Herning-Skjern skærveballast - hvornår?
Kære Thomas
Jeg har kigget i lidt flere årsberetninger og har fundet følgende antal km med grusballast på Skaderborg-Skjern-strækningen:
31.3.1948: 111,57 km
31.3.1953: 46,00 km
31.3.1954: 20,85 km
31.3.1955: 0,90 km
31.3.1959:0,48 kmDa sporombygning fra grusballast til skærveballast vel altid er foregået i sommerhalvåret, kan vi nu indsnævre det til, at ændringen til skærveballast Herning-Skjern må være foregået indenfor perioden 1948-54. Hvis vi antager, at strækningen Skanderborg-Herning har været givet højere prioritet end Herning-Skjern, så må sidstnævnte være blevet skærvebalasteret i to etaper i 1953 og 1954. Men det bygger altså på antagelsen om, at den vestlige strækning blev ombygget sidst.
De tilbageværende få hundrede meter med grusballast må have været på stationer, bl.a. på Skjern station, hvor spor 1 eller 2 eller dem begge jo fortsat var grusballasteret ind i 1980erne.
Med venlig hilsen
Ole Lund Jensen
Formidabel analyse. Det passer nok også godt med barndommen.