Baneforlægningen i Struer
Stationsudvidelsen i Struer (som DSB kalder det) var i licitation i december 1918 og kontrakten blev givet til entr. Tolstrup & Henrik Jensen, Fredericia samt Jeppesen, Taulov. Sidstnævnte kender jeg ikke, men førstnævnte firma er også kendt fra jordarbejdet på Viborg-Fårup banen. Det var dog Henrik Jensen, der stod for selve arbejdet i Struer.
Arbejdet begyndte 1-2-1919, og aflevering til DSB skete 28-5-1921, et halvt år forsinket. Årsagen var broen langs havnen på Thybanen, som begyndte at synke og slå revner. Jordbundsprøverne var åbenbart ikke gode nok. Belastningstog et halvt år efter afleveringen gav nye revner i broen. Man fandt ved nye boringer ud af, at der var lag af strandsand, skaller, dynd mm, men ca. 10 m ned til leret, og piloteringspælene var kun 9 m.
Det kan også nævnes, at et tipvognstog kørte fyld til stationen fra Knarbjerg bakke nord for Struer, og der fra hele Jylland og Fyn blev hentet 400 vognladninger kampesten til glacis.