Mere fra storskraldet, hvad og hvor
Jeg har bladet lidt mere i fundene og her er endnu et foto,
Jeg har bladet lidt mere i fundene og her er endnu et foto,
Huset til højre har vist været en del af et elværk og findes endnu.
Er den tilsyneladende kuppel fra den store industriudstilling?
Er den tilsyneladende kuppel fra den store industriudstilling?
Nej, kuplen har ikke noget med industriudstillingen at gøre.
Noget en brygger har betalt, ellers kan jeg (bandeord) ikke lige placere stedet trods en gammel grav og et elektricitetsværk.
Steffen
Noget en brygger har betalt, ellers kan jeg (bandeord) ikke lige placere stedet trods en gammel grav og et elektricitetsværk.
Steffen
Bryggeren var involveret, men graven på billedet er ikke gammel, den er netop påbegyndt.
Johanson & Christian's gravemaskine i 1905.
Johanson & Christian's gravemaskine i 1905.
Netop, ved udgravningen til Københavns tredie Hovedbanegård
Og et indlæg mere, med en togstamme foran bygningen til højre for træet
..... netop som jeg havde fundet:
Kilde: http://www.vaeggen.copenhagen.dk/media/7873 .
Fin gætter!
M.v.h.
Niels
Måtte lige orientere billdet for at has på "mine bygninger".
Billedet er jo taget MOD NORD og gaden er den nuværende Tietgensgade. Spandgraveren står altså "på Tietgensbroen" og uddyber ned mod de kommende perronhaller. Til højre for Spandegraveren og foran elektricitetsværket bliver Generaldirektoratet for Post & Telegrafvæsenet opført.
Så til venstre langs vejen ses Tivoli og kuplen er Glyptoteket.
Den grav jeg omtalte var Tømmergraven, men den ligger/lå et spadestik højere oppe (Polititorvet).
Fortsat god dag til alle her i snevejret.
Steffen
Fint billede!
Der skulle i artiklen vel ikke tilfældigvis være et billede af ovenstående? For den er på billedsiden ret upåagtet i jernbanelitteraturen.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Fint billede!
Der skulle i artiklen vel ikke tilfældigvis være et billede af ovenstående? For den er på billedsiden ret upåagtet i jernbanelitteraturen.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jeg er ikke stødt på noget endnu, men finder jeg emnet, vil det
uopholdeligt blive bragt her.
Hej alle i tråden m.fl.,
Fandt lige dette á propos om Vestre Elektricitetsværk: http://smukkefyr.blogspot.dk/2009/04/vestre-elektricitetsvrk.html .
M.v.h.
Niels
Kære Thomas,
På dette link: http://www.vaeggen.copenhagen.dk/media/8873 findes et billede af Frihedsstøtten med bl.a. følgende tekst:
"Ved frihedsstøttens rækværk holder en ridende politibetjent, som af hensyn til den stærke vognfærdsel samt de tværs over gaden fra hovedbanegården til havnebanen, ret ofte passerende tog af godsvogne, altid var posteret på dette sted."
I Det Kongelige Biblioteks billedsamling findes mange fotos af Frihedsstøtten, hvoriblandt dette ene:
Kilde: Det Kongelige Bibliotek dt134808 .
Bedste hilsener
Niels
"Ved frihedsstøttens rækværk holder en ridende politibetjent, som af hensyn til den stærke vognfærdsel samt de tværs over gaden fra hovedbanegården til havnebanen, ret ofte passerende tog af godsvogne, altid var posteret på dette sted."
Kilde: Det Kongelige Bibliotek dt134808 .
Kære Niels
Jeg siger tusinde tak. Dét billede har jeg ikke set før og det illustrerer jo på glimrende vis problemerne med at have en havnebane "i niveau" midt i en hovedstad og krydsende en af de mest befærdede gader samme sted. Samtidig var der jo en voldsom trafik på Københavns havnebane i de år, idet jernbanen jo stadig sad på den langtovervejende del af trafikken, inden lastbilerne blev "opfundet".
Bedste hilsner
Thomas
Det overgås vist af Oslo:
Oslobilder: Havnebanen Oslo mars 1954. Tog på Rådhusplassen. Foto: Dagbladet.
Kilde: http://www.oslobilder.no/NF/NFDB.26109-130 .
Bedste hilsener
Niels
Hej Thorbjørn,
Her er et billede fra samme sted:
Hanomag 4341 ell. 4343 leveret 1905. Arkiv: Bent Hansen.
I Hanomag's "Lieferliste" angives begge lok (samt 4342) at være leveret til "Sydfyenske J.", som var anlægsentreprenør for ONFJ, hvor de anvendtes, til ONFJ blev færdig i 1906.
Peter har identificeret "Johanson & Christian's gravemaskine i 1905".
Med tak til Bent Hansen.
Bedste hilsener
Niels
og for at videreføre identifikationen af kupler, er kuplen over Frihedsstøtten Dagmar Teatret og kuplen i midten over træerne er Cirkusbygningen. I øvrigt var der en anden kuppel mellem disse to bygninger, nemlig Rotunden med Panorama.
Venlig hilsen Steen
Kære Thomas,
Foranlediget af dit spørgsmål i denne efterhånden gamle tråd kom dette billede frem:
Det Kongelige Bibliotek - Id: DT134808.tif.
..... hvor en HS med et godstræk passerer Vesterbrogade vest om Frihedsstøtten på havnebanen fra Københavns 2. banegård.
Ved et rent held (der som bekendt ikke kan erstattes af selv den bedste planlægning) faldt jeg over dette foto:
Folk, godstog og Sporvogn ... ved Frihedsstøtten. Periode: 1900 - 1910. Fotograf: Harald Nicolaj Rom, glasnegativ. Ellidshøj-Svenstrup-Godthaab Lokalhistoriske Arkiv - Nummer: B40397. P.t. "klikbart".
HS-trækket er på vej fra 2. banegård ad havnebanen og krydser den frederiksbergske hovedlinje. Her er 2-dækkervognen nr. 6 fra Frederiksberg Sporvejs- og Elektricitets Aktieselskab på vej mod øst ad Vesterbrogade. Det ses, at vognen endnu ikke er ombygget med lukket forperron og 1. sal.
Vognene nr. 22, 31 og 50 findes hos Sporvejsmuseet.
De synlige godsvogne (hvoraf én med nr. 5365) er af DSB litra KD (I).
Om det særlige advarselssignal, der ses t.v. for sporvognen: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=24885 .
Bedste hilsener
Niels
Ved et rent held (der som bekendt ikke kan erstattes af selv den bedste planlægning) faldt jeg over dette foto:
Folk, godstog og Sporvogn ... ved Frihedsstøtten. Periode: 1900 - 1910. Fotograf: Harald Nicolaj Rom, glasnegativ. Ellidshøj-Svenstrup-Godthaab Lokalhistoriske Arkiv - Nummer: B40397. P.t. "klikbart".
Kære Niels
Herligt!
Ved et rent held (der som bekendt ikke kan erstattes af selv den bedste planlægning) [.....]
I næsten samme boldgade, lærte jeg følgende citat: "End ikke den bedste planlægning kan erstatte det rene svineheld".
Vi finder nok aldrig ud af, hvorfor et lokalhistorisk arkiv i Himmerland lidt syd for Aalborg har et billede fra Københavns havnebane i sit arkiv. Men herligt, at du fandt det.
Bedste hilsner
Thomas
Vi finder nok aldrig ud af, hvorfor et lokalhistorisk arkiv i Himmerland lidt syd for Aalborg har et billede fra Københavns havnebane i sit arkiv.
Kære Thomas,
Her kan læses om fotografen Harald Nicolaj Rom: https://www.fotohistorie.com/rom-harald-kbh.html . Det fremgår bl.a. heraf, at arkiv beror ved "efterkommerne".
Når hans navn indlæses på arkiv.dk, fremgår det, at alene Ellidshøj-Svenstrup-Godthaab Lokalhistoriske Arkiv her har registreret glaspladefotos fra H.N. Rom. Få københavnske jernbanemotiver ses.
Mit bud vil være, at efterkommere, boende i lokalarkivets område, har indleveret fotomaterialet dertil.
Bedste hilsener
Niels
Mit bud vil være, at efterkommere, boende i lokalarkivets område, har indleveret fotomaterialet dertil
Kære Niels
Ja, det hænger formentlig sådan sammen. Tak for udredningen.
Bedste hilsner
Thomas
For ikke at tale om havnebanen i Helsingborg: https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=272180