Odense Letbane.
Derudover så er der heller ikke så meget at arbejde med rent visuelt på en Variobahn, eller andre moderne sporvogne med store panoramavinduer for den sags skyld.
Medgivet, at store panoramavinduer ikke levner plads til meget spræl. Ikke desto mindre kommer der lidt grønt på Hovedstadens letbanevogne - ligesom i svenske Lund, og i Göteborg og Stockholm samt i Oslo er nye vogne lyseblå, givetvis inspireret af de gamle.Også i andre europæiske byer ses fastholdelse af "gammel farvetradition" på nyt sporvognsmateriel.
M.v.h.
Niels
Holland havde på et tidspunkt ens farver for al kollektiv trafik. Ved ikke, om de stadig har det, eller om det er blevet EU-harmoniseret.
Det er her den store uenighed ligger. Skal man have fælles design for at signalere et fælles produkt, som man er ved at indføre i Nordjylland og som man har i mange tyske byer og nogle steder i Holland, eller skal man have forskellige designs for de forskellige transportmidler som det ses i Aarhus, Odense og især København?
Min holdning er at de forskellige designs forvirrer kunden og skaber unødige omkostninger til markedsføring. Hvorfor er metroen hvid, S-toget rødt, busserne gule, letbanen grøn og Lokaltog gule/grå og røde/blå/grå? - det harmonerer ikke med tankerne bag DOT og den fælles indgang for kunderne til kollektiv trafik i Hovedstadsområdet.
I Odense har der været stor forvirring over hvilke takster der gælder i letbanen, hvilket kom bag på Odense Letbane tidligere på året efter en meningsmåling. Men der står jo ikke engang Fynbus på letbanetogene i Odense, hvordan skal man så vide at letbanen hører under Fynbus og det er deres takster der gælder? Jeg kan sagtens forstå at mange tror at man skal have en særlig billet for at køre med Odense Letbane.