Lokomotivet hedder 'DAN'...
... men hvor og hvornår er billederne taget?
... men hvor og hvornår er billederne taget?
Det kunne ligne denne bro:
Vamdrup
Så er billedet fra Kolding Sydbaner, og entr. var Petri & Haugsted.
Det kunne ligne denne bro:
Vamdrup
Så er billedet fra Kolding Sydbaner, og entr. var Petri & Haugsted.
Hej Peter,
Broen ser ikke helt ny ud, så det kan ikke være banens anlæg. Hvad kan det så være?
Hvis det er Kolding Sydbaner, kan du godt regne med at det er broen over Fovs Å i st 460. 5 m underføring med indstøbte dragere. Broen er beskrevet i Sydbanebogen, side 40 og antallet af stolper i rækværket stemmer overens med dem på billedet. I min oversigt over tilsynets tegninger for KS' anlæg er det broen med størst spænd, bortset fra den over Kolding Å, som var en jerndrager-bro.
Jeg tror ikke helt du kan regne med udseendet i forhold til ælde. Det kommer an på betonen mv.
Så er billederne lagt på jernbanekilder.dk og forsynet med verdenshjørner og GPS-koordinater.
Tak til Peter og ئۇلغىك
Mon der findes tegninger af de simple normalsporede entreprenørvogne, som også ses på mange andre fotos fra den tid?
Mon der findes tegninger af de simple normalsporede entreprenørvogne, som også ses på mange andre fotos fra den tid?
Hvis producenten af vognene har fremstillet byggetegninger og beholdt dem i sit private arkiv og dette er blevet bevaret for eftertiden, så gør der, ligesom det kan være tilfældet med tegninger af andre former for privat entreprenørudstyr. Det er ikke noget, som de offentlige, koncessionerede jernbaneselskaber beskæftigede sig med, så man skal lede i private arkiver/samlinger.
For god ordens skyld, så drejer det sig selvfølgelig om et entreprenørlok bygget af Henschel i 1911 med byggenummer 10564.
M.v.h.
Niels
Og af nedenstående notits fremgår, at der har været yderligere to normalsporede lokomotiver ved anlæget af Vamdrup-banen. De to andre kendes ikke fra billeder, men det har måske været et par af P. Madsen, Hedehusene's.
Han er tilskrevet flere gamle lokomotiver, og var i øvrigt svigerfar til Aage Haugsted fra Petri & Haugsted !
3-2-1911 - KOLDING SOCIAL-DEMOKRAT
Notits: Sydbanerne.
Arbejdet ved den ny jernbane over Ødis til Kolding går godt fremad. Med skinnelægningen er man nu nået fra Vamdrup til Tapsøre og en af de første dage vil arbejdet med grusningen tage sin begyndelse.
I lørdags ankom der en snes vogne til transporten af gruset, samt et mere tidssvarende lokomotiv end det, der hidtil har besørget transporten med sveller og skinner.
En af dagene ventes et lokomotiv mere, da det gamle (kaldet Edderkoppen) nu er fuldstændigt kassabelt og skal udrangeres som gammelt jern.
Og af nedenstående notits fremgår, at der har været yderligere to normalsporede lokomotiver ved anlæget af Vamdrup-banen. De to andre kendes ikke fra billeder, men det har måske været et par af P. Madsen, Hedehusene's.
Han er tilskrevet flere gamle lokomotiver, og var i øvrigt svigerfar til Aage Haugsted fra Petri & Haugsted !3-2-1911 - KOLDING SOCIAL-DEMOKRAT
Notits: Sydbanerne.
Arbejdet ved den ny jernbane over Ødis til Kolding går godt fremad. Med skinnelægningen er man nu nået fra Vamdrup til Tapsøre og en af de første dage vil arbejdet med grusningen tage sin begyndelse.
I lørdags ankom der en snes vogne til transporten af gruset, samt et mere tidssvarende lokomotiv end det, der hidtil har besørget transporten med sveller og skinner.
En af dagene ventes et lokomotiv mere, da det gamle (kaldet Edderkoppen) nu er fuldstændigt kassabelt og skal udrangeres som gammelt jern.
Billedet ser lidt efterårsagtigt ud, banen åbnede 28. november 1911, så billedet må være taget i november eller til nød oktober.