert fald indtil nogen bruger kører med elevatoren eller på anden måde sender en støjpuls, der kan vælte den bistabile )

Den astabile multivibrator er nok et meget bedre bud .... !


-

Oplysninger til slutlygte søges

af Gerhard V., Region Stuttgart, 10/8 2022, 21:50 (828 dage siden) @ Gerhard V.

Kære venner,

igen tusind tak for de mange gode link og indlæg som har hjulpet meget! Jeg kan nu berette at den astabile multivibratoren er kommet godt gennem tiden og at det lykkedes at tage lygten i brug! Her er linket til en kort handyvideo hvor man kan se lygten i funktion:

https://c.web.de/@334969056887052219/GAE53cdvSfGdcFaODEA5RQ

Jeg anvender p.t. to D-batterier (kaldes også monoceller) og en glødepære med 3,8 V / 0,3 A, altså et setup som er næsten som det originale og det virker udmærked. :-)

Igen mange tak og venlig hilsen

Gerhard.

Oplysninger til slutlygte søges

af re20000, 10/8 2022, 23:08 (827 dage siden) @ Gerhard V.

en kort handyvideo hvor man kan se lygten i funktion:

https://c.web.de/@334969056887052219/GAE53cdvSfGdcFaODEA5RQ

Interessant bemaling! Jeg troede kun det var DSB, der anvendte denne type lygte. I deres udformning var pladen med de to huller belagt med gul refleksfilm og resten af lygten fremstod i bart, galvaniseret jern og bart alu. Hvor stammer Din lygte fra?

Nold

Oplysninger til slutlygte søges

af Gerhard V., Region Stuttgart, 11/8 2022, 07:39 (827 dage siden) @ re20000

Hej Nold,

Interessant bemaling! Jeg troede kun det var DSB, der anvendte denne type lygte. I deres udformning var pladen med de to huller belagt med gul refleksfilm og resten af lygten fremstod i bart, galvaniseret jern og bart alu.

Tak, det lyder spændende, fordi i én af de beskrivelser som blev linket til står, at den gule plade var gul eloxeret alu. Åbenbart viste sig det itidens løb, at det var ikke synlig nok…

Hvor stammer Din lygte fra?

Den har jeg købt i Handest hos MHVJ, og jeg var først også overrasket over bemalingen men blev oplyst, at lygten kommer fra en privatbane. Desværre ved jeg ikke mere end det, men lygten ser ikke ud som bemalingen har været anderledes i forvejen, idet der kan ikke ses nogen gul farve under den røde og den grå farven ser heller ikke ud som det var tilføjet senere fra en hobbyist. Det kan dok være at den røde farven blev fornyet en gang, den har kun meget få og kun lille skader. Jeg har købt og monteret to nye skruer eftersom der manglede to, derfor ser de helt nyt og sølvfarvet ud.

Venlig hilsen

Gerhard.

Oplysninger til slutlygte søges

af Georg Schmidt, 11/8 2022, 11:24 (827 dage siden) @ Gerhard V.

Normalt brugte man ikke farvefotos på slutsignaler i gamle dage, men jeg har fundet nogle hvor man ser slutsignalet, der de sidste mange år var gul øverst.
[image]
[image]
Silkeborg med Mk-Fk mod Herning i spor 2 og bagenden af toget mod Langå i spor 3.
[image]
Udsnit.
[image]
Beklager kvaliteten, men jeg forsøgte at fange Mk-vognen i spor 2 da vi afgik fra spor 4 mod Skanderborg, og jeg var tæt på slutsignalet, der ses lidt uskarpt med den gule farve.
M v h
Georg

Oplysninger til slutlygte søges

af Gerhard V., Region Stuttgart, 11/8 2022, 22:00 (827 dage siden) @ ThomasTog

Hej,

i begyndelsen hade lygterne ikke nogen plade, eftersom de var kund anvendelig som natsignal:
[image]

Jeg forsøger at finde ud af, hvordan det gik videre...

Venlig hilsen

Gerhard.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak