Ild i HFHJ DK 78
Hvornår brændte HFHJ DK 78? Påsat eller uheld?
Hvornår brændte HFHJ DK 78? Påsat eller uheld?
Den tilsyneladende fabriksnye nye røde lastvogn hos Bohnstedt Petersen i baggrunden er en let Mercedes "cab-over" med den første kantede kabinemodel, der produceredes i årene 1965-77. Så omend ikke en løsning, kan dette indramme mulighederne.
God næsten aften
Jeg kender ikke årsagen til branden i DK 78, men har set enkelte andre fotos af den sortsvedne vogn. Imidlertid kan andre fotos af DK vognene i samt mine egne iagttagelser sammenstykkes til at der ligger et skillepunkt i anvendelsen af de gamle DK vogne og så de "nye" DK 76 (II) og DK 78 (II) omkring 1. juli 1976.
Jeg har set fotos taget så sent som anden halvdel af juni '76 med ex ECO vognene i drift og mine egne iagttagelser fra midten af juli '76 er anvendelse af ex DA vognene (DK 76(II), DK 78(II) i bla. tog 47 samt 560. De blev anvendt sammenkoblede - dette ændredes fra sommeren 1979 (aug.) til een DK vogn i de lokomotivtrukne tog
Med venlig hilsen
Niels C.
Tilføjelse til ovenstående:
Har ved nærmere eftertanke selv fotograferet den brændte DK 78 i 1976, så 1976 må vel være et godt bud, selvom mine iagttagelser (som regel) er begrænsede til sommerhalvåret. Billedet eksisterer desværre næppe mere.
Mvh. Niels C.
Her er endnu et billede af HFHJ DK 78. Hvornår mon det kan være optaget?
Vognen blev ommalet første gang i 1964 men der mener jeg ikke, at Borg fotograferede i farver.
Her er endnu et billede af HFHJ DK 78. Hvornår mon det kan være optaget?
Vognen blev ommalet første gang i 1964 men der mener jeg ikke, at Borg fotograferede i farver.
Er revisionsdatoen i vognkassens nederste højre hjørne helt utydelig? Jeg mener at kunne ane et 7-tal som næstsidste ciffer.
Hvornår har vognen fået Berliner-bogier?
M.v.h.
Niels
Er revisionsdatoen i vognkassens nederste højre hjørne helt utydelig? Jeg mener at kunne ane et 7-tal som næstsidste ciffer.
Det er ulæseligt.
Hej herinde. Hvis ingen kender tidspunkt og årsag til branden kan jeg da hjælpe jer. Jeg husker den lisså tydeligt. Det var i December måned 1975! Der var i tog 47 læsset masser af julepost ind i postvognen, da der udbrød brand. Jeg husker det da jeg var bange for at pengebrevet fra min tante var gået op i røg! Det var det da gudskelov ikke! Da HFHJ i starten af 1960erne købte 3 gamle, undskyld brugte, ECO vogne fra DSB's overskudslager indbyggede man varmekedler til togopvarmning i DK vognene, da personvognene endnu ikke havde egen varme. Da alle trævogne var udrangeret indbyggede man oliefyr i hver af de 4 stålvogne man nu anvendte. Som et forsøg blev Dk 78 også forsynet med oliefyr i stedet for den omtalte varmekeddel. Oliefyret var dog ikke velegnet til den gamle trævogn, og der have faktisk, ifølge min far, flere gange været optræk til brand, men det var hver gang blevet opdaget i tide så det ikke udviklede sig. Så heldige var man ikke i December 1975 og Tommys billede viser jo resultatet. Heldigvis kom ingen til skade ved branden.
Næste år 1976 måtte også Dk 76 tages ud af drift, så til sidst var Dk 77 ene om at agere postvogn. Men så kom de "nye" Dk 76 og Dk 78 til hjælp og gamle Dk 77 kom til at se sådan ud.
Håber i kan bruge svaret.
Ole
Hej herinde. Hvis ingen kender tidspunkt og årsag til branden kan jeg da hjælpe jer. Jeg husker den lisså tydeligt. Det var i December måned 1975! Der var i tog 47 læsset masser af julepost ind i postvognen, da der udbrød brand. Jeg husker det da jeg var bange for at pengebrevet fra min tante var gået op i røg! Det var det da gudskelov ikke! Da HFHJ i starten af 1960erne købte 3 gamle, undskyld brugte, ECO vogne fra DSB's overskudslager indbyggede man varmekedler til togopvarmning i DK vognene, da personvognene endnu ikke havde egen varme. Da alle trævogne var udrangeret indbyggede man oliefyr i hver af de 4 stålvogne man nu anvendte. Som et forsøg blev Dk 78 også forsynet med oliefyr i stedet for den omtalte varmekeddel. Oliefyret var dog ikke velegnet til den gamle trævogn, og der have faktisk, ifølge min far, flere gange været optræk til brand, men det var hver gang blevet opdaget i tide så det ikke udviklede sig. Så heldige var man ikke i December 1975 og Tommys billede viser jo resultatet. Heldigvis kom ingen til skade ved branden.
Håber i kan bruge svaret.
Ja tak - mange tak - jeg opdaterer databasen.
Hej herinde. Hvis ingen kender tidspunkt og årsag til branden kan jeg da hjælpe jer. Jeg husker den lisså tydeligt. Det var i December måned 1975! Der var i tog 47 læsset masser af julepost ind i postvognen, da der udbrød brand. Jeg husker det da jeg var bange for at pengebrevet fra min tante var gået op i røg! Det var det da gudskelov ikke! Da HFHJ i starten af 1960erne købte 3 gamle, undskyld brugte, ECO vogne fra DSB's overskudslager indbyggede man varmekedler til togopvarmning i DK vognene, da personvognene endnu ikke havde egen varme. Da alle trævogne var udrangeret indbyggede man oliefyr i hver af de 4 stålvogne man nu anvendte. Som et forsøg blev Dk 78 også forsynet med oliefyr i stedet for den omtalte varmekeddel. Oliefyret var dog ikke velegnet til den gamle trævogn, og der have faktisk, ifølge min far, flere gange været optræk til brand, men det var hver gang blevet opdaget i tide så det ikke udviklede sig. Så heldige var man ikke i December 1975 og Tommys billede viser jo resultatet. Heldigvis kom ingen til skade ved branden.
Næste år 1976 måtte også Dk 76 tages ud af drift, så til sidst var Dk 77 ene om at agere postvogn. Men så kom de "nye" Dk 76 og Dk 78 til hjælp og gamle Dk 77 kom til at se sådan ud.
Håber i kan bruge svaret.
Ole
Tak for historien.
Hvordan var det med D 73 - den gamle fra 1916, som ingen jernbaneklub ville have. Den var vel også i brug til 1976 eller hur?
Ja gode gamle D 73. Oprindelig D 3 senere omlitreret til D 73. I min tid ved banen blev den anvendt hver dag, dog ikke søn og helligdage. Den blev hentet i
Hillerød af tog 1. Fyldt med morgenpost kun til Frederiksværk, hvor den blev koblet fra og kørt til posthuset for aflæsning. Om eftermiddagen returnerede den i tog 560 til Hillerød, hvor den så overnattede til næste morgen. I 1976 blev den, 60år gammel, udrangeret og erstattet af en brugt Dah'er ligesom dk vognene var blevet tidligere på året. Den gode gamle stod hensat flere år på rangerterrænnet i Hundested indtil den en da var væk. Hvor ved jeg ikke, men mon ikke sidesporet ved Borup Teglværk er et godt bud!
Godaften
D 73 stod ihverttilfælde i Hundested 27-5-1981 sammen med DK 77, hvor jeg tog et foto af dem begge, ganske rustne.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Det har du sikkert helt ret i. Men som vi ser på Haandbæks billede, dateret 1981, ser vi resterne af Dk 77 ligge spredt. Men da græsset er grønt og træerne har blade, er det nok om sommeren eller først på efteråret. Så måske har du taget det sidste billede af Dk 77 "i live".
Kære Ole ++
Herunder vognen HFHJ DK 77, Hu 27-05-1981.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Den gode gamle stod hensat flere år på rangerterrænnet i Hundested indtil den en dag var væk. Hvor ved jeg ikke, men mon ikke sidesporet ved Borup Teglværk er et godt bud!
HFHJ D 73 hensat i Hundested, 13.03.1977 (nm).
M.v.h.
Niels
Hvornår fik vognen berlinerbogier?
Jeg råbte åbenbart ikke højt nok første gang . Vognen var ved ankomsten til HFHJ - ligesom sine 2 "søstre" - forsynet med 2,5 m teakbogier, men på billedet her har DK 78 berlinerbogier. Er de påsat ved revisionen/opmalingen?
M.v.h.
Niels