MR 4031 på Aarhus Havnestation 08.04.1979 (nm).
Jeg har noteret, at toget er "Jyllandsdelen" af tog 4041 ("Sjællandsdelen" må have været et "bådtog"), men hvor, det evt. kørte ud over Aarhus H, har jeg ikke noteret. Men vi har da et tognummer.
M.v.h.
Niels
----------------------------------
PeterA, onsdag 25. maj, 2022, 17:03 (17 timer, 46 minutter siden) @ Morten Flindt Larsen
Hej!
Direkte togene fra Århus til Glyngøre udgik fra Havnestationen. Fra 1956 kørtes der med styrevognsmateriel: Typisk MO - AVL - CPS, men udvidede kombinationer kunne forekomme. Det foregik frem til 1971.
mvh PeterA
----------------------------------
EVP:
Kun to gange har jeg været på havnebanestationen. Den første gang var en aften-/natforbindelse, -lige her huskes årstallet ikke, men på havnesporet holdt en MK-FK, der førte os til Aahus H, hvor der var togskifte for mig.
Anden gang var vel først eller midt i 1980-erne. I forbindelse med et reservedelsindkøb til MT havde min "chef" og jeg været et par dage på centralværkstedet i Aarhus. Sammen med den aktuelle værkmester, der tilfældigvis skulle til møde i København dagen efter, fulgtes vi til havnestationen og tog plads i ventesalen på første sal med "udsigt" ned til det krumme spor, der (også) ses på postkortet.
Her holdt et sæt MR/MRD og afventede passagerer fra den ankommende færge, som vi selv skulle sejle tilbage til Sjælland med.
Pludselig "strittede ørere" på værkmesteren. Føreren af MR/MRD´en havde startet motorerne -- der var jo endnu "lang tid" til afgang -- færgen var ikke ankommet endnu. Han (vkm) var rasende -- de havde fået så mange klager over, at man holdt med motorerne i tomgang på dette spor.
Færgen ankom og passagerer udveksledes. Vkm. så ud ad vinduerne, og sagde til os: Se nu, når han begynder at køre. En tyk, kvælende grå/blå udstødningsos indhyldede store dele af havneområdet i røg.
Jeg er overbevist om, at "føreren" er blevet kaldt til "the" hos "Mester" efter hans hans hjemkomst.
Erik V.
evp.dk
.