50 år siden med sidste damp i Flensburg

af TKVJ M 4, 26/5 2022, 21:05 (904 dage siden) @ Baumann

Som der står i avisen, var der et menneskemylder uden lige, så det var meget svært at fotografere. Nordpilen var jo et af de sidste tog på strækningen med et navn, alle andre tog var bare almindelige tog med et tognummer.
Da diesellokomotiverne BR 220 blev erstattet af damplokomotiver BR 012 i 1968 skrev DB i køreplanen at rejsetiden ville blive mindre da man indsatte stærkere lokomotiver, men intet om at det var damplokomotiver. Det var navnlig på banen mellem Hamburg og Westerland de store oliefyrede damplokomotiver kunne vise sine kræfter. I vinterkøreplanen 1971/72 var hurtigste dampfremførte D tog mellem Westerland og Hamburg D 823 med en køretid på 2 timer og 18 minutter på den 236,9 lange strækning. Ved overgang til diesellokomotiver BR 218 blev køretiden FORLÆNGET 40-45 minutter. I dag kører hurtigste IC, som er IC 2365 samme strækning på 3 timer og 1 minut. Og så bruges 2 stk BR 218! Hvor er fremskridtet på 50 år? (jo elvarme og klimaanlæg, det kunne damplokomotiverne ikke levere)[image])

50 år siden med sidste damp i Flensburg

af Anders Færch Hansen, 29/5 2022, 08:52 (901 dage siden) @ TKVJ M 4

Denne herlige film fra dengang de oliefyrede 012 lokomotiver endnu herskede på Hamburg-Westerland-strækningen giver et godt indtryk af hvor kraftfuldt disse lokomotiver relativt ubesværet trak afsted med de oftest store tog med indtil 500-600 tons på krogen. Filmen er optaget i super8 og kvaliteten kan derfor ikke helt måle sig med nutidens standard.
https://www.youtube.com/watch?v=a_1Tno9-XBE
Filmen er på 1:15 timer og nogle scener er af mere turistmæssig karakter.
Til slut er også en lille tur med Sylter Inselbahn.
Interessant er at se at der også ses dansk Bg-vogn som kursvogn til Esbjerg, selvom disse ikke var RIC-mærkede til udlandsløb.

Anders

50 år siden med sidste damp i Flensburg

af Steffen Dresler, 29/5 2022, 09:57 (901 dage siden) @ Anders Færch Hansen

God formiddag!

Tak for henvisningen til Anders, til den for mig glemte film. Dejligt med et gensyn. Se DET er hvad dampen også kunne på de fladere strækninger, over 140 km/t med 600 til 800 tons på krogen. Og det uden at anstrenge sig. Og man kunne MÆRKE accelerationen når der blev lukket op!

Det blev desværre ikke til mange dampbilleder i den periode i Tyskland. Br 50/52 var ikke interessante, de kørte jo hele tiden op og ned af den højre Rhinstrækning. Det ”flød” med damp, så en ny BR E10.12 med "TEE Rembrandt", DET var kræs. Og pludselig var dampen – som i Danmark – helt væk.

[image]
BR E10.12 med TEE Rembrandt i Bingen mod Köln, "wusch" og det var forbi!


Herunder fra min allersidste årlige ”opdragelsestur” til Eibingen (Rüdesheim) og notaterne siger afgang Hamburg mod Köln 9. juli 1967 med enten 01 1060 eller 2923. Men i hvert tilfælde ”Oel” som det fremgår af skorsten og tender.

[image]

Når man kom ned på ”Die Rollbahn” syd for Bremen mod Osnabrück, gik det virkeligt stærkt og så godt som uden stop mod Ruhrområdet.

Som jeg skriver kommer jeg i tanker om, at det netop var perioden med den store udrangeringer af damplokomotiver og jeg husker (ikke hvor) enorme områder langs strækningen syd for Hamburg, hvor der stod (tror jeg) i hundredvis af damplokomotiver, buffer ved buffer på mange parallelle spor.

Det med ikke at fotografere mens tid er, er jo nok en desværre almindelig ”dødssynd”. Husk at tage billeder af hverdagen, pludselig er den historie. ”Boede” næsten på Gb i begyndelsen af 1960´erne som knægt og hvad fotograferede tossen? Litra MY!! Da det flød med dampere (E, S, C, D, enkelte G mv.) var de jo ikke interessante, men MY!!

Fortsat god weekend.

Steffen Dresler

50 år siden med sidste damp i Flensburg

af Georg Schmidt, 27/5 2022, 00:40 (904 dage siden) @ Baumann

Her nogle billeder fra lørdag den 27.5.1972 i Flensborg.
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Udkørsel fra Flensborg
[image]
Afgang fra Schleswig.
[image]
M v h
Georg

50 år siden med sidste damp i Flensburg

af Søfelde, 27/5 2022, 14:02 (903 dage siden) @ Georg Schmidt

maskinen var oliefyret mener jeg
Mvh
Erik Søfelde

50 år siden med sidste damp i Flensburg

af Steffen Dresler, 27/5 2022, 18:43 (903 dage siden) @ Søfelde

DB 012´erne var oliefyrede modsat deres kollegaer 011, der stadig var kulfyrede og de løb (begge typer) let over 140 km/t flere steder mellem Hamburg og Sylt. Deres ”Hofstrækning” var mellem Ruhr distriktet og Hamburg, benævnte ”Die Rennstrecke”. Og det VAR den.
At maskinerne var oliefyrede ses tydeligst på toppen af tenderen. Jeg har tilladt mig at ”misbruge” Georg Schmidts foto ved at lave et udsnit samt sætte en rød cirkel.

[image]
Foto: Udsnit Georg Schmidt.

At tenderen er en olietender ses tydeligst på ”toppen”, der er lukket. Tenderne blev totalt ombyggede og dér hvor kulbeholderen havde været, anbragtes en oliebeholder til svær fuel. For at få viskositeten flydende a.h.t. oliesprederen, anbragtes nogle dampvarmespiraler for at opvarme olien. Derfor kan man ses spildedamp sive ud på toppen af tenderen, der stammer fra opvarmningsanordningen.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Avatar

50 år siden med sidste damp i Flensburg

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/5 2022, 19:18 (903 dage siden) @ Steffen Dresler


At tenderen er en olietender ses tydeligst på ”toppen”, der er lukket. Tenderne blev totalt ombyggede og dér hvor kulbeholderen havde været, anbragtes en oliebeholder til svær fuel. For at få viskositeten flydende a.h.t. oliesprederen, anbragtes nogle dampvarmespiraler for at opvarme olien. Derfor kan man ses spildedamp sive ud på toppen af tenderen, der stammer fra opvarmningsanordningen.

Hej Steff,

Meget informativt for sådan en som mig, der ikke har forstand på damplokomotiver. Tak!

50 år siden med sidste damp i Flensburg - OT

af Baumann, 27/5 2022, 19:19 (903 dage siden) @ Steffen Dresler

Gik der så en rør / slange forbindelse fra Tender til røgkammer / forbrændningskammer?
Og kunne man regulære det, om det skulle mere eller mindre forbrug på farten.

Nu er jeg ikke sådan kendt til damptog med eller uden olie forbrændning og kul forbrug.
Men hvordan lå forbruget ... ligesom man sammenligner køretøj i dag, at den køre f.eks ca. 20 km / l på diesel?
Kendte man til noget forbrugs tal når sådan lokomotiv var i drift. :-)

50 år siden med sidste damp i Flensburg - OT

af Steffen Dresler, 27/5 2022, 19:46 (903 dage siden) @ Baumann

Kære alle

Ad MFL: Tak for roserne, altid dejlig hvis man kan hjælpe!!

Ad Hr. Baumann:

Fra tenderen gik der en olieledning til op under førerhuset lige under "fyrdøren" hvor oliesprederen var monteret. Det hele dampdrevet, så der skulle altså tryk på kedlen.
Var med til en opstart en tidlig morgen, efter loko havde været lagt i seng. Kan ikke huske hvor meget tryk der var på kedlen, men nok til at få gang i sprederen. En fidibus ( sammenrullet papir) sætte ild og ind i et lille hul, et lille knald og ilden buldrede lystig ind i fyrkassen (ekstra foret med sten p.g.a. den ekstreme varme) og 10 minutter efter var der tryk på til at flytte sig!

Selvfølgelig har der været lavet udregninger på forskellen mellem kul- og oliefyrede maskiner, man disse tal kender jeg ikke, da dette regnskab ikke har været aktuelt for mig.

Herunder et par billeder af olietenderen tæt på.
[image]

[image]

Det er godt nok et stor dreng sådan en 012 (bag personen med den lille drengekrop):
[image]

Fortsat god Kr. Himmelfarts ferie til alle

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

50 år siden med sidste damp i Flensburg - OT

af Jens Vesterdahl ⌂, 28/5 2022, 02:04 (903 dage siden) @ Steffen Dresler

Herunder et par billeder af olietenderen tæt på.

De billeder må være fra Odense i 2003, hvor 012 100 og Adler var på besøg på museet. Omkring den anvendte olie til 012'eren, så mener jeg at huske at netop fordi olien er så tyktflydende, så blæste de rørsystemet rent før de lagde maskinen i seng. Der stod en 3-4 meter høj stikflamme op af skorstenen. Jeg fik desværre aldrig et billede af det, men imponerende så det ud. Jeg modtager selvfølgelig gerne en rettelse, hvis årsagen var en anden.

Mvh
Jens

Avatar

50 år siden med sidste damp i Flensburg - OT

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/5 2022, 13:20 (902 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Omkring den anvendte olie til 012'eren, så mener jeg at huske at netop fordi olien er så tyktflydende, så blæste de rørsystemet rent før de lagde maskinen i seng. Der stod en 3-4 meter høj stikflamme op af skorstenen.

Det giver rigtig god mening at tømme rørsystemet for det "beg" ved driftsstop, for ellers kunne jeg godt forestille mig et større arbejde med at få det igang igen.

50 år siden med sidste damp i Flensburg

af Georg Schmidt, 29/5 2022, 10:09 (901 dage siden) @ Steffen Dresler

Her lidt mere 012 082 fra Hamburg Altona 1971.
[image]
[image]
[image]
012 082: Gew Lok u Tender 177 t, Wasser 38 m3, Öl 13,5 m3.
[image]
[image]
[image]
Herunder den kulfyrede udgave.
[image]
[image]
011 062 i Rheine 28/6 1971.
M v h
Georg

50 år siden med sidste damp i Flensburg

af Svend, Storkøbenhavn, 28/5 2022, 23:36 (902 dage siden) @ Michael Deichmann

Mon ikke du mener 012 082-4?

Jo da :-)


Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak