Anlæg af ny jernbane - men hvor?

af Kurt D. Jensen, 1/7 2022, 18:58 (868 dage siden)

Hejsa,

Er der nogle af I fantastiske eksperter i dette forum som kan hjælpe med identifikation af dette fotografiske postkort?
Der er desværre ingen oplysninger på bagsiden - men der var en som mente at det måske kunne være anlæg af midtbanen Næ. - Rg.
[image]
[image]
[image]

Med venlig sommerhilsen
Kurt D. Jensen

Anlæg af ny jernbane - men hvor?

af Niels Munch, 1/7 2022, 19:40 (868 dage siden) @ Kurt D. Jensen

Hej Kurt,

Forreste lokomotiv er et Krauss, og dampgravemaskinen er en Menck & Hambrock.

M.v.h.
Niels

Anlæg af ny jernbane - men hvor?

af PeterA, 1/7 2022, 20:21 (868 dage siden) @ Kurt D. Jensen

Hej!

Hvis antagelsen om Midtbanen holder stik, synes jeg, at det ligner viadukten og den dybe gennemskæring mellem Oldgaard og Tingerup ved Ebberup lige syd for Hvalsø på banedelen Ringsted - Hvalsø, altså lidt nord for Sporvejs-museet på Skjoldenæsholm. Modsat andre broer/viadukter på den nedlagte del af Midtbanen var denne viadukt af en slank, moderne og let konstruktion, som det kan ses i baggrunden. Terrænnet på denne banedel var også stærkt kuperet og havde krævet betydelige jordarbejder.
mvh PeterA

Anlæg af ny jernbane - men hvor?

af PeterA, 2/7 2022, 20:55 (867 dage siden) @ PeterA

Mit første bud på lokationen holder nok ikke ved nærmere eftertanke. Jeg er nu overbevist om, at vi alligevel er på banedelen Næstved - Ringsted, som også Kurt gav et tip om. Broen for den dobbeltsporede hovedbane, traceens store bredde og selve broens konstruktion passer bedst til Tyvelse Trinbræt i km 18,1 fra Næstved, dvs mellem Glumsø og Vrangstrup stationer. Der er en tydelig afsats oppe af skråningen til højre som blev en del af en trappesti op til landevejen. Der var senere to små venteskure ved hver af bropillerne.

Anlægsarbejdet foregik i 1922. Tyvelse T blev nedlagt 1962. Broen er vel een af dem, der er fjernet i forb. m. de store opgraderinger af Sydbanen, der er foregået i de senere år. Det er der nok andre, der kan svare bedre på.

I Peer Thomassens arkiv findes et foto af stedet, som han selv tog i 1959.
mvh PeterA

Anlæg af ny jernbane - men hvor?

af Niels Munch, 3/7 2022, 00:11 (867 dage siden) @ PeterA

Hej PeterA,

[image]

Med udgangspunkt i din stedsangivelse vil jeg korrigere lokomotivet til at være et Borsig, baseret på gavlvinduernes placering i f.t. taget samt sanddomen, der synes at være cylindrisk.

Lokomotivet "DITTE", Borsig 6070/1906 arbejdede ved Glumsø o. 1920 for Sørensen & Bach. DITTEs levnedsløb havde vi i denne tråd.

Alle synlige detaljer peger på, at lokomotivet er "DITTE".

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Anlæg af ny jernbane - men hvor?

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/7 2022, 00:14 (867 dage siden) @ PeterA

Mit første bud på lokationen holder nok ikke ved nærmere eftertanke. Jeg er nu overbevist om, at vi alligevel er på banedelen Næstved - Ringsted, som også Kurt gav et tip om. Broen for den dobbeltsporede hovedbane, traceens store bredde og selve broens konstruktion passer bedst til Tyvelse Trinbræt i km 18,1 fra Næstved, dvs mellem Glumsø og Vrangstrup stationer. Der er en tydelig afsats oppe af skråningen til højre som blev en del af en trappesti op til landevejen. Der var senere to små venteskure ved hver af bropillerne.

Anlægsarbejdet foregik i 1922. Tyvelse T blev nedlagt 1962. Broen er vel een af dem, der er fjernet i forb. m. de store opgraderinger af Sydbanen, der er foregået i de senere år. Det er der nok andre, der kan svare bedre på.

I Peer Thomassens arkiv findes et foto af stedet, som han selv tog i 1959.
mvh PeterA

Det kan godt være der, set fra syd. Det stemmer med den smule, som man kan se på 1954-luftfoto. Thomassens Midtbanebog har jeg ikke lige ved hånden. Efter lyset at dømme må billedet så være taget sidst på eftermiddagen.

Anlæg af ny jernbane - men hvor?

af Niels Munch, 3/7 2022, 07:59 (866 dage siden) @ PeterA

PS: Bent Hansen skriver på sin side om "Borsig industribanelokomotiver i Danmark": https://bentsbane.dk/industribanelokomotiver-fra-borsig-i-danmark/ - om "DITTE", idet han bl.a. viser et til denne tråds "gættebillede" meget lignende foto (uden tipvogne) og bestemmer det til Midtsjællandsbanen samt lokomotivet i baggrunden til Heilbronn 148/1882.

M.v.h.
Niels

Anlæg af ny jernbane - men hvor? LØST!

af Kurt D. Jensen, 3/7 2022, 21:29 (866 dage siden) @ Kurt D. Jensen

Hejsa,
Det må være anlæg af Midtbanen ved Glumsø ca. 1920 Broen der skimtes i baggrunden er ved Tyvelse trb.
På Bent´s hjemmeside ”Bents baner” findes et fremragende billede fra samme sted.
I Peer Thomassen´s bog om Midtbanen, er der et par billeder af samme bro ved Tyvelse -
Alt ser ud til at passe med at det er udgravningerne ved Tyvelse ca. 1920.

Tusinde tak for den fremragende hjælp som bidrog til at løse opgaven.

Med venlig hilsen
Kurt D. Jensen

Anlæg af ny jernbane - men hvor? LØST!

af Bent Hansen, 3/7 2022, 22:39 (866 dage siden) @ Kurt D. Jensen

Hej.

Næsten en halv snes gravere deltog ved Midtbanen, men ikke alle samtidig. Selv om de alle så ens ud, var der små forskelle i detaljen. Denne her har helt specielle kendetegn, som de andre ikke havde. Så denne skulle, hvis det altså er Midtbanen, være Sørensen & Bachs maskine. De arbejdede ved Glumsø på Midtbanen allerede omkring 1920. Firmaet brugte også i modsætning til mange af konkurrenterne tipvogne, hvor konkurrenterne brugte kassevogne. Det er rigtigt, at Borsig 6070/1906, 785 mm deltog.

Et af mine billeder mærket: "Mellem Ringsted og Næstved" viser samme graver samt Franskmanden, Heilbronn 148/1882 og Tulle, Jung 2029/1913 også 785 mm. Det andet lok på Kurts billede kan vel være en af disse. Den i baggrunden kan som Franskmanden have firekantede ruder? Og så er det vel Heilbronnen?

Min hjemmeside hedder kun bentsbane - ikke bentsbaner

Mvh. BH.

Anlæg af ny jernbane - men hvor? LØST!

af Kurt D. Jensen, 4/7 2022, 07:21 (865 dage siden) @ Bent Hansen

Tak Bent

- for den meget udførlige beskrivelse og for den fantastisk viden som du øser ud af.

Med venlig hilsen

Kurt D. Jensen

Anlæg af ny jernbane - men hvor?

af Jan Lundstrøm, 8/7 2022, 10:50 (861 dage siden) @ PeterA

Ja begge broer ved Tyvelse blev nedrevet ved sporombygningen mellem Ringsted og Næstved omkring 2010. Der blev opført en ny bro for den offentlige vej, og den blev så revet ned for et par år siden efter man havde forlagt linjen nord for Glumsø. Cirka 100 meter vest for den nu nedrevne bro, er der så opført en ny bro over den tekniske station Møllebækken.

Indsend billederContecRailSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak