En del af den danske filmhistorie, Franz Jäger i Gedser idag
https://www.youtube.com/watch?v=q5lkU5FA-pU
Lidt om baggrunden for projektet i Gedser;
https://www.youtube.com/watch?v=x75nHgdh1DI
Mvh
Claus
https://www.youtube.com/watch?v=q5lkU5FA-pU
Lidt om baggrunden for projektet i Gedser;
https://www.youtube.com/watch?v=x75nHgdh1DI
Mvh
Claus
Lidt mere vedr. videoen fra Gedser:
Herunder ”Værdicentralen” fort guldbarrerne læsses i Frans Jägervognen ude i Glostrup/Albertslund. HELE området har totalt forandret sig, ingen ”bare grønne pletter” med industribebyggelse overalt. Hovedstadsområdet skal jo have vare og der skal ligeledes afsendes.
Indkørslen uden spor den 1. MAR 2021.
I en årrække stod ”Franz Jäger vognen på Centralværkstedet på sporet langs Lokomotivreparationsværkstedet og Lyntogsløftehallen. ”Pansringen” var faldet/hevet af. Kan egentlig være i tvivl om, om ”pansringen” var 360 grader rundt?
Olsenbanden på Sporet. DSB litra GKLM 719 (Franz Jäger) CvK 28-07-1982.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Dette billede kunne Tommy jo lægge ind i databasen på GKLM 719, der slet ikke har nogen billeder
Vognen holdt i mange år på Nørrebros Godsbanegård, klart synlig fra højbanen. Jeg husker den som værende i god stand, så det må have været i årene umiddelbart efter filmen. Og så vidt jeg husker var den "pansret" hele vejen rundt.
Hvilken HJ / Gklm-vogn er denne gang blevet ombygget til Franz Jäger-vogn?
Citat fra Steffen Dresler i anden tråd:
"Olsenbanden på Sporet. DSB litra GKLM 719 (Franz Jäger) CvK 28-07-1982".
Det var en tekst til et foto af pågældende vogn.
Mvh. Henrik
Citat fra Steffen Dresler i anden tråd:
"Olsenbanden på Sporet. DSB litra GKLM 719 (Franz Jäger) CvK 28-07-1982".
Det var en tekst til et foto af pågældende vogn.Mvh. Henrik
Ja, det var den oprindelige Franz Jäger-vogn, og den blev ophugget i 1987, ifl. databasen.
Men det var ikke den vogns nummer, jeg spurgte efter.
Hvilken HJ / Gklm-vogn er det, der nu i Gedser er ombygget til Franz Jäger-vogn?
Det er et godt spørgsmål. For nogle år siden henstod nogle Gklm-vogne ved Brandhøj station i Hedeland. Måske det er en af dem?
Mvh. Henrik
Det er HJ 37371 eller 37065
tidl. LJ HJ 115 og 120
LJ 115 er via Gedser remise i 2021 noteret til Nørre Aaby
Hvad laver den der? Måske kun vognkassen !
Børge
Det tænkte jeg ikke over på det tidspunkt - kan kun huske at Gedser hentede 2 HJ godsvogne
Den i Nørre Årre er en hel godsvogn
så er det kun den ene godsvogn tilbage som blev ved Gedser Remise ( tidl. LJ HJ 120 )
så OB Franz Jæger vogn må så være denne her ?
https://www.jernbanen.dk/gvognsolo.php?s=152&vognid=6585
Det tænkte jeg ikke over på det tidspunkt - kan kun huske at Gedser hentede 2 HJ godsvogne
Den i Nørre Årre er en hel godsvogn
så er det kun den ene godsvogn tilbage som blev ved Gedser Remise ( tidl. LJ HJ 120 )
så OB Franz Jæger vogn må så være denne her ?
https://www.jernbanen.dk/gvognsolo.php?s=152&vognid=6585
Bemeldte vogn i Gedser.
Ex DSB HJ 37065. Gedser remise. 23. juli 2021.
Godaften
Jeg var en tur i Gedser i dag. Franz Jäger vognen er HJ 37065. Dette nr. er banket ind i pufferplanken.
HJ 37065 i Gedser 28.07.22 (kh).
Hilsner Keld
Man må sige at de tyske lærlinge (for det var de jo på det tidspunkt, hvor de udførte arbejdet ) laver betydeligt pænere pladearbejde end filmshåndværkerne på Nordisk film gjorde. I filmen er det lidt pinligt synligt at det er malede masonitplader der er smasket på. Tillykke med svendebrevet og held og lykke med lokoføreruddannelsen!
Nold
Hej Børge - jeg var forbi i 2021 fik dog ikke tjekket "nummeret"
Hejsa.
Ja flot træarbejde, men de skal da ikke komme og lægge tagpap på mit tag, det er ikke engang halv færdigt, det kan man da kun få dumpet karakter for, de springer vist over hvor gærdet er lavest, det har de vel så også gjort ved resten af vognen, hmmm !
Hilsen Erling.
Ja det tagpap er godt nok røget lidt hurtigt på... men de har så også kun haft tre uger til det hele...!
Nold
Der er to muligheder: 1) det vi ser er "underpap" eller 2) at tagkanten skal færdiggøres. Intet underligt i det lidt ufærdige udseende.
Godaften
Jeg var en tur i Gedser i dag. Franz Jäger vognen er HJ 37065. Dette nr. er banket ind i pufferplanken.
HJ 37065 i Gedser 28.07.22 (kh).Hilsner Keld
Tak, Keld
Godaften
Jeg var en tur i Gedser i dag. Franz Jäger vognen er HJ 37065. Dette nr. er banket ind i pufferplanken.
HJ 37065 i Gedser 28.07.22 (kh).Hilsner Keld
Tak, Keld
Den grønne farve ser for lys ud.
Kære alle
Se dette link https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=68615
m.h.t. med billedet af Franz Jägervognens tagpap. Jeg vil ROSE de tyske lærlinge for den naturtro taglægning på replicaen, den er jo som forbilledets, ikke sandt .
Altså ikke noget brok , de har gjort som bedt om!!
Bedste hilsener
Steff
Der er to muligheder: 1) det vi ser er "underpap" eller 2) at tagkanten skal færdiggøres. Intet underligt i det lidt ufærdige udseende.
Der er vel det underlige, at man vælger at aflevere halvgjort arbejde til sin svendeprøve
Ser ud til at den lille låge med "pengeskabslåsen" mangler, men den er måske på den anden side af vognen.
m.h.t. med billedet af Franz Jägervognens tagpap. Jeg vil ROSE de tyske lærlinge for den naturtro taglægning på replicaen, den er jo som forbilledets, ikke sandt .
Nej. Tjek selv med diverse fotos på nettet.
Altså ikke noget brok , de har gjort som bedt om!!
Ikke helt.
kære alle
Tagbelægningen er ikke foretaget af de tyske lærlinge, dette blev foretaget af frivillige fra Gedser remise, efter taget fik tagpap fik man tilbudet om at færdigøre vognen af de Tyske lærlinge.
iøvrigt er det et rigtigt fint stykke arbejde, uden de tyske lærlinge havde det hart lange udsigter. Der er ikke så menge frivillige til at den slags opgaver så .
venlig hilsen
Niels Ebbe
Go´morn MFL m. fl.
Ja, det har du ret i, taget er ændret gennem tiden, mangler nitterækkerne mv. Men som UTJ skriver, kunne der være flere årsager, underpap, tid, ikke helt færdiggjort.
Men under alle omstændigheder synes jeg, at man bør glæde sig over at nogen udføre et stykke arbejde for at glæde andre. Og HVIS man er så utilfreds med det udførte- og eller ikke færdiggjorte arbejde, kunne man vel tage ned og tilbyde sin hjælp i Gedser. Tænk, man kunne tage børn eller børnebørn med og smide dem i LaLandia så længe!
Meeeen, det er jo nok at forlange for meget
Fortsat god dag til alle.
Steffen Dresler
kære Steffen
tak for dit indlæg, taget er udført af frivillige ikke lærlingene. Din opfordring til at yde frivilligt arbejde i Gedser falder i god jord, håber det bære lidt frugt.
ps! man kan jo også sende familien en tur med færgen, man kan så gå en tur i Bordershop og fylde depotet mad slik osv.
Niels
Ser ud til at den lille låge med "pengeskabslåsen" mangler, men den er måske på den anden side af vognen.
Hej, lågen ses i min. 3:13 på den første film, Claus lagde op i startindlægget.
M.v.h.
Niels
Ser ud til at den lille låge med "pengeskabslåsen" mangler, men den er måske på den anden side af vognen.
Hej, lågen ses i min. 3:13 på den første film, Claus lagde op i startindlægget.M.v.h.
Niels
Her står vognen på Cvk i ca 1983. Man kan se nummeret (719) og det lille "skab" til pengeskabslåsen. Ved ikke, om der også var en på den anden side. På denne side er tagkanten i orden. Eget foto.
Flemming J
På baggrund af de mange kommentarer omkring Franz Jäger vognen og især tagpappen vil jeg her, som ansvarlig for projektet, give en mere uddybende beskrivelse af projektet og historien bag.
Efter at ”Det gule Palæ” var kommet til Gedser, opstod ønsket om at få de øvrige jerbaneeffekter til supplement til udstillingen.
Traktoren stod hos jernbanemuseet, og det var ikke muligt af finde en tilsvarende. Den oprindelige vogn fra filmen var blevet ophugget; men heldigvis lykkedes det at finde 2 tilsvarende vogne hos Lokaltog i Maribo.
HJ 115 tidligere DSB GKlm 371. Vi solgte vognen til en privatmand til opstilling ved Nørre Aaby Station.
HJ 120 tidligere DSB HJ 37065. ( Dette nummer er hugget ind i pufferplanken).
HJ 120 bar præg af, at den havde stået udendørs i mange år, så derfor forestod der et større restaureringsarbejde, og til det blev der udarbejdet en restaureringsplan på 12 sider, der også indbefattede ombygning til Franz Jäger Boksvognen.
Det var vigtigt, at stoppe forfaldet, hvorfor vognen stod indendørs inden vi tog fat på restaureringen; men i Gedser er der mange opgaver både med remisen og den 27 km lange bane, så vi må hele tiden prioritere opgaverne; men det blev til udskiftning af en del tagbrædder og nyt tagpap.
Tagpappen blev med vilje ikke tilpasset på siderne, da dette først skulle ske efter pladebeklædning og maling.
Den 7. februar i år fik vi en henvendelse fra Havelländische Eisenbahn AG i Berlin, der gerne gratis ville restaurere vognen. De havde 3 lærlinge, der stod for at skulle lave svendeprøve, derfor tilbuddet.
Havelländische Eisenbahn AG er et jernbaneselskab med egne værksteder, hvor de uddanner maskinteknikere som en del af uddannelsen til lokomotivførere.
De havde tidligere lavet tilsvarende arrangement er i 2019 for statsbanerne i Eritrea, og i 2020 for Tessaly Museumsbane i Grækenland.
Efter et planlægmingsmøde marts, hvor lærlingene opmålte vognen, startede de deres arbejde i juni og efer ca. 3 uger var arbejdet, der foregik i remisen, udført.
Den 26. juli blev det udførte arbejde bedømt af 2 skuemestre fra det tyske Industri- og Handelskammer, der roste det udførte arbejde og lærlingene kunne nu gå videre med deres uddannelse som lokomotivførere.
Projektet blev understøttet af Erasmuslegatet, der understøtter praktikophold i udlandet.
Det næste der skal ske er færdiggørelse af tagpappet på siderne og godkendelse af vognen, så den må køre på de danske skinner.
Vi mangler desværre koblinger på vognen, så det vil glæde os, hvis nogle af læserne kan hjælpe os her
Det er et ualmindelig godt udført arbejde. Tagbeklædningen skal nok blive.
I skal ved lejlighed prøve at få skaffet de korrekte kurvpuffer som NM's billede viser - så kan I eventuelt ombytte dem ved en passende lejlighed.
I skal ved lejlighed prøve at få skaffet de korrekte kurvpuffer som NM's billede viser - så kan I eventuelt ombytte dem ved en passende lejlighed.
Det er vist Flemmings billede, du mener, Ulrik:
Flemming J, Cvk ca. 1983.
Til sammenligning med Kelds foto:
HJ 37065 i Gedser 28.07.22 (kh).
M.v.h. & tak for lån
Niels
Nemlig