Avatar

Herning-Skjern skærveballast - hvornår?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/5 2022, 10:43 (903 dage siden)

Jeg har modtaget følgende mail:

"I hvilket år blev grusballasten udskiftet med skærveballast på DSB-strækningen Herning-Skjern.

Jeg var som dreng vidne til det, da mit hjem lå tæt ved banen mellem Troldhede og Borris.
Jeg husker de mange vogne med skærver, som blev kørt ud på strækningen mellem de ordinære togtider, og jeg husker, hvordan passagertoget kørte frem over det aktuelle arbejdssted, nærmest i skridtgang.
"

Jeg har givet følgende svar:

"Jeg har desværre ikke et brugbart svar.

Men du kan være rimeligt sikker på, at jernbanen er anlagt med grusballast og at den først har fået skærveballast mange år senere. Svaret kan kun findes ét sted og det er i DSB's årsberetninger. Dem vil du kunne bestille til gennemsyn på dit lokale bibliotek. Jo længere vi kommer op i tiden, jo mindre detaljeret bliver årsberetningerne. Men før i tiden fremgik det ganske nøje, hvilke strækninger, der lå i grusballast og hvilke strækninger, der lå i skærveballast."

Nogen der kender svaret her og nu?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Herning-Skjern skærveballast - hvornår?

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/5 2022, 11:12 (903 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg har modtaget følgende mail:

"I hvilket år blev grusballasten udskiftet med skærveballast på DSB-strækningen Herning-Skjern.

Jeg var som dreng vidne til det, da mit hjem lå tæt ved banen mellem Troldhede og Borris.
Jeg husker de mange vogne med skærver, som blev kørt ud på strækningen mellem de ordinære togtider, og jeg husker, hvordan passagertoget kørte frem over det aktuelle arbejdssted, nærmest i skridtgang.
"

Jeg har givet følgende svar:

"Jeg har desværre ikke et brugbart svar.

Men du kan være rimeligt sikker på, at jernbanen er anlagt med grusballast og at den først har fået skærveballast mange år senere. Svaret kan kun findes ét sted og det er i DSB's årsberetninger. Dem vil du kunne bestille til gennemsyn på dit lokale bibliotek. Jo længere vi kommer op i tiden, jo mindre detaljeret bliver årsberetningerne. Men før i tiden fremgik det ganske nøje, hvilke strækninger, der lå i grusballast og hvilke strækninger, der lå i skærveballast."

Nogen der kender svaret her og nu?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Den pågældende skal vist have været barn før midten af 1930'erne, hvor den slags detailoplysninger på petitesseniveau forsvandt fra årsberetningerne. Det er nok lettere at finde oplysningerne via Mediestream, hvis man bor i nærheden af et bibliotek med adgang hertil. Hvis det alternativt drejer sig om at finde ud af, hvornår man var barn, er ens cpr-nummer et godt udgangspunkt.

Avatar

Herning-Skjern skærveballast - hvornår?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/5 2022, 11:42 (902 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 28/5 2022, 12:13

"I hvilket år blev grusballasten udskiftet med skærveballast på DSB-strækningen Herning-Skjern?"

Frem til og med finansåret 1944-1945 var Skjern-Herning opført for sig selv i årsberetningen. Fra og med finansåret 1945-1946 var den slået sammen med Herning-Skanderborg. Så årsberetningerne kan ikke bruges til at finde ud af, hvornår strækningen Skjern-Herning fik skærveballast.

Det fremgår af årsberetningen 1944-1945, at hele strækningen Skjern-Herning (40,73 km) lå i grusballast.

Det fremgår af årsberetningen 1960-1961, at strækningen Skjern-Skanderborg var 111,9 km lang og at 111,42 km lå i skærveballast og 0,48 km lå i grusballast.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Herning-Skjern skærveballast - hvornår?

af Ole Lund Jensen, 29/5 2022, 12:59 (901 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas

Jeg har kigget i lidt flere årsberetninger og har fundet følgende antal km med grusballast på Skaderborg-Skjern-strækningen:
31.3.1948: 111,57 km
31.3.1953: 46,00 km
31.3.1954: 20,85 km
31.3.1955: 0,90 km
31.3.1959:0,48 km

Da sporombygning fra grusballast til skærveballast vel altid er foregået i sommerhalvåret, kan vi nu indsnævre det til, at ændringen til skærveballast Herning-Skjern må være foregået indenfor perioden 1948-54. Hvis vi antager, at strækningen Skanderborg-Herning har været givet højere prioritet end Herning-Skjern, så må sidstnævnte være blevet skærvebalasteret i to etaper i 1953 og 1954. Men det bygger altså på antagelsen om, at den vestlige strækning blev ombygget sidst.

De tilbageværende få hundrede meter med grusballast må have været på stationer, bl.a. på Skjern station, hvor spor 1 eller 2 eller dem begge jo fortsat var grusballasteret ind i 1980erne.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

Avatar

Herning-Skjern skærveballast - hvornår?

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/5 2022, 14:27 (901 dage siden) @ Ole Lund Jensen

Kære Thomas

Jeg har kigget i lidt flere årsberetninger og har fundet følgende antal km med grusballast på Skaderborg-Skjern-strækningen:
31.3.1948: 111,57 km
31.3.1953: 46,00 km
31.3.1954: 20,85 km
31.3.1955: 0,90 km
31.3.1959:0,48 km

Da sporombygning fra grusballast til skærveballast vel altid er foregået i sommerhalvåret, kan vi nu indsnævre det til, at ændringen til skærveballast Herning-Skjern må være foregået indenfor perioden 1948-54. Hvis vi antager, at strækningen Skanderborg-Herning har været givet højere prioritet end Herning-Skjern, så må sidstnævnte være blevet skærvebalasteret i to etaper i 1953 og 1954. Men det bygger altså på antagelsen om, at den vestlige strækning blev ombygget sidst.

De tilbageværende få hundrede meter med grusballast må have været på stationer, bl.a. på Skjern station, hvor spor 1 eller 2 eller dem begge jo fortsat var grusballasteret ind i 1980erne.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

Formidabel analyse. :-) :-) :-) Det passer nok også godt med barndommen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak