Billede fra Skjern

af jhcn, Lystrup, Århus, 12/3 2013, 19:34 (4303 dage siden)

Jeg vil gerne lige dele dette familiebillede med jer - personen der står ved siden af lokomotivet er min bedstefars storebror.
Desværre har jeg ingen data for billedet, men mon ikke der kunne komme en kommentar eller to alligevel :-)
[image]

Billede fra Skjern

af re20000, 12/3 2013, 19:39 (4303 dage siden) @ jhcn

mon ikke der kunne komme en kommentar eller to alligevel :-)

Ikke så seriøst men her er dog en kommentar:
Med de hvide bukser, han har på, håber jeg ikke han er fyrbøder...

Nold

Billede fra Skjern

af jhcn, Lystrup, Århus, 12/3 2013, 19:45 (4303 dage siden) @ re20000

Ikke så seriøst men her er dog en kommentar:
Med de hvide bukser, han har på, håber jeg ikke han er fyrbøder...

Nold

He he - godt set. Han blev omtalt som togfører, men var uddannet som elektriker inden han kom til Statsbanerne.
Jeg er dog i tvivl om togfører betegnelsen er korrekt, eller om det bare er hvad familien omtalte ham som.

Billede fra Skjern

af Niels Munch, 12/3 2013, 19:44 (4303 dage siden) @ jhcn

Det kunne da se ud til at være G 645.

M.v.h. & tak for kigget
Niels

Billede fra Skjern

af Steffen Dresler, 12/3 2013, 20:48 (4303 dage siden) @ jhcn

Go´ aften Henrik!

Sikken dog et skønt portræt af G III nr. 645 i Skjern. Lokomotivet har vakuum bremse (lodretstående bremseslanger) og fik aldrig trykluft, hverken pumpe, ledning eller bremse. Lanternerne er placeret som de skulle før SIR 1944, nemlig vandret over hinanden. Den øverste er den såkaldte ”særtogslanterne”, mens den almindeligt anvendte, er den nederste. Bemærk i øvrigt at den sidder – som de fleste gjorde – lidt forskudt til siden på pufferplanken, således det er nemmere at komme til at betjene håndhjulslukket på røgkammerdøren og komme til at rense ud i røgkammeret. Lanternerne er olielanterner (petroleum). Røgkammerdøren er iøvrigt af den nye mere spidse type, hvilket lokomotivet blev udstyret med i forbindelse med kedeludskiftningen mellem 1911 til 1915. Ved lokomotivernes indsættelse, kom næsten alle til 1. Distrikt (Sjælland-Falster), mens nr. 644 til 651 kom til 3. Distrikt (hovedsæde i Struer) og blev stationerede med Maskindepotet i Skanderborg. Her kørte de bl.a. tur 50 til Skjern. Nr. 645 kom i drift den 24. maj 1901. Lokomotivet var også stationeret i Struer i begyndelsen af 1920´erne. Lokomotivet blev hensat overkomplet i 1927 og udrangeret allerede den 24. februar 1937 jf. skrivelse M 1678/37.
Mit gæt på et foto tidspunkt må være mellem 1915 (den nye kedel) og begyndelsen af 1920´erne (tur 50 mellem Skanderborg og Skjern).
I øvrigt er påklædningen med noget hvidt slet ikke så ualmindelig om sommeren. Man fik faktisk udleveret sommerbeklædning i visse tjenesteområder. Dette sås til helt op efter den anden verdenskrig. Selv nogle lokomotivmænd havde dette (selvbeklædere), nok mest lokomotivførerne. En lokomotivfører med knækflip og hvide hansker var heller IKKE ualmindelig. Førerhusenere var rene og pæne ved modtagelsen og fyrbøderen skulle nok holde det rent under kørsel og vande mod støv (jeg mødte personligt den sidste togfører med knækflip og hvide handsker i lyntoget i august 1968!!!).

Fortsat god aften, jeg glæder mig til flere billeder.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Billede fra Skjern

af jhcn, Lystrup, Århus, 13/3 2013, 07:27 (4302 dage siden) @ Steffen Dresler

Go' morgen Steffen!

Mange tak for dit fine svar!!

Billede fra Skjern

af Jan-Eddie Mathiasen @, Odense, 13/3 2013, 09:11 (4302 dage siden) @ Steffen Dresler

God morgen.
Jeg har også siddet og nydt billedet.
Jeg kan ikke se noget egeløv på "togførerens" kasket, så jeg gætter på, at han har været stationsbetjent / portør eller lignende. Det kunne være lokoføreren der læner sig ud med opsmøgede hvide skjorteærmer og sort vest.
Steff, nu tror jeg at jeg har fået forklaringen på, hvorfor DSB valgte at flytte den nederste lanterne ud i højre side. Var det ikke netop fordi den skulle tages ned hver gang røgkammeret skulle tømmes?
På den afbildede G-maskine kan man ikke åbne røgkammeret uden at fjerne lanternen. Når den ikke sidder centreret er det mit gæt, at den ikke kan sidde på midten uden at støde på (jeg ved ikke hvad det hedder) låsehåndtaget på håndhjulet på den nye spidse røgkammerdør der jo rager længere frem end den flade.
Hvorfor er der to kæder på koblingen????
Med de venligste hilsener
Jan-Eddie

Billede fra Skjern

af Steffen Dresler, 13/3 2013, 09:37 (4302 dage siden) @ Jan-Eddie Mathiasen

Go´morn Jan-Eddie!

Jeps, du har helt ret i din antagelse og som jeg også skrev. Lfb kunne på visse maskintyper ikke umiddelbart komme til at åbne røgkammerdøren og skovle smuld ud.
Gradstegn på DSB uniformer er ikke min kernekompetence:-) så det vil jeg lade andre om.
Vi må håbe at der dukker flre billeder frem fra gemmerne. I det hele taget ligger der jo nok "guld" begravet i mange hjem uden at ejerne ved det. Men det ER jo også med hvad øjne der ses på et billede, perception.

Fortsat god dag

Steff

Billede fra Skjern

af Jan-Eddie Mathiasen @, Odense, 13/3 2013, 13:36 (4302 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels.
1.000 tak for som sædvanlig yderst fyldestgørende svar. Jeg mis-læste billedet. Det så for mig ud som om kæderne var fast forbundne med koblingen, og så havde jeg svært ved at se nogen sikkerhed i anbringelsen. Men det er jo krogene der er hægtet om koblingen!
Anvendte man disse sikkerhedskæder når der var gennemgående vakuumledning. Blev bremsen ikke aktiveret ved sprængt vakuumledning?
Med de venligste hilsener
Jan-Eddie

Billige jernbane T-shirts

RHJ SM51

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak