En dag i Århus 1956
Under en søgning efter noget helt andet (tilfældighedsfund er ofte interessante) fandt jeg i Aarhus Stiftstidendes billedarkiv nogle billeder af et væltet lokomotiv.
Billederne er taget af avisens fotograf Børge Andre Venge den 2. april 1956 på godsbanegården i Aarhus og viser en Q-maskine, som har lagt sig med stængerne i vejret efter en episode med en motorvogn.
Mit umiddelbare gæt er, at Q-maskinen var på vej med en række godsvogne med kul på sporet ved siden af motorvognen, som ser ud til at være det eneste farbare spor, da der står diverse materiel på sporene omkring. Der er så sket noget grimt, lige før de to spor løb sammen, hvorved der er sket en del materiel skade.
Uheld havde også dengang publikums interesse, som det fremgår.
Sporskiftet længere fremme står til ”ligeud”, så Q-maskinen er næppe kommet med kulvogne derfra – medmindre nogen har skiftet sporet under toget.
Hvis Q-maskinen har kørt med kulvognene på nabosporet, hvorfor ligger den så inde foran motorvognen, faktisk helt ovre i hækken?
Det ser ud til, at den forreste kulvogn som er PF 157xx, blev mindre beskadiget end den næste, PF 15901, så uheldet er måske sket nede i rækken, så at sige.
Jeg kan ikke genkende Q-maskinen ud fra billederne.
Nummerskiltet er så beskidt, at selve nummeret er usynligt på billederne. Der kan efter fortegnelsen på jernbanen.dk være tale om Q 345, 346, 347, 348 eller 349, men hvilken af dem?
Motorvognen må være en litra ML. Heller ikke her afslører billederne noget nummer. Den kunne være hensat eller udrangeret, men ifølge MM1 blev litra ML først udrangeret fra 1957. Da motorvognen efter billederne at dømme fik en del skader ved uheldet, er den vel næppe repareret, hvis den var på vej ud. Måske har den bare "stået" indtil året efter.
Den ødelagte godsvogn PF 15901 blev ifølge basen udrangeret efter uheldet. De andre kulvogne skæbne kender jeg ikke.
Kan andre kaste mere lys over hændelsen?