Er det en støhr?
Hejsa,
Nedenstående er taget af H.A. Ebbesen på Aarhus H ca. 1923, men hvad kaldtes sådan en javertus, og hvordan virkede den? (jeg har ikke forstand på damplokomotiver, jeg skulle spørge for en ven).
Hejsa,
Nedenstående er taget af H.A. Ebbesen på Aarhus H ca. 1923, men hvad kaldtes sådan en javertus, og hvordan virkede den? (jeg har ikke forstand på damplokomotiver, jeg skulle spørge for en ven).
Svaret kender jeg ikke , men i baggrunden holder HHJ Pf 149 https://www.jernbanen.dk/gvognsolo.php?s=144&vognid=6144, der er bygget i 1914
Svaret kender jeg ikke , men i baggrunden holder HHJ Pf 149 https://www.jernbanen.dk/gvognsolo.php?s=144&vognid=6144, der er bygget i 1914
Jamen, det stemmer jo så fint med, at billedet er taget ca. 1923 og vognen endnu ikke er hugget op.
Det er en såkaldt lanse, dvs. et langt jernrør, som ved hjælp af trykluft - eller som her tydeligvis damp - anvendes til at rense kedelrørene for aske, kulrester og andet skidt.
ifølge Wikipedia kan lanse også betegne visse arter af Tobis, så lidt fisk er der da
Det er en såkaldt lanse, dvs. et langt jernrør, som ved hjælp af trykluft - eller som her tydeligvis damp - anvendes til at rense kedelrørene for aske, kulrester og andet skidt.
ifølge Wikipedia kan lanse også betegne visse arter af Tobis, så lidt fisk er der da
Tak, Morten, så blev jeg (og muligvis andre) endnu engang klogere.
Kære Morten
Ca. en gang ugentligt (opført som udvask i lokomotivets planlagte tur) skulle kedlen udvaskes. Se bl.a. denne engelske video:
https://www.youtube.com/watch?v=LC1BEc04i-0
Som skrevet tidligere, blev "støhr´en" bredt benævnt en lanse, for udvask enten for damp eller trykluft. Det skal lige bemærkes, at en lanse kunne også benævnes som "et sværd", hvor den brugtes til at skære/brænde igennem metal, f.eks. en termit brænder. Men sidstnævnte har ikke noget med en udvaskning på en dampdepot at gøre.
Dampen kunne enten leveres fra en stationær dampkedel på maskindepotet (de store), mens andre blev "drevet" af et damplokomotiv med dampudtag.
Men se filmen, det var faktisk det samme som kedelrensningssjakket på Centralværkstederne eller de større Maskindepoter gennemførte ca. ugentligt på et damplokomotiv.
bedste hilsener
Steff
Kære Morten
Ca. en gang ugentligt (opført som udvask i lokomotivets planlagte tur) skulle kedlen udvaskes. Se bl.a. denne engelske video:
https://www.youtube.com/watch?v=LC1BEc04i-0
Som skrevet tidligere, blev "støhr´en" bredt benævnt en lanse, for udvask enten for damp eller trykluft. Det skal lige bemærkes, at en lanse kunne også benævnes som "et sværd", hvor den brugtes til at skære/brænde igennem metal, f.eks. en termit brænder. Men sidstnævnte har ikke noget med en udvaskning på en dampdepot at gøre.
Dampen kunne enten leveres fra en stationær dampkedel på maskindepotet (de store), mens andre blev "drevet" af et damplokomotiv med dampudtag.
Men se filmen, det var faktisk det samme som kedelrensningssjakket på Centralværkstederne eller de større Maskindepoter gennemførte ca. ugentligt på et damplokomotiv.
bedste hilsener
Steff
Hej Steff,
Tak for henvisningen. Det er en god film, når man som jeg ikke har forstand på damplokomotiver og de nærmere mysterier omkring disse. Jeg har set filmen, men det nærmeste jeg synes, at jeg kommer på "støhren", er en sekvens ca. 12:00 min inde, men så alligevel ikke, for det ligner ikke den indretning, som jeg skulle spørge om for min ven:
Det ligner en "støvsuger", hvor der kommer smuld ud i den ene ende.
@Steffen: Tak for linket. Sikke dog et arbejde med de dampere.
@Morten: For en lægmand som jeg ser det ud til at være en sugeindretning på dine billeder. der tilføres ttrykluft (fra maskinens kompressor?) gennem den tynde slange ca. midtvejs på røret, som så skaber undertryk i røret til venstre.
mvh
Jørgen
Hej Morten
Du har helt ret i, at DENNE "Støhr" er en "støhrsuger" for røgkammersmuld. Normalt blev det skovlet ud. Godt med nærbilledet.
Men som du kan se var det nogle lange "spyd", indlednings vis med en hård spids for fastbrændte/klumper af slagger/kulstykker, derefter højtryksspuling med enten luft eller damp i røg- og overhederrør.
Steff
Det ligner en "støvsuger", hvor der kommer smuld ud i den ene ende.
Herligt nærbillede, som fint fortæller hvad der sker.
Der er indsat en ejector cirka midt på. Ejectoren kan drives med enten trykluft eller damp.
Dermed opstår der et vacuum i den ende, som er inde i røgkammeret og du kan relativt nemt fjerne røgkammersmulderet.
Så ja, kald du det bare en støvsuger.
Det er ikke meget anderledes end med en vacuumbremse....der skal du også have en ejector for at suge luften ud af bremseledningen.
Endelig, så bruges ejectorer stadig i større skibe til at fjerne mudder fra ballasttanke. I så tilfælde drives ejectoren af vand (ofte fra en brandpumpe). Ofte er disse mudderfjerningsapparater transportable så de kan flyttes rundt.
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet
Budgettet skrider på smutvej til lastbiler: Runder 4 milliarder