Guldsmugling i DSB R 955?
Hejsa,
Nedenstående er "sakset" fra ugebladet "Verden og Vi", nr. 47, 20/11-1921. Er der nogen, der ved mere? (jeg har hverken forstand på damplokomotiver eller guldsmugling).
Hejsa,
Nedenstående er "sakset" fra ugebladet "Verden og Vi", nr. 47, 20/11-1921. Er der nogen, der ved mere? (jeg har hverken forstand på damplokomotiver eller guldsmugling).
Kære alle
Kan kun tilføje, at 955 blev lidt forsinket i afleveringen til DSB. Den skulle jf. kontakten ”Leveres på egne hjul” i Aarhus, men blev fejlleveret for oversættelse med færgen Warnemünde-Gedser. Denne last kunne færgen (aksel- og metervægt) ikke klare, hvorfor den blev sendt ”ned og rundt om” og ankom 12. september 1921 til Aarhus. Blev herefter kompletteret på Centralværkstedet i Aarhus og prøvekørt og afleveret den 17. september 1921.
Jeg ved at der til leveringerne af R I medfulgte en montør fra Borsig og at hans timeseddel skulle udfyldes og underskrives af Centralværkstedet i Aarhus. Om der medfulgte en ”Montør Mehl” til R II´erne ved jeg ikke, men ikke usandsynligt!
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Her er historien om de virksomheder, der blev etableret ved Vassingerød i Nordsjælland i begyndelsen af forrige århundrede: Farum teglværker, Farum kalkværk, Farum kalkbrud, Sten- og gruskompagniet mv. Læs også om den normalsporede Lillerød-Farum Banen.
Læs mere