Borg billeder - Stationer 9. del - billede 3
Billede 3
Billedet her trigger mig lidt. Det må være taget, hvor Holstebrobanen passerer syd om Herning Vestre Kirkegård. Pudsigt nok befandt jeg mig på det sted i sidste uge.
Min hypotese er: Der må være tale om en midlertidig baneomlægning, således at Holstebrobanen midlertidigt blev ført over til Skjernbanen.
Men hvorfor en midlertidig baneomlægning? Kigger man efter på Kraks 1954-luftfoto og sammenligner med i dag, kan man se, at Holstebrobanen ikke er blevet flyttet. Den ligger på samme sted, som den gør i dag. Og der er heller ikke blevet opført nogle større vejover- eller underføringer på den strækning. Til gengæld vil jeg mene, at man har sænket Holstebrobanen på den pågældende strækning, og det har man formentligt gjort, fordi man allerede dengang har haft en plan eller ønske om en ny banegård med tilhørende "omfartsvej" (nuværende Dronningens Boulevard). Og når jeg skriver, at man ikke har opført nogle større vejoverføringer i området, så passer det ikke, for øst for fotostedet har man lavet en større vejoverføring, hvor Holstebrobanen i en meget spids vinkel føres under Dronningens Boulevard og lige øst herfor går såvel Holstebrobanen som Skjernbanen under Fredensgade/Christian Ydes Vej.
Det undrer mig dog, at man har lavet en midlertidig baneforlægning uden at jeg har hørt eller læst noget som helst herom. Mon ikke man kan finde noget om den midlertidige baneforlægning i Vingehjulet/DSBbladet?
(Sænkningen må ikke forveksles med den sænkning man foretog af Holstebrobanen i 1950'erne for at få den under den nye vejoverføring for Holstebrovej. Den sag havde vi fat i her).
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen