Hvad er det?
Hejsa!
Er der nogen som ved hvad dette er? - det ligner en fordelingshytte for Telefon/telegraf forbindelser.
Det er et fotografisk postkort stemplet i Aarhus 1909.
Med venlig hilsen
Kurt D. Jensen
Hejsa!
Er der nogen som ved hvad dette er? - det ligner en fordelingshytte for Telefon/telegraf forbindelser.
Det er et fotografisk postkort stemplet i Aarhus 1909.
Med venlig hilsen
Kurt D. Jensen
Hejsa!
Er der nogen som ved hvad dette er? - det ligner en fordelingshytte for Telefon/telegraf forbindelser.
Det er et fotografisk postkort stemplet i Aarhus 1909.
Med venlig hilsen
Kurt D. Jensen
Hejsa
Det er en lednings- og kabelnedføringshytte. Sted aner jeg ikke, men det er der nok andre, der gør.
Det er en lednings- og kabelnedføringshytte. Sted aner jeg ikke, men det er der nok andre, der gør.
Det er godt nok et ordentligt rivejern på kun én mast; så mange tråde/isolatorer ses oftest på dobbeltmaster, altså lige bortset fra f.eks.:
Jernbanekilder.dk - ved Glostrup, DJM01-00002797.
Ved Sorø findes denne (med dobbeltmaster):
Jernbanekilder - ved Sorø, DJM01-00010237.
..... blot for at få "tråden" i gang igen.
M.v.h.
Niels
Det er en lednings- og kabelnedføringshytte. Sted aner jeg ikke, men det er der nok andre, der gør.
Det er godt nok et ordentligt rivejern på kun én mast; så mange tråde/isolatorer ses oftest på dobbeltmaster, altså lige bortset fra f.eks.:Jernbanekilder.dk - ved Glostrup, DJM01-00002797.
Ved Sorø findes denne (med dobbeltmaster):
Jernbanekilder - ved Sorø, DJM01-00010237.
..... blot for at få tråden i gang igen.
M.v.h.
Niels
Til venstre ser jeg et højt hus bag et træ, gavlen af en hvidmalet godsvogn, gavlen af et lavt hus og gavlen af et kolonihavehus. Stemmer det med et sted i Århus, evt. før den store banegårdsombygning?
Tak!
Jeg vil gerne have det til at være Viby Jylland, men jeg kan ikke finde den rygende pistol.
For mig at se ligner det mere at herren til venstre er iført en P&T uniform, med alt det guld på hatten og på ærmet.
Så det er nok en fjerntelefonlinje, og de gik jo også langs jernbanerne.
Vi har nok fat i en lidt større by, siden, så vidt jeg kan se, der går 32 tråde ud fra forsiden (2 rækker klokker) og der er 4 rækker klokker svarende til 64 tråde på bagsiden af hytten. Det var ganske mange på den tid det foto blev taget, vel mellem 1910 og 1920. Så mange snakkede altså ikke "mellembys" dengang.
HVIS det er en P&T linje, kan vi være stort set overalt i landet.
mvh
Jørgen
Hej Niels,
hvilken slags signaler er de på Sorø billedet, tak? Vingerne ser ud som om det er togvejssignaler, men opstilling er nok ikke særlig typisk?!
Jeg ville glæde mig over en forklaring.
Mvh
Gerhard.
hvilken slags signaler er de på Sorø billedet, tak? Vingerne ser ud som om det er togvejssignaler, men opstilling er nok ikke særlig typisk?!
Hej Gerhard V.
Ud over, at det er togvejssignaler: http://www.lundsten.dk/dk_signaling/signaldk/semaphor/sema_rou.html - kan jeg ikke bidrage m.h.t. den konkrete opstilling; men det kan andre sikkert.
M.v.h.
Niels
Hej Niels,
hvilken slags signaler er de på Sorø billedet, tak? Vingerne ser ud som om det er togvejssignaler, men opstilling er nok ikke særlig typisk?!
Jeg ville glæde mig over en forklaring.Mvh
Gerhard.
Hejsa,
Det er togvejssignaler, ja. Det til venstre er for indkørsel fra Slagelse, det til højre for udkørsel mod Slagelse. Hvad er atypisk ved opstillingen?
Mon ikke signalet til højre er udkørselssignaler, som de så ud til at begynde med
jfr Almindeligt signalreglement af 1903.
Både Udkørselssignaler og Togvejssignaler var ens
Børge
I får lige bagsiden. Det er stemplet i Aarhus og modtager er Telegrafstationen Thisted.
Teksten: "Her er en prøve! Billedet er meget ordentligt. Hilsen til hele stationen"
Jeg ved ikke om det kan være til nogen hjælp?
Med venlig hilsen
Kurt D. Jensen
Jeg ved ikke om det kan være til nogen hjælp?
Bagsider er altid godt
Man skal nok lede efter en lokalitet i Århus-området.
Når det er en prøve kan man forestille sig at dateringen faktisk er 1909.
Og den fine herre er nok Poulsen, som beror i Thisted.
Og det er nok telegrafen, ikke statsbanerne.
Ikke usandsynligt at billedet også findes i et eller andet lokalarkiv. Men åstedet er nok i Århus eller omegn.
I får lige bagsiden. Det er stemplet i Aarhus og modtager er Telegrafstationen Thisted.
Teksten: "Her er en prøve! Billedet er meget ordentligt. Hilsen til hele stationen"
Jeg ved ikke om det kan være til nogen hjælp?Med venlig hilsen
Kurt D. Jensen
Imponerende at han IKKE har sendt kortet som 'Postsag' men har ofret et frimærke
Jeg ved ikke om det kan være til nogen hjælp?
Bagsider er altid godtMan skal nok lede efter en lokalitet i Århus-området.
Når det er en prøve kan man forestille sig at dateringen faktisk er 1909.
Mølleengen station åbnede vistnok i 1909. Landsudstillingen.
I får lige bagsiden. Det er stemplet i Aarhus og modtager er Telegrafstationen Thisted.
Teksten: "Her er en prøve! Billedet er meget ordentligt. Hilsen til hele stationen"
Jeg ved ikke om det kan være til nogen hjælp?Med venlig hilsen
Kurt D. Jensen
Imponerende at han IKKE har sendt kortet som 'Postsag' men har ofret et frimærke
Og så er kortet sandsynligvis bragt ud til adressaten i Thisted dagen efter - hvilket ikke ville være muligt i dag.
Og så er kortet sandsynligvis bragt ud til adressaten i Thisted dagen efter - hvilket ikke ville være muligt i dag.
Meget sandsynligt bragt ud samme dag. Det er poststemplet kl.5-7 så det kan nå eftermiddagsomdelingen og ihvertfald aftenomdelingen i Thisted. Porto 5 øre svarer ifgl. Danmarks Statistik til 3,36 kr i 2021.
mvh
Jan-Eddie
Jeg kan sagtens forestille mig at det pyramidelignende i baggrunden er fra Landsudstillingen.
Jeg kan sagtens forestille mig at det pyramidelignende i baggrunden er fra Landsudstillingen.
Som jeg har forstået det, lå Landsudstillingen 1909 mellem "Skanseparken" med "Stationsbyen" på den ene side, og kysten, hvor en del af Sydhavnen er i dag, på den anden:
Vue over Landsudstillingen. Landsudstillingen set fra Hendrik Pontoppidans Gade. Bag hegnet til venstre ligger Skanseparken. Over denne varietebygningen og Fregatten Jylland. I midten af billedet borgmestergården, som efterfølgende blev en del af Den Gamle By. Yderst til højre Maskinhallen og foran borgmestergården udstilling af forskellige landbrugsmaskiner og vindmøller. På området blev senere opført Strandparken. Hammerschmidt Foto, 1909. Aarhus Stadsarkiv - ID: 000186227.
Her ses 2 "pyramidelignende" bygninger, nemlig yderst t.v. varietébygningen og midtfor bygningen ved landbrugsmaskinerne, som måske kunne være den i baggrunden på Kurts billede.
Supplement om Landsudstillingens "Stationsby":
“Stationsbyen” var placeret i det nordligste område af udstillingspladsen. Her kunne man slentre ned ad en typisk hovedgade i en stationsby. Undervejs ned mod jernbanestationen kunne man på hver side af vejen se en halv snes bygninger, som repræsenterede den typiske stationsbys bygningstyper – mejeriet, forsamlingshuset, kroen osv.
Byggestilen tog udgangspunkt i ældre danske byggeskik fra det almindelige håndværksprægede byggeri. “Stationsbyen” fik stor betydning for dansk byggeri i årene fremover bl.a. fordi den var medvirkende årsag til oprettelsen af Landsforeningen Bedre Byggeskik i 1915.
Kilde: http://assensgade.dk/landsudstillingen1909/ .
M.v.h.
Niels
Goddag i forummet.
Hvis afsenderen havde sendt kortet som 'Postsag', var modtageren, medhjælper Poulsen, blevet sat i strafporto.
Postvæsenet og Telegrafvæsenet/Statstelegrafen blev jo først sammensluttet i 1927.
Eskild - du som har været i P&T!
v.h.
HansA
Det ku' han ikke i 1909.
Postvæsenet og Statstelegrafen blev først sammenlagt i 1927.
/Jørgeb
De overenskomstansatte ingeniører blev ikke undervist i etatens historie
Mon ikke signalet til højre er udkørselssignaler, som de så ud til at begynde med
jfr Almindeligt signalreglement af 1903.
Både Udkørselssignaler og Togvejssignaler var ens
Børge
Måske. Hvad er signalet til venstre så?
Jeg kan sagtens forestille mig at det pyramidelignende i baggrunden er fra Landsudstillingen.
For mig ligner det en husgavl med vinduer og en skorsten på tagryggen.
Der er jeg uenig med dig. Konstruktionen synes at være pyramideformet, og samtidig for stor til at være taget på en bungalow, så en pavillon af en art - med spir - er nok tættere på. Ud over det, så ses der ingen gavlvinduer, det er lidt usædvanligt.
mvh
-ivar
Der er jeg uenig med dig. Konstruktionen synes at være pyramideformet, og samtidig for stor til at være taget på en bungalow, så en pavillon af en art - med spir - er nok tættere på. Ud over det, så ses der ingen gavlvinduer, det er lidt usædvanligt.
mvh
-ivar
Ved den gule pil et gavlvindue, ikke ulig gavlvinduet på en landstationsbygning.
Over den blå pil et udhus eller et havehus.
Over den sort pil muligvis en hvidmalet lukket godsvogn.
Under de grå pile telegrafmaster, den tv. en (halv) dobbeltmast med tværliggere.
Jo Morten, det virker ganske plausibelt, men der er noget med det tag, der ikke ser "normalt" ud - spændvidden og højden, og så mangler jeg - i det mindste - konturerne af et gavlvindue til venstre, det der med symmetri.
Måske, der er nogen - jeg nævner ingen navne - der er i gang med Googles billedsøgning.
Lad os se, hvad der sker.
mvh
-ivar
Det er togvejssignal for indkørsel
Jo Morten, det virker ganske plausibelt, men der er noget med det tag, der ikke ser "normalt" ud - spændvidden og højden, og så mangler jeg - i det mindste - konturerne af et gavlvindue til venstre, det der med symmetri.
Så vidt jeg kan se, er der kun et enkelt gavlvindue, symmetrisk anbragt midt i gavlens centerlinje. Vinduet er et venstrehængslet enkeltvindue, der står vidt åbent, så man kan se, at rammen er hvidmalet på indersiden (noget af rammen er skjult bag en stor busk).
Hvis det skal være Århus, så var der alligevel nogen afstand fra banen til udstillingsområdet.
Herunder et par gamle kort hvor 1909 må være ca. midt mellem kortene.
Det gamle er fra JFJ-tiden og det "nye" fra 1940 for det der vedrører banen og det øvrige vel ca. 1930-31.
Udsnit.
Over et stykke forbi Viby J station var der enkelt stangrække, og Viby J var DSB betjent til 1916.
Mz 1415 passerer Viby J 1973.
M v h
Georg
Jeg glemte lige at markere udstillingsområdet.
M v h
Georg
Hej Georg,
Tak for kortene.
Jeg havde svært ved at forestille mig, at man skulle have fremført et så voldsomt bundt telegrafledninger til Landsudstillingens Stationsby:
Landsudstillingen i Aarhus. Hjørne af Stationsbyen med Fregatten "Jylland", 1909. Aarhus Billeder - ID: 146927.tif.
Stationsbygningen ses t.v. med spor og semafor.
Beskrivelsen af stationen, hvor der angiveligt var udstillet et tog, findes her: https://tekniskkulturarv.dk/book/ba60fbcb-827f-44de-b701-65f5a4fbfc9e?page=15 .
M.v.h.
Niels
Hej Georg,
Tak for kortene.
Jeg havde svært ved at forestille mig, at man skulle have fremført et så voldsomt bundt telegrafledninger til Landsudstillingens Stationsby:
Det synlige spor ser heller ikke nyanlagt ud, så Landsudstillingens areal kan udelukkes.
Ved den gule pil et gavlvindue, ikke ulig gavlvinduet på en landstationsbygning.
Over den blå pil et udhus eller et havehus.
Over den sort pil muligvis en hvidmalet lukket godsvogn.
Under de grå pile telegrafmaster, den tv. en (halv) dobbeltmast med tværliggere.
Landsudstillingen er vist ved at være udelukket, så vi er ikke kommet nærmere med stedet.
Jeg er enig i Mortens betragtninger om bygningerne mv. Vi er på/ved en station. Pagoden er vist bare en skorsten med en mast oveni.
Bag personen er der et gelænder. Er det gelænderet på en lille bro, som fører over en vej eller et spor? så er firkanten nedenfor til højre for masten måske et skilt, som står dernede?.
Personerne har jakken knappet med venstre del yderst. Er det korrekt, eller er billedet måske spejlvendt?
Eftersom billedet er personligt og efter kortteksten "er meget ordentligt", er det næppe spejlvendt, men man ved jo aldrig.
Uniformsbilleder på nettet viser både højre- og (flest) venstreknappede jakker, hvad er korrekt?
Jeg er enig i Mortens betragtninger om bygningerne mv. Vi er på/ved en station. Pagoden er vist bare en skorsten med en mast oveni.
Det ser jeg det også som.
Bag personen er der et gelænder. Er det gelænderet på en lille bro, som fører over en vej eller et spor? så er firkanten nedenfor til højre for masten måske et skilt, som står dernede?.
Tjah.
Personerne har jakken knappet med venstre del yderst. Er det korrekt, eller er billedet måske spejlvendt?
Mændene bærer herreknappede jakker, knappet i højre side. Kvinders jakker knappes generelt i venstre side. Postkortet synes ikke at være lavet af en amatør, men af en sagkyndig. Så jeg antager indtil videre, at billedet er retvendt.
Uniformsbilleder på nettet viser både højre- og (flest) venstreknappede jakker, hvad er korrekt?
Dobbeltradede pjekkerter/kapper knappedes til højre i lige måneder, til venstre i ulige. I hvert fald i forsvaret.
M.v.h.
Niels
ikke flere soldaterhistorier
Dobbeltradede pjekkerter/kapper knappedes til højre i lige måneder, til venstre i ulige. I hvert fald i forsvaret.
M.v.h.
Niels
ikke flere soldaterhistorier
Ja, så er det jo spændende, om billedet er taget i september 1909 jfr poststemplet
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet
Budgettet skrider på smutvej til lastbiler: Runder 4 milliarder
Ved Odsherreds Jernbanes 50 års jubilæum i 1949 udgav banen dette jubilæumsskrift, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1899 til 1949. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.
Læs mere