Entreprenørarbejde ukendt sted
Hejsa,
Er der nogen som kan være behjælpelig med at identificerer dette fotografiske postkort? Kortet er stemplet i Kolding.
Med venlig hilsen
Kurt D. Jensen
Hejsa,
Er der nogen som kan være behjælpelig med at identificerer dette fotografiske postkort? Kortet er stemplet i Kolding.
Med venlig hilsen
Kurt D. Jensen
Hvis det er i eller fra Kolding ... gætter jeg at det kunne være som Marielundskoven?
Mellem Damhuse / Bramdrupdam og Kolding Sygehus.
Hvis det er i eller fra Kolding ... gætter jeg at det kunne være som Marielundskoven?
Mellem Damhuse / Bramdrupdam og Kolding Sygehus.
At kortet er poststemplet 6-12-1915 stemmer meget godt med anlægget af TKVJ, der åbnede 25. august 1917.
Fandt en lignede billede med samme damp-gravemaskine i Troldhedebogen side 23
og den kære Niels M opslag tilbage i 2015
https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?mode=thread&id=22675
Fandt en lignede billede med samme damp-gravemaskine i Troldhedebogen side 23
og den kære Niels M opslag tilbage i 2015
https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?mode=thread&id=22675
Det ser ud til, at opgaven allerede er løst....
Nej, det er længere syd på. Motivet er taget lige i nordenden af Marielundsøen, hvor banen kommer ud af en dyb gennemskæring, der løber parallelt med søen, hvorefter jernbanen fortsatte i dalen langs med åen.
Både under anlægget og flere gange siden har skråningerne i gennemskæringen i øvrigt vist sig ikke at være stabile - særligt efter regnvejr, og det sker, at stien, der nu ligger på tracéen, er spærret på grund af jordskred. Skred og sammenfaldne udgravninger var også årsagen til, at TKVJ først åbnede i 1917 og ikke året før, hvor resten af banen var klar til drift.
Nej, det er længere syd på. Motivet er taget lige i nordenden af Marielundsøen, hvor banen kommer ud af en dyb gennemskæring, der løber parallelt med søen, hvorefter jernbanen fortsatte i dalen langs med åen.
Både under anlægget og flere gange siden har skråningerne i gennemskæringen i øvrigt vist sig ikke at være stabile - særligt efter regnvejr, og det sker, at stien, der nu ligger på tracéen, er spærret på grund af jordskred. Skred og sammenfaldne udgravninger var også årsagen til, at TKVJ først åbnede i 1917 og ikke året før, hvor resten af banen var klar til drift.
Det er vel så derfra, at udtrykket "der er skred i arbejdet" stammer fra? (jeg smutter stille og roligt igen).
Det er humor på mit plan, Morten.
Det kan jeg li'!
Hejsa,
Fantastisk godt arbejde - var dog ikke klar over at billedet tidligere har været behandlet i dette forum.
Anlæg af TKVJ ved Marielundsøen mellem Kolding og Bramdup 1915. Lokomotiverne er "Knold" og "Ditte".
Tusinde tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Kurt D. Jensen
Hejsa,
Fantastisk godt arbejde - var dog ikke klar over at billedet tidligere har været behandlet i dette forum.
Du kan lige så godt vænne dig til det:
Uanset hvilket billede der graves frem, har det været vist i en tidligere tråd.
Som regel fundet af Niels Munch - gad vide om det reelt er Niels der sidder inde bag Google's billed-søgemaskiner
Sikkert. I computeriseringens meget unge år, hvor jeg havde fornøjelsen af at arbejde i maskinrummet - det var dengang skærme ikke eksisterede og hverken harddiske eller floppydiske var opfundet - jokede vi med, at det var nedfotograferede japanere, der fes rundt inde i kabinettet.
Så måske, der er en eller to, der har overlevet - men det får vi nok aldrig at vide, jeg spørger kun til andre menneskers ophav i forbindelse med slægtsforskning.
mvh
-ivar
Sikkert. I computeriseringens meget unge år, hvor jeg havde fornøjelsen af at arbejde i maskinrummet - det var dengang skærme ikke eksisterede og hverken harddiske eller floppydiske var opfundet - jokede vi med, at det var nedfotograferede japanere, der fes rundt inde i kabinettet.
Så måske, der er en eller to, der har overlevet - men det får vi nok aldrig at vide, jeg spørger kun til andre menneskers ophav i forbindelse med slægtsforskning.mvh
-ivar
I mine unge år var spørgsmålet snarere, hvem der var inde i Bamse og Kylling (og Ælling), men sådan er vi jo alle så forskellige.
PS
Jeg tror ikke, at det var Niels....
Så er vi måske tæt på en løsning på dit mysterium. Jeg går frivilligt - det må være varmen.
mvh
-ivar
- og så må du gerne lade være med at rette når jeg skriver et svar
Ja, bortset fra at lokomotiverne først fik de navne hos en senere ejer.
Tak for alle de godt oplysninger som jeg nu har registreret i "arkivet"
Mvh. Kurt
- gad vide om det reelt er Niels der sidder inde bag Google's billed-søgemaskiner
Naeh, jeg sidder s'mænd bare her:
M.v.h.
Niels