Er dette fra Slangerupbanen?
Jeg har med den største beundring fulgt jeres evne til tids- og stedfæste gamle fotos med yderst få ledetråde.
Her er så en opgave til: Gladsaxe Byarkiv har modtaget vedlagte billede, som er fundet på den kommunale genbrugsplads på Turbinevej.
Finderen har antaget, at det stammer fra Slangerupbanen, men arkivaren, Maria Kræmer Storm Hansen, tvivler.
Det gør jeg også, men der er dog den mulighed, at billedet stammer fra forberedelserne til anlæg af det dobbeltspor, som der blev eksproprieret plads til i tyverne, og som først blev anlagt sammen med S-togenes komme.
Mine umiddelbare overvejelser i øvrigt er:
Sporet er i hvert fald for svært til at være det 45 lbs. per yard (ca. 22,5 kg per meter)-spor, som banen blev anlagt med i 1905/6.
Ganske vist kom der 33,4 kg per meter-skinner på strækningen København L – Buddinge 1924 til -26, og måske kunne klædedragten passe med tyverne, men ståltrådshegnet mellem de spor leder for mig tankerne hen på en DSB-strækning.
Jeg har også svært ved at placere arbejdsstedets omgivelser så langt inde på strækningen, som syd for Buddinge. Der synes at være et stort ubebygget areal bag lokomotivet.
Hvis nogen af jer kan genkende tipvognslokomotivet, kan komme med et bud på skinnevægten på billedet eller kan udlede noget af brugen af L-formede lasker på de tilsyneladende korte skinner (passer det med tyverne?), kan det måske bringe os videre.
Jeg venter i spænding på, hvad herreværelsets fælles anstrengelser måtte bringe, og lader mig naturligvis gerne korrigere, hvis mine egne løse spekulationer viser sig forkerte.
Mange hilsner
Hans-Henrik Landsvig