København H 1959
Hermed et par billeder optaget af Ingvar Hanson på Kh i september 1959.
af Tommy Nilsson , Ringsted, 21/6 2022, 09:36 (878 dage siden)
Hermed et par billeder optaget af Ingvar Hanson på Kh i september 1959.
af Amagerbanen, 22/6 2022, 19:28 (877 dage siden) @ Tommy Nilsson
Skøn kolonihave-idyl der var i "hullet" dengang. Mon det er Hr. Brodersen der kommer ud af hytten med et stykke smørkage, før han blev forfremmet til det Gule Palæ?
af Tommy Nilsson , Ringsted, 24/6 2022, 11:16 (875 dage siden) @ Tommy Nilsson
Følgende billeder er angiveligt optaget på Mgb i september 1959 - kan det passe?
af Steffen Dresler, 24/6 2022, 13:32 (875 dage siden) @ Tommy Nilsson
Kære Tommy
Ud fra T maskinen passer det nok ikke:
"DSB litra T nr. 297 indgik CvA 21-07-1956 med DSB reservekedel nr. 1299, der var ilagt rammen den 01-09-1952 og fik reservekedel nr. 1297 (sin oprindelige kedel). Oversendt til Kh AUG 56 og ombygget til oliefyret varmemaskine, ibrugtaget 25-11-1956 og anvendt ved Mdt. Gb. Oliebrænder mv. stammer fra forsøg med oliefyret damplokomotiv fra DSB litra PR 904. Anvendt som varmemaskine frem til 1965. Solgt 1969 jf. skr. M 8483/69 af 19-09-1969 til Nordisk Jern & Metal, Hedehusene og leveret dertil 17-08-1970 og ophugget".
Har ikke set på antallet af henstillede/udrangerede litra S i 1959.
af PeterA, 24/6 2022, 15:18 (875 dage siden) @ Tommy Nilsson
Hej Tommy!
Jeg tror ikke på, at det årstal passer. Hvorfor skulle hele tre S-maskiner stå henstillet her, og måske et par stykker i Sorø, et par år før MX-lokomotiverne overhovedet var blevet leveret. Så mange S-loko kunne man ikke have undværet på dette tidspunkt. Og Steffen nævner jo også, at T-maskinen var i brug på Belvedere som varmekedel til 1965, og hvorfor så stå henstillet her i 1959 !!
Det var et almindeligt syn på Mdt Gb i årene 1963-65 at se tre opfyrede E-maskiner holde Rfn - reserve for nedbrud på sporene ude foran drejeskiven.
Den løse D-tender på billedet er fra D 838, der i årene fra 1961-64 var udstyret med særligt anlæg for levering af damp til rambuk og var i brug bl.a. da linien Glostrup-Tåstrup skulle have køreledningsanlæg for S-tog. D 838 blev udrangeret netop i 1964, hvorfor jeg vil antage, at billedserien snarere må dateres til dette årstal.
At der står mange udrangerede F-maskiner passer jo også fint med, at der leveredes de mange MH i de første år af 1960`erne.
Spændende, om andre mener noget andet. Men jeg står gerne til tørre tæsk !!
mvh PeterA
af Steffen Dresler, 24/6 2022, 17:10 (875 dage siden) @ PeterA
Først i 1961 blev et antal S henstillede fra sommer efterår dette år. Om de blev henstillet ved rampen til kuludleveringsanlægget ved jeg ikke. Året efter i 1962 blev så (en i 1961) flere S udrangerede.
Så ud fra dette må billedet være fra TIDLIGST 1965 hvis informationerne om litra S og T er korrekte.
Med venlig hilse
Steff
af Georg Schmidt, 24/6 2022, 17:19 (875 dage siden) @ Steffen Dresler
Jeg er enig med PeterA, man begyndte først at sætte S-maskiner ud sidst i 1961 og i 1962.
I september 1959 havde man brug for alle 20 S-maskiner, der var 17 i tur ved depoterne Gb og Helsingør samt 2 i reserve på Gb og 1 i værkstedet. Rangermaskiner havde man heller ikke råd til at hensætte på det tidspunkt, så vi skal et stykke ind i tresserne.
M v h
Georg
af PeterA, 24/6 2022, 19:34 (875 dage siden) @ Georg Schmidt
Tak Georg for dit indlæg, der støtter antagelsen om, at scenariet på Mdt Gb tidligst kan være fra 1965.
Der er fotodokumentation for tre af de tidligst udrangerede S-maskiner henstillet i Sorø 1962. Det drejer sig om
S 721, 724 og 734/eller 731. De henstod her sammen bl.a. D 828 og P 919.
mvh PeterA
af Georg Schmidt, 27/6 2022, 22:31 (872 dage siden) @ PeterA
Billedet fra Gb spor 47 kunne godt være september 1965. S-maskinerne kunne være 728, 729 og 738, F-maskinerne i forbindelse med levering af MH 401-420. De hensatte E-maskiner har så stået indendørs og det var 979, 980, 981, 985, 991, 993, 994 og 996. E 991, 994 og 996 var hensat efter S-revision. Gedser var på det tidspunkt også fyldt godt op med hensatte E-maskiner.
721, 724 og 734 blev flyttet til Sorø 16/3 1962 sammen med 928. I slutningen af marts 62 skulle der så være 928, 828, 721, 724 og 734 i Sorø. Den 11/5 kom 916 og 919 også til Sorø. 916, 919 og 928 blev alle udrangeret 2/5 1962. 909 holdt lidt længere ud, men blev hensat i Korsør 14/1 1963 og så var der kun 913 og 917 tilbage.
Jeg var vist lidt hurtig da jeg skrev at S-maskine hensættelser først begyndte sidst i 1961. Faktisk gennem hele 1961 blev S-maskiner hensat. Det var 726 3/1 61, 727 28/2, 731 19/4, 725, 728 og 733 3/7, 721 2/8, 736 4/8 efter S-revision, 724 12/9 og 734 19/10.
I den sidste tid inden MX overtog det meste af trafikken fra S-maskinerne kørte 8 S-maskiner med den dårligste fyrkassekarakter 3, men de skulle jo kun lige holde til MX kunne tage over.
Den 29/8 1961 blev MX 1021 leveret, så man var færdig med levering til 1. distrikt. Iflg. Gregersen var situationen 31/8 1961 at MX 1001 og 1004-18 var i tur fra Gb med 1003, 1019 og 1020 i reserve. Af S-maskiner var 722, 730 og 737 i tur, og under "begrebet" lørdag-søndag-mandagsmaskiner kørte 723, 724, 729 og 734.
Tre S-maskiner fik en sen S-revision det var 736, 737 og 740.
736 udgik 4/8-61 med kedel 1725 og ny fyrkasse og blev straks hensat og først taget i brug 17/5 1963 som så blev den nye S-revisions dato. 736 skulle så i fremtiden S-revideres igen 17/5 1970.
Wienecke roste altid S 736 som en god og økonomisk maskine. 737 fik S-rev 28/9 1960 og udgik med kedel 1726. S 740 fik S-rev 1/7 1960 og udgik men reservekedel 1733 og ny fyrkasse.
M v h
Georg
af PeterA, 28/6 2022, 15:24 (871 dage siden) @ Georg Schmidt
Hej Georg!
Tak for dine mange oplysninger om hensættelser af dampmaskinerne i begyndelsen af 60`erne. At du mener at billedet fra spor 47 på Gb kunne være fra september 1965, kan jeg sagtens være enig i. Jeg har prøvet at se på MY´eren i baggrunden, om den har rilleudstødning. Hvis i så fald, ville det understøtte, at foto ikke kunne være taget før 1964, hvor sidste serie MY 1145-59 blev leveret med netop denne udstødning. Det er dog ikke muligt for mig at fastslå det udfra fotografiet.
Men netop de mange hensatte E-maskiner, du nævner for året 1965, blev jo en tid arbejdsløse på grund af de 15 nye MY. At de stod indendørs, var der gode grunde til. Flere af dem kom ud at køre i øst frem til 1968 og i vest yderligere et par år.
mvh PeterA
af Oversmeden, 28/6 2022, 16:23 (871 dage siden) @ PeterA
Tak for dine mange oplysninger om hensættelser af dampmaskinerne i begyndelsen af 60`erne. At du mener at billedet fra spor 47 på Gb kunne være fra september 1965, kan jeg sagtens være enig i. Jeg har prøvet at se på MY´eren i baggrunden, om den har rilleudstødning. Hvis i så fald, ville det understøtte, at foto ikke kunne være taget før 1964, hvor sidste serie MY 1145-59 blev leveret med netop denne udstødning. Det er dog ikke muligt for mig at fastslå det udfra fotografiet.
1123 fik rilleudstødning i maj 1962 og den maskine kørte også i 1. distrikt.
Så blot en rille-My kan ikke bruges til at konkludere noget alt for håndfast.
af PeterA, 28/6 2022, 16:34 (871 dage siden) @ Oversmeden
Nææh! Tænkte nok du ville komme efter mig med den! Og du har naturligvis ret. Man skal naturligvis ikke bare konkludere på et hvilket som helst grundlag.
mvh PeterA
af Tommy Nilsson , Ringsted, 30/6 2022, 07:59 (869 dage siden) @ Tommy Nilsson
Følgende billeder er angiveligt optaget på Mgb i september 1959 - kan det passe?
Jeg har nu haft fat i fotografen som indrømmer, at det godt kan knibe lidt med hukommelsen, når man er 80+.
Dette billede er fra 1967/68:
Dette billede er også fra 1967/68:
Dette billede er fra 1960: