Togulykke i Ullerslev
Det er værd at bemærke i den billedserie fra Georg Schmidt, som du linker til, at man ser både kørekran 143 fra København og kørekran 144 fra Århus i aktion. Men der var jo også tale om en ulykke med mange afsporede og væltede vogne, så man må jo have besluttet at overføre et hjælpetog med kørekran 143 fra Sjælland til Fyn for at hjælpe til med oprydningen. Måske Georgs hjælpevognsnotater fra Århus kan kaste lidt lys over hvor lang tid oprydningen tog og hvor mange hjælpetog, der var i aktion?
Ifølge en lille notits i Jernbane-Bladet nr. 4/1961 var det ene spor i øvrigt farbart igen den 1. marts ved 18-tiden. Samme notits hævder, at uheldet fandt sted den 30. februar (!) kl. 19.45. Nåja, man har vel ment den sidste dag i måneden, og da 1961 ikke var skudår, har det jo så været den 28. februar.
Med venlig hilsen
Ole Lund Jensen