Hermed de tidligere i tråden lovede billeder:
LJ Ce 74 "Tømrervogn" i Maribo, 08.1959 (nm).
LJ Ce 73 i Nakskov, 08.1964 (nm).
@ Ole-Jørn: Jeg har desværre ikke "Draisinen" i mine samlinger, så du må "nøjes" med det, der nu kommer her:
Personvogne til godstog / bænkevogne
JB-P og jeg fablede i sin tid om at indsætte sommertog (badetog?) på vort (model-)jernbaneselskab sammensat af vogne af ovennævnte kategorier. Det var i 1968, og til det formål morede JB-P sig med at tegne vognene, hvortil han oven i købet nedskrev efterfølgende informationer:
LJ Ce 71-74 og SNNB G 66-69 (tegn. JB-P 1968, aktiv nm). Klik på regningen for større opløsning.
"I 1922 leverede Scandia LJ CE 71-74, der ikke minder om noget som helst. Det er en personvogn til brug i godstog. Den har 42 pladser og en stor togførerkupé med bord, reol og skruebremse. Desuden vacuumbremse og dampvarmeanlæg. Vi har altså en godstogspersonvogn, der i hvert fald om vinteren løb forrest i toget.
Den lollandske motorisering viste sig hurtigt; nr. 72-73 fik trykluftledning, nr. 71-72 kakkelovn, og nr. 73 egen varmekedel, hvad den i øvrigt har endnu [1968].
Endnu senere fik nr. 73 flyttet gavlen ved togførerrummet ud til pufferplanken. Ved yderligere at inddrage 3 siddepladser fik man et mindre rejsegodsrum. Skruebremsen fulgte med gavlen, men bremsekassen blev afløst af en mindre, der dækker 2 vinkeltandhjul. Bordet og reolen blev stående, og der kom 2 hjemmetømrede skydedøre.
Snittegningen af CE 71-74 viser snit i to højder. Øverst gennem vinduerne, nederst gemmen væggen under vinduerne. De vinduer, hvorunder der er dobbelte vægge, kunne trækkes ned (i det opståede hulrum), de andre var faste."
Da Erik og Ulrik også også berørte bænkevognene ved SNNB (og HP), er SNNB-modellen passende med på JB-Ps skitse. HPs var meget lig SNNBs, men havde mindre endeperroner.
Bedste hilsener
Niels