Et noget atypisk motiv? (Industribanelokomotiver) Løst

af Bent Hansen, 29/5 2022, 16:10 (901 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

I går gennemgik jeg min fortegnelse på over 100 mergelselskaber, men plukkede kun 25 muligheder ud. Der er jo visse betingelser, der skal opfyldes: Selskabet skal benytte kassevogne, have mindst fem damplokomotiver og bruge en ret stor bredsporet gravemaskine. Kassevognene er kendetegnet ved deres manglende stivere på siderne.

Gennemgangen sorterede en hel del selskaber fra, idet de ikke opfyldte betingelserne. Jeg har også gennemgået nogle af de i jernbanen.dk foreslåede: HAJ, Rindum, Damsmark og Damholdt, men intet passede lige som rigtigt.

Begrundelserne vil føre for vidt her, men der var et match i et af de allerførste tjek, jeg foretog. Det foresvævede mig, at jeg havde set billedet før, men hvor? Min hukommelse er ikke mere, hvad den har været.

Men her til eftermiddag fandt jeg billedet. Det var Klåbygård og Ribe Sydherred. I Klåbygård ved Ribe var der mange selskaber og mange mergellejer.

Lejet og selskabet er Hedeselskabets leje 027, der var det ældste Klåbygård Mergelleje, der senere af et andet selskab udbyggedes med normalspor. Selskabet var Ribe Sydherred Mergelselskab, der fungerede 1910-14 og udkørte 249 500 kubikmeter. Entreprenørerne var tyske. Dierking & Eggers, Hannover. De har ofte været på tapetet i Tipvognen. Du kan sandsynligvis også finde noget om lokomotiver, leje og firmaet på min hjemmeside: bentsbane.dk. Skriv dierking i sidens søgefeltet. Dierking brugte ældre O&K-lokomotiver, som alle blev i Danmark ved verdenskrigens udbrud. Hans nevø, Theut, købte nogle af onklens gamle maskiner tilbage senere, da han etablerede sig her i landet.

Der er et rygte om, at firmaet også merglede i det dengang tyskadministrerede Nordslesvig. Måske løser denne sag sig engang?

Mvh. BH.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak