Avatar

Brug for hjælp til brugen af station

af T. Rithmester @, Struer, 25/5 2022, 15:24 (905 dage siden)

Jeg har netop købt dette postkort med Aarhus Havnestation.
Men hvordan var brugen af Havnestationen.
På/fra hvilke strækninger kørte togene til Havnestationen ?

[image]Aarhus Havnestation. Postgået 4. juli 1977. Arkiv: T. Rithmester.

Avatar

Brug for hjælp til brugen af station

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/5 2022, 15:38 (905 dage siden) @ T. Rithmester

Jeg har netop købt dette postkort med Aarhus Havnestation.
Men hvordan var brugen af Havnestationen.
På/fra hvilke strækninger kørte togene til Havnestationen ?

[image]Aarhus Havnestation. Postgået 4. juli 1977. Arkiv: T. Rithmester.

Den første strækning må have været Århus havnebane op til Århus H.

Brug for hjælp til brugen af station

af PeterA, 25/5 2022, 17:03 (905 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej!
Direkte togene fra Århus til Glyngøre udgik fra Havnestationen. Fra 1956 kørtes der med styrevognsmateriel: Typisk MO - AVL - CPS, men udvidede kombinationer kunne forekomme. Det foregik frem til 1971.
mvh PeterA

Brug for hjælp til brugen af station

af Niels Munch, 25/5 2022, 17:37 (905 dage siden) @ PeterA

[image]MR 4031 på Aarhus Havnestation 08.04.1979 (nm).

Jeg har noteret, at toget er "Jyllandsdelen" af tog 4041 ("Sjællandsdelen" må have været et "bådtog"), men hvor, det evt. kørte ud over Aarhus H, har jeg ikke noteret. Men vi har da et tognummer.

M.v.h.
Niels

Avatar

Brug for hjælp til brugen af station

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 25/5 2022, 17:54 (905 dage siden) @ Niels Munch

[image]MR 4031 på Aarhus Havnestation 08.04.1979 (nm).

Jeg har noteret, at toget er "Jyllandsdelen" af tog 4041 ("Sjællandsdelen" må have været et "bådtog"), men hvor, det evt. kørte ud over Aarhus H, har jeg ikke noteret. Men vi har da et tognummer.

M.v.h.
Niels

Den sidste tid inden lidet pålidelige Ask(epot) og Urd(epot) tog over i 1991 var det MR-tog til og fra Herning/Skjern der betjente havnestationen. Det er muligt at der var tog til og fra destinationer, men det husker jeg ikke lige på stående fod. Mon ikke Georg kan være behjælpelig.

Mvh Jørgen

Brug for hjælp til brugen af station

af Georg Schmidt, 25/5 2022, 17:54 (905 dage siden) @ T. Rithmester

Havnestetionen havde forbindelser til/fra Midt- og Nordjylland som Århus-Langå-Struer, Århus-Herning-Struer og Frederikshavn-Århus.
Mon ikke billedet stammer fra ca. 1976. I baggrunden til venstre ses Terje Vigen til Oslo og til højre Mette Mo tidligere Mette Mols (Molslinjen havde fået en ny Mette Mols) Færgen er Prinsesse Elisabeth. Toget ved perronen må være 950 fra Randers der også havde forbindelse fra Struer f.eks med skolerejser til København. De to forreste vogne i IC 160 fra Frederikshavn blev en del år videreført til havnestationen, og på den måde kunne man komme 25 minutter hurtigere til København end sydom.
M v h
Georg

Brug for hjælp til brugen af station

af Børge Sundahl, 25/5 2022, 18:35 (905 dage siden) @ Georg Schmidt

Hvordan var det så med omløbet af de gamle lyntog?

Aahus Havn-Langå-Struer-Herning -"Gudenåen" Skanderborg-København og omvendt

Brug for hjælp til brugen af station

af Georg Schmidt, 25/5 2022, 20:41 (905 dage siden) @ Børge Sundahl

Hej Børge
MB stammen til senere Gudenåen fra Herning startede på Århus H med tog 319 via Langå kl. 8.10.
MB-stammen af Gudenåen på hverdage kørte tog 384 fra Struer til Århus Havn med forbindelse til DFDS. På søn- og hldg kørtes 1376 Struer-Århus Havn med forbindelse til færgen 20.15, forbindelsen til DFDS var på søn- og hldg med lokotrukket 1384 Struer-Århus Havn, hvor fortoget MY DEA og AV fortsatte til Ahv. Vi taler vel her om sidste halvdel af tresserne frem til sommerkøreplanen 1970.
[image]
M v h
Georg

Brug for hjælp til brugen af station

af HansA, 25/5 2022, 21:43 (905 dage siden) @ T. Rithmester

Godaften i forummet!
Jeg var en tur i Århus og omegn engang i midten af maj 1977, og på tilbagevejen, da jeg ventede på færgen til Kalundborg, tog jeg dette billede på Århus Havnestation. Jeg har noteret, at toget kørte til Randers.
[image]

v.h.
Ottoemil

Brug for hjælp til brugen af station

af Børge Sundahl, 25/5 2022, 21:45 (905 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

OK tak for det
Børge

Brug for hjælp til brugen af station

af Leif Jørgensen, Hedehusene, 25/5 2022, 21:47 (905 dage siden) @ T. Rithmester

Undertegnede har skrevet en artikel om Århus Havnestation på dansk Wikipedia. Kilderne er dels en artikel om stationen af Ole Edvard Mogensen i Jernbanen 4/2020 og dels tre artikler om færgeruterne mellem Aarhus og Kalundborg af Morten Flindt Larsen og John Poulsen i Jernbanehistorisk Årbog '10. Der kan findes flere og mere detaljerede oplysninger begge steder.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Brug for hjælp til brugen af station

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 26/5 2022, 11:03 (904 dage siden) @ Niels Munch

[image]MR 4031 på Aarhus Havnestation 08.04.1979 (nm).

Jeg har noteret, at toget er "Jyllandsdelen" af tog 4041 ("Sjællandsdelen" må have været et "bådtog"), men hvor, det evt. kørte ud over Aarhus H, har jeg ikke noteret. Men vi har da et tognummer.

M.v.h.
Niels

----------------------------------

PeterA, onsdag 25. maj, 2022, 17:03 (17 timer, 46 minutter siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej!
Direkte togene fra Århus til Glyngøre udgik fra Havnestationen. Fra 1956 kørtes der med styrevognsmateriel: Typisk MO - AVL - CPS, men udvidede kombinationer kunne forekomme. Det foregik frem til 1971.
mvh PeterA

----------------------------------

EVP:
Kun to gange har jeg været på havnebanestationen. Den første gang var en aften-/natforbindelse, -lige her huskes årstallet ikke, men på havnesporet holdt en MK-FK, der førte os til Aahus H, hvor der var togskifte for mig.

Anden gang var vel først eller midt i 1980-erne. I forbindelse med et reservedelsindkøb til MT havde min "chef" og jeg været et par dage på centralværkstedet i Aarhus. Sammen med den aktuelle værkmester, der tilfældigvis skulle til møde i København dagen efter, fulgtes vi til havnestationen og tog plads i ventesalen på første sal med "udsigt" ned til det krumme spor, der (også) ses på postkortet.

Her holdt et sæt MR/MRD og afventede passagerer fra den ankommende færge, som vi selv skulle sejle tilbage til Sjælland med.

Pludselig "strittede ørere" på værkmesteren. Føreren af MR/MRD´en havde startet motorerne -- der var jo endnu "lang tid" til afgang -- færgen var ikke ankommet endnu. Han (vkm) var rasende -- de havde fået så mange klager over, at man holdt med motorerne i tomgang på dette spor.

Færgen ankom og passagerer udveksledes. Vkm. så ud ad vinduerne, og sagde til os: Se nu, når han begynder at køre. En tyk, kvælende grå/blå udstødningsos indhyldede store dele af havneområdet i røg.

Jeg er overbevist om, at "føreren" er blevet kaldt til "the" hos "Mester" efter hans hans hjemkomst.

Erik V.
evp.dk
.

Avatar

Brug for hjælp til brugen af station

af T. Rithmester @, Struer, 26/5 2022, 23:37 (904 dage siden) @ T. Rithmester

Jeg takker for de indkomne svar.
De giver mig lidt at arbejde med :-)

Brug for hjælp til brugen af station

af Chivas, 29/5 2022, 01:58 (902 dage siden) @ Georg Schmidt

Når jeg set denne maskinløbsplan for lyntogene, kommer jeg i tvivl om noget vedrørende "Sydvestjyden." Måske kan nogen hjælpe?
Var der ophold i Fredericia sådan, at man kunne nå at få noget at spise på perroncafeen?
Det er nok ikke sandsynligt for lyntoget. Men så må det have været for de almindelige tog i den s.k. middagsgruppe med afgang fra København ca. 0710.
Kan nogen huske noget om det?

Brug for hjælp til brugen af station

af Chivas, 29/5 2022, 02:02 (902 dage siden) @ Chivas

Rettelse: Ikke "Sydvestjyden" - men "Kongeåen."

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak