Avatar

Sporskiftetræk 202 og 203 ukendt sted 1907 eller tidligere

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/6 2022, 19:12 (869 dage siden)

Dette postkort er p.t. til salg på stamps.dk. Sælger skriver:

"Ledvogterhus med sporskifte no. 203 & 202 og jernbanepersonale. Fotokort anvendt lokalt i København 1907"

[image]
Kilde (i skrivende stund): https://www.stamps.dk/da-DK/lot/194385/danmark-ledvogterhus-med-sporskifte-no-203-and-2...

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Sporskiftetræk 202 og 203 ukendt sted 1907 eller tidligere

af UTJ, 30/6 2022, 19:37 (869 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tjaaah ingen anelse, men hvis DK er det eneste jeg kan komme i tanke om LJ pgra sporskiftebukkene:
[image]
[image]
Udsnit fra to HGC-billeder (Maribo og Nakskov)

Sporskiftetræk 202 og 203 ukendt sted 1907 eller tidligere

af Flemming Jakielski, Rødovre, 30/6 2022, 20:24 (869 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Næppe fra LJ.
Alle kasketter ligner noget med en kongekrone øverst. Navnlig ham helt til venstre på billedet. Altså DSB. Har en eller anden ide om banerne rundt om København fra 1864-1911 (1921) omkring Frederiksberg. Måske i retning af den nuværende Vodroffsvej. 2 i nummeret på sporskiftet kunne henvise til hvilken nærliggende post der (på afstand) styrede sporskiftet. Altså noget med den omtrentlige beliggenhed.

Flemming J

Dette postkort er p.t. til salg på stamps.dk. Sælger skriver:

"Ledvogterhus med sporskifte no. 203 & 202 og jernbanepersonale. Fotokort anvendt lokalt i København 1907"

[image]
Kilde (i skrivende stund): https://www.stamps.dk/da-DK/lot/194385/danmark-ledvogterhus-med-sporskifte-no-203-and-2...

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Sporskiftetræk 202 og 203 ukendt sted 1907 eller tidligere

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/6 2022, 20:46 (869 dage siden) @ Flemming Jakielski

Næppe fra LJ.
Alle kasketter ligner noget med en kongekrone øverst. Navnlig ham helt til venstre på billedet. Altså DSB. Har en eller anden ide om banerne rundt om København fra 1864-1911 (1921) omkring Frederiksberg. Måske i retning af den nuværende Vodroffsvej. 2 i nummeret på sporskiftet kunne henvise til hvilken nærliggende post der (på afstand) styrede sporskiftet. Altså noget med den omtrentlige beliggenhed.

Hvilken station drejer det sig om, Flemming?

På Kbh 2. banegård

af UTJ, 30/6 2022, 21:09 (869 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det er på Københavns anden banegård. Hytten ved remisen har netop sporskifterne 202 og 203.
[image]

Avatar

På Kbh 2. banegård

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/6 2022, 21:18 (869 dage siden) @ UTJ

Det er på Københavns anden banegård. Hytten ved remisen har netop sporskifterne 202 og 203.
[image]

Stemmer. Det kan man også se på bygningen i baggrunde. Hyttens arkitektur er i øvrigt typisk "sjællandsk".

På Kbh 2. banegård

af Steffen Dresler, 30/6 2022, 21:23 (869 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Godaften

Det er denne sporskifterhytte beliggende lidt S for Signalpost 2.
[image]
Foto, udsnit, arkiv Aarhus Bibliotek.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

På Kbh 2. banegård

af Steffen Dresler, 1/7 2022, 15:20 (868 dage siden) @ Steffen Dresler

God (gul) eftermiddag.

Sådan lige eventuelt for at kunne afslutte tråden om Sporskifterhyttens beliggenhed. Og for nu at blive i dagens sikkert højdepunkt for en del mennesker, nemlig enkeltstarten i Tour de France i dag i København, tager vi udgangspunkt i startområdet lidt sydvest herfor i Nyrupsgadeområdet (bag Hotel Richmond), hvor der dengang lå diverse mindre bygninger, bl.a. vores sporskifterhytte.

Herunder et billede taget hen over den daværende Holte station, der lå mellem Klampenborgbane stationen (Station 3) ved Gyldenløvesgade og Nordbanebanegården (Station 2) i Vester Farimagsgade. Foto fra den store bygning på Staunings plads mod vest.
På billedet ses – hen over den lukkede Holte station - remiserne i baggrunden, der sammen med Træremisen ved Station 3 (kan ikke ses på billedet) dannede ”Nordbanegårdens Maskindepot” fra ca. 1918/19 og frem til den endelige lukning af banegårdsarealet i 1921. Foran de seks stadig ibrugværende remisespor, hvor man lige kan skimte bagkanten af en litra O samt bagkanten af en tender litra K yderst til højre i billedet, ses nogle meget karakteristiske bygninger. På ”stylter” ude i højre ses Post 2, til venstre for den i udmuret bindingsværk den kombinerede bygning for Vognmester/Sporskifterne, herefter træbarakken med stald (rangerhestene) og borgerstue (opholdsbygning for de tjenstgørende) og helt ude til venstre ”vores” Sporskifterhytte (i en rød cirkel).
Som man nok tydeligt kan se, er hele området under nedrivning/oprydning.

[image]
Håber det giver en ide om hvor på banearealet sporskifterhytten lå.

Og til dem der skal se enkeltstart mv. God fornøjelse.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

Sporskiftetræk 202 og 203 ukendt sted 1907 eller tidligere

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/7 2022, 23:10 (860 dage siden) @ Flemming Jakielski

Næppe fra LJ.
Alle kasketter ligner noget med en kongekrone øverst. Navnlig ham helt til venstre på billedet. Altså DSB. Har en eller anden ide om banerne rundt om København fra 1864-1911 (1921) omkring Frederiksberg. Måske i retning af den nuværende Vodroffsvej. 2 i nummeret på sporskiftet kunne henvise til hvilken nærliggende post der (på afstand) styrede sporskiftet. Altså noget med den omtrentlige beliggenhed.

Flemming J

Dette postkort er p.t. til salg på stamps.dk. Sælger skriver:

"Ledvogterhus med sporskifte no. 203 & 202 og jernbanepersonale. Fotokort anvendt lokalt i København 1907"

[image]
Kilde (i skrivende stund): https://www.stamps.dk/da-DK/lot/194385/danmark-ledvogterhus-med-sporskifte-no-203-and-2...

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Sporskiftetræk 202 og 203 ukendt sted 1907 eller tidligere

af UTJ, 9/7 2022, 23:09 (859 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Med solsikker

Avatar

Sporskiftetræk 202 og 203 ukendt sted 1907 eller tidligere

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/7 2022, 23:48 (859 dage siden) @ UTJ

Med solsikker

Ja, det er det rene Olsen Banden.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak