God (gul) eftermiddag.
Sådan lige eventuelt for at kunne afslutte tråden om Sporskifterhyttens beliggenhed. Og for nu at blive i dagens sikkert højdepunkt for en del mennesker, nemlig enkeltstarten i Tour de France i dag i København, tager vi udgangspunkt i startområdet lidt sydvest herfor i Nyrupsgadeområdet (bag Hotel Richmond), hvor der dengang lå diverse mindre bygninger, bl.a. vores sporskifterhytte.
Herunder et billede taget hen over den daværende Holte station, der lå mellem Klampenborgbane stationen (Station 3) ved Gyldenløvesgade og Nordbanebanegården (Station 2) i Vester Farimagsgade. Foto fra den store bygning på Staunings plads mod vest.
På billedet ses – hen over den lukkede Holte station - remiserne i baggrunden, der sammen med Træremisen ved Station 3 (kan ikke ses på billedet) dannede ”Nordbanegårdens Maskindepot” fra ca. 1918/19 og frem til den endelige lukning af banegårdsarealet i 1921. Foran de seks stadig ibrugværende remisespor, hvor man lige kan skimte bagkanten af en litra O samt bagkanten af en tender litra K yderst til højre i billedet, ses nogle meget karakteristiske bygninger. På ”stylter” ude i højre ses Post 2, til venstre for den i udmuret bindingsværk den kombinerede bygning for Vognmester/Sporskifterne, herefter træbarakken med stald (rangerhestene) og borgerstue (opholdsbygning for de tjenstgørende) og helt ude til venstre ”vores” Sporskifterhytte (i en rød cirkel).
Som man nok tydeligt kan se, er hele området under nedrivning/oprydning.
Håber det giver en ide om hvor på banearealet sporskifterhytten lå.
Og til dem der skal se enkeltstart mv. God fornøjelse.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler