Med damp på Amagerbanen (AB) i 1960´erne, DJK film
af Volkswagen, 19/7 2022, 09:28 (850 dage siden) @ Claus E. Hansen
https://www.youtube.com/watch?v=mbpLIoKc5dY&t=621s
Mvh
Claus
Mange tak for linket
Dette er nu Øresundsvej St.
I baggrunden Cykelfabrikken Hamlet
Mvh.
Volkswagen
Med damp på Amagerbanen (AB) i 1960´erne, DJK film
af Morten Flindt Larsen, København K, 19/7 2022, 11:51 (850 dage siden) @ Volkswagen
https://www.youtube.com/watch?v=mbpLIoKc5dY&t=621s
Mvh
Claus
Mange tak for linketDette er nu Øresundsvej St.
Som der ovenikøbet står at læse på stationsskiltet.
I minut ca. 1:10 til 1:40 passerer AB 6 på Amagerbro bagsiden af de gamle hangarer på Kløvermarkens flyveplads, Københavns første lufthavn.
I minut 7:05 står der "Benzinøen", hvilket ikke passer; toget holder på Amagerbro station og i baggrunden th. ses Mærsk-raffinaderiet "Pyrolyseværket", som ikke havde noget med Benzinøen aka Prøvestenen at gøre. Det producerede råstoffer til plastindustrien og belysningsgas til bl.a. Københavns Kommune.
Med damp på Amagerbanen (AB) i 1960´erne, DJK film
af Steffen Dresler, 19/7 2022, 13:24 (850 dage siden) @ Claus E. Hansen
Kære alle.
Der har i "speaken" indsneget sig en lille fejl vedr. anvendelsen af de 2 tidligere DSB litra F II.
F II nr. 466 blev købt fra DSB af AB. Da den var udslidt blev den BYTTET med F II nr. 479. F II 466 blev herefter solgt af DSB til ophugning således:
Nr. 466 blev i 1964 solgt til Amagerbanen, anvendt som AB F 8. Solgt 1969 til ophugning.
(Ref.: Nr. 466, Generaldirektoratets skr. M 2144/64 af 20/8-1964 og 1. Distrikt skr. Ma3990/64 af 16/10-1964).
Nr. 479 blev i 1969 ombyttet med F 466 ved Amagerbanen, fik ej AB nr., men anvendt som F 479. Udrangeret fra AB 1971.
(Ref.: Nr. 479, Generaldirektoratets skr. M5157/64 af 30/5-1969).
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Med damp på Amagerbanen (AB) i 1960´erne, DJK film
af Georg Schmidt, 19/7 2022, 20:50 (849 dage siden) @ Steffen Dresler
F 466 var rangermaskine i Gedser frem til juli 1964 og blev solgt til AB i august 1964.
F 479 var rangermaskine i Roskilde frem til maj 1965 og henstod i Roskilde derefter. 479 fik S-rev 20/6 1962 og havde god fyrkasse, så der var flere år tilbage i den. F 479 blev afleveret til AB 16/6 1969.
AB 8 på spor 47 Gb 1969.
M v h
Georg