Hjælp ønskes til togplan 6 Struer - Thisted 1956

af Jan-Eddie Mathiasen @, Odense, 27/7 2022, 21:12 (842 dage siden)

I togplan 6 2. distrikt 3. juni 1956 Struer - Thisted er opført, at tog 721 ankommer til Thisted med EH I 477 - F 518 - F 545 og F 1102.
Det kunne se ud som om EH-vognen returneres med tog 742 som EH I 485 A, men hvad med de 3 fragtstykgodsvogne, hvordan returneres de?
Tog 705 ankommer med EH I 475 - DA 153 - F 534 A - F 879 - F 926 A og R 332.
Er det rigtigt, at EH-vognen returneres med tog 2762?
Hvad med F-vognene? Og hvad betyder "R" ved vogn R 332?
Blev EH-vognene tømt og læsset ved perronen eller kørt til pakhuset?
Tog 742 afgår med I 485, hvor kommer den vogn fra?
Tog 724 afgår med I 54 A og tog 756 afgår med I 486 A, hvor kommer disse to vogne fra?
Hvilke vognlitra blev benyttet til F-vognene i 1956 til/fra Thisted?
Jeg spørger fordi jeg gerne vil lave en korrekt oprangering af alle tog og en korrekt "afspilning" af et hverdagsdøgn på min model af Thisted Station i skala H0. Heri indgår alle rangerbevægelser med vogne og lokomotiver / motorvogne.
Findes der en beskrivelse af rangerarbejdet på Thisted Station 1956?
Nørdet? JA absolut, men indsigten giver respekt for det enorme planlægningsarbejde der blev præsteret bag skrivebordene i distrikterne og ærbødighed for de medarbejdere der skulle udføre arbejdet og ikke lige glemme en ilstykgodsvogn f.eks.
Med de venligste hilsener
Jan-Eddie Mathiasen

Hjælp ønskes til togplan 6 Struer - Thisted 1956

af Georg Schmidt, 28/7 2022, 23:27 (840 dage siden) @ Jan-Eddie Mathiasen

Hej Jan-Eddie
Du bevæger dig ind i et kæmpe område som godsbefordringen med banen var i gamle dage. Det var et område fyldt med planer af alle mulige slags. Problemet er jo nok at ikke særlig mange af disse planer er bevaret. Det var jo sådan, at når der kom en ny køreplan, var der stor risiko for, at de gamle planer blev smidt ud. Et stort område er togplanerne hvor man i togplan 3 kunne se hver enkelt fragtstykgodsvogn "F" med nummer og befordringsvej og togplan 7 hvor godstogenes oprangering kunne ses. I togplan 4 kunne man finde rutevognene angivet i planerne med "R" og nummer. I gamle dage var der en togplan 8, hvor man kunne se hvilke fragtstykgodsvogne og rutevogne kompleteringsvogne "K"og efter behov- vogne angivet med "E B" i hvert enkelt tog. Så var der togplan 2 med ekspres- og ilstykgodsbefordring af gruppe A, B og C gods hvor gruppe A omfattede f.eks.aviser.
Et godstog medførte en vognliste over togets vogne som lkf fik sammen med bremsesedlen og fragtbrevene. Vognene var angivet ved vognlistebetegnelserne A til Q. En fragtstykgodsvogn havde vognlistebetegnelse C og en almindelig læsset godsvogn havde betegnelsen L eller "Lars" som vi kaldte dem når vi pr telefon ringede vognmeldinger til listevagterne på togets strækning. En tom vogn havde vognlistebetegnelsen "O" meldt som Ole. Daglig skulle der gives vognstatus fra stationerne så vognfordeleren kunne dirigere vognene hen hvor der var brug for dem. Udover de faste fragtstykgodsvogne og rutevognene var der jo også de almindelige læssede som man jo ikke kunne lave planer for, antallet af disse vogne svingede jo hele tiden.
De lokale ledere stationsforstander, kontrolløren og godsekspeditøren i Thisted skulle så ud fra modtagne planer udfærdige plan for rangerarbejdet og ture for pladspersonalet. Rangermaskinens arbejde i samarbejde med kørselsfordelingen i distriktet. Thisted havde Hs ragermaskine frem til 1/1 1959 hvor Ardelt tog over.
Det var en lang smøre og jeg har sikkert glemt noget. Jeg prøver at finde noget togplansvæsen der kan illustrere planerne lidt.
M v h
Georg

Hjælp ønskes til togplan 6 Struer - Thisted 1956

af Jan-Eddie Mathiasen @, Odense, 29/7 2022, 09:35 (840 dage siden) @ Georg Schmidt

Et stort område er togplanerne hvor man i togplan 3 kunne se hver enkelt fragtstykgodsvogn "F" med nummer og befordringsvej og togplan 7 hvor godstogenes oprangering kunne ses. I togplan 4 kunne man finde rutevognene angivet i planerne med "R" og nummer. I gamle dage var der en togplan 8, hvor man kunne se hvilke fragtstykgodsvogne og rutevogne kompleteringsvogne "K"og efter behov- vogne angivet med "E B" i hvert enkelt tog. Så var der togplan 2 med ekspres- og ilstykgodsbefordring af gruppe A, B og C gods hvor gruppe A omfattede f.eks.aviser.

Kære Georg
Tusinde tak for at løfte lidt af sløret over godsbefordringen. Jeg vil gå på yderligere jagt i de togplaner der er tilgængelige på nettet.
Jeg blev overrasket over at se i "Ordresamling J 1956" at fragtstykgodsvogne skulle vælges blandt 12,5 tons vogne. Her troede jeg at mine anskaffede HD-vogne var selvskrevne som fragtstykgodsvogne:-(
Jeg er spændt på, hvad du kan finde af godbider for Thisted:-)

Med de venligste hilsener
Jan-Eddie

Hjælp ønskes til togplan 6 Struer - Thisted 1956

af Georg Schmidt, 1/8 2022, 23:58 (836 dage siden) @ Jan-Eddie Mathiasen

Kære Jan-Eddie
Hvis du kan holde til mere godstog:-D så her lidt mere togplan m. m.
Det ser ud til at det på Thybanen har været meget brugt at sende il- og fragtstykgodsvognene med persontogene, og strækningens godstog har så mest taget sig af vognladningsgodset. Efter broen overtog MO-vogne og K-maskiner trafikken på Thybanen og der blev hængt noget på MO-vognene.
Desværre har jeg ikke noget omkring 1956 af togplaner vedr. gods, men du får lidt på hver side, det kan være noget af det kan bruges.
[image]
[image]
Vogn 517!
[image]
Lidt om fragtstykgodsvognene efterår 1938. Der var meget omladning på stationerne dengang.
[image]
[image]
[image]
Her fra togplan 8 maj 1938, altså den første efter broen. FDB sendte fra Viby J mange rutevogne til bl. a. Vordingborg, Sønderborg, men også til Thisted. Der var også andre vogne i togene end det tpl 8 her viser.
[image].
Godstog Thybanen 1948.
[image]
Godstog Thybanen 1961. Fragtstykgodsvogne blev som jeg husker det også betegnet "pakvogne".
[image]
Struers D-maskiner i 1956 med godstogene i Thy 2741-2762. Depotet i Struer havde i sommer 1956 7 D-maskiner i tur og 3 K-maskiner i reserve. K-maskinerne var på vej ud, og de sidste to i Struer 503 og 511 holdt ud til sidst i 1958.
[image]
Hastervogne var vognlistebetegnelse A-D.
Lige en lille rettelse hvor jeg skrev, at lkf også fik udleveret vognliste. Det gjorde han nu ikke. Lkf fik plastomslaget med fragtbrevene samt det røde omslag med bremsesedlen samt eventuelle meddelelser til toget som La rettelser eller om farligt gods. Vognlisterne brugte vi til vognmeldinger, til beregning af bremseseddel samt statistik. Godstogene blev jo ankomstnoteret på endestationerne. Mine erfaringer her stammer fra Århus Rangerbanegård 1981 og frem. I 1983-84 fik vi det nye elektroniske system GTS (Gods Transport System) hvilket var et stort fremskridt og sparede meget manuelt arbejde.
M v h
Georg

Hjælp ønskes til togplan 6 Struer - Thisted 1956

af Jan-Eddie Mathiasen @, Odense, 3/8 2022, 08:41 (835 dage siden) @ Georg Schmidt

Kære Jan-Eddie
Hvis du kan holde til mere godstog:-D så her lidt mere togplan m. m.


Kære Georg.
Endnu en gang. TAK for din utrættelige hjælp! Jo, jeg kan bestemt holde til mere:-)
Der er faldet endnu et par brikker på plads i puslespillet med "F", "I" og "R"-vogne der vender i Thisted. Antallet af vogne der ankommer til og afgår fra Thisted skal jo helst ballancere:-D
Med de venligste hilsener
Jan-Eddie

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak