Borg billeder - Postvogne
Her er 5 postvogne på Kh ca 1970.
Billede 1.
Billede 2.
Billede 3.
Billede 4.
Billede 5.
af Tommy Nilsson , Ringsted, 2/5 2022, 13:00 (928 dage siden)
Her er 5 postvogne på Kh ca 1970.
Billede 1.
Billede 2.
Billede 3.
Billede 4.
Billede 5.
af UTJ, 2/5 2022, 13:08 (928 dage siden) @ Tommy Nilsson
#1 og #2 DPh på Kh
#3 og #4 Pmh på Kh, #3 model 1967, #4 model 1963
#5 Ph på Kh
af Baumann, 2/5 2022, 13:51 (928 dage siden) @ Tommy Nilsson
Billede 1 og 2
Det er nok en og samme postvogn, set fra 2 sidder.
af Morten Blom, 2/5 2022, 17:00 (928 dage siden) @ Baumann
Det er muligvis samme vogn, men i givet fald er billederne så ikke taget samme dag. På billede 1 vender "rejsegodsenden" mod sporstopperen, medens det på billede 2 er "postenden".
af K564, 2/5 2022, 17:19 (928 dage siden) @ Morten Blom
Det er muligvis samme vogn, men i givet fald er billederne så ikke taget samme dag. På billede 1 vender "rejsegodsenden" mod sporstopperen, medens det på billede 2 er "postenden".
Hej Morten Blom
På begge foto er det postenden, som er ved sporstopperen. Den er let at kende, da der ikke er overgang i den ende af vognen.
Hilsner Keld
af Morten Blom, 3/5 2022, 14:53 (927 dage siden) @ K564
Jeg bøjer mig - jeg havde endda lige fået nye briller
af ivar, 4/5 2022, 00:53 (927 dage siden) @ K564
Nu er jeg så nødt til at spørge - desværre med et udtryk fra min yndlingsaversion TV-avisen - forklar mig lige postenden? Hele vognen var vel til post.
mvh
-ivar
af Niels Munch, 4/5 2022, 03:31 (927 dage siden) @ ivar
Nu er jeg så nødt til at spørge - desværre med et udtryk fra min yndlingsaversion TV-avisen - forklar mig lige postenden? Hele vognen var vel til post.
DPh: Rejsegods-, postbureau- og postpakvogn: https://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1966&litra=DPh&typenr= .
PS: Se også http://jernbanekilder.dk/catalog/Billedarkiv/r/11576/viewmode=infoview/qsr=DC .
M.v.h.
Niels
af Hans T. Møller, 4/5 2022, 09:11 (926 dage siden) @ ivar
Nu er jeg så nødt til at spørge - desværre med et udtryk fra min yndlingsaversion TV-avisen - forklar mig lige postenden? Hele vognen var vel til post.
mvh
-ivar
God morgen - og husk at sætte et par levende lys i en vindueskarm, når mørket falder på i aften
Det følgende er sikkert elementær baggrundsviden hos mange forumdeltagere, men i DSBs kombinerede post- og rejsegodsvogne (DC, DG, DJ efter 1941-litreringen) var der ingen indvendig forbindelse mellem post- og rejsegodsdelen. Der var ingen overgangsmulighed fra postdelen, og dens udvendige døre skulle kunne aflåses.
På den måde sikrede man, at det kun var postvæsnets ansatte, der havde adgang til postforsendelserne.
Da der ikke var nogen gennemgangsmulighed, måtte man udstyre vognene med toilet og kakkelovn i både post- og rejsegodsdelen.
Rene postvogne havde overgangsmulighed i enderne, for at de skulle kunne kobles sammen med andre postvogne. Meningen var ikke at give DSB-personale og rejsende passage gennem vognen.
Bedste hilsner
af ivar, 4/5 2022, 10:24 (926 dage siden) @ Hans T. Møller
Tak, Niels og Hans, for uddybningen.
mvh
-ivar
af UTJ, 4/5 2022, 10:46 (926 dage siden) @ Hans T. Møller
Det følgende er sikkert elementær baggrundsviden hos mange forumdeltagere, men i DSBs kombinerede post- og rejsegodsvogne (DC, DG, DJ efter 1941-litreringen) var der ingen indvendig forbindelse mellem post- og rejsegodsdelen. Der var ingen overgangsmulighed fra postdelen, og dens udvendige døre skulle kunne aflåses.
Det håber jeg ikke er elementær baggrundsviden, for det er ikke korrekt. Der var en aflåselig dør mellem post- og jernbanegodsdelen og i mange år blev DC-vognens rejsegodsrum benyttet af postvæsenet. DC-vognens rejsegodsafdeling svarede iøvrigt ganske til EA(DEA/Dh)-vognenens indretning. Postafdelingen sådan med lidt kys og klem til en DA(Pa)-vogn.
Se tegningsudsnit (tegning HP&B 36/Scandia 37608):
af Hans T. Møller, 4/5 2022, 11:24 (926 dage siden) @ UTJ
Det følgende er sikkert elementær baggrundsviden hos mange forumdeltagere, men i DSBs kombinerede post- og rejsegodsvogne (DC, DG, DJ efter 1941-litreringen) var der ingen indvendig forbindelse mellem post- og rejsegodsdelen. Der var ingen overgangsmulighed fra postdelen, og dens udvendige døre skulle kunne aflåses.
Det håber jeg ikke er elementær baggrundsviden, for det er ikke korrekt. Der var en aflåselig dør mellem post- og jernbanegodsdelen og i mange år blev DC-vognens rejsegodsrum benyttet af postvæsenet. DC-vognens rejsegodsafdeling svarede iøvrigt ganske til EA(DEA/Dh)-vognenens indretning. Postafdelingen sådan med lidt kys og klem til en DA(Pa)-vogn.
Se tegningsudsnit (tegning HP&B 36/Scandia 37608):
Kære Ulrik
Tak for oplysningen - man bliver hele tiden klogere.
Døren mellem de to afdelinger var trods alt til at aflåse, og grunden til at jeg ikke var opmærksom på den er, at jeg støttede mig til skitsen i DSB Driftsmateriel I - side X.50. Er døren oprindelig, eller er det en senere modifikation?
Mit hovedargument, at postvæsnet ønskede at have kontrol med hvem, der havde adgang til postforsendelserne, holder vel stadig.
Bedste hilsner
af UTJ, 4/5 2022, 12:05 (926 dage siden) @ Hans T. Møller
Mit hovedargument, at postvæsnet ønskede at have kontrol med hvem, der havde adgang til postforsendelserne, holder vel stadig.
Argumentet om at postvæsenet ville have kontrol holder, men døren er oprindelig. Det stod i togplanerne hvis en rejsegodsvogn/rum var til rådighed for postvæsenet.
af Hans T. Møller, 4/5 2022, 12:40 (926 dage siden) @ UTJ
Mit hovedargument, at postvæsnet ønskede at have kontrol med hvem, der havde adgang til postforsendelserne, holder vel stadig.
Argumentet om at postvæsenet ville have kontrol holder, men døren er oprindelig. Det stod i togplanerne hvis en rejsegodsvogn/rum var til rådighed for postvæsenet.
Kære UTJ
Tak for dit svar - hele vognen kunne åbenbart benyttes af postvæsnet, og formentlig kunne dørene i vognens sider og gavldøren ind til rejsegodsrummet så aflåses (med andet end en kupénøgle).
Tegningen i Driftsmateriel I passer åbenbart ikke.
Bedste hilsner
af Anders Færch Hansen, 4/5 2022, 20:43 (926 dage siden) @ UTJ
Scandias udgave af tegning 37608 viser dog ingen adgang mellem post- og rejsegodsafdelingen, så mon ikke Ulriks dør først er kommet til på et senere tidspunkt.
Anders
af UTJ, 4/5 2022, 21:55 (926 dage siden) @ Anders Færch Hansen
Nemlig. DSB's eksemplar er rettet i 1969. Dog kan ændringen godt være tidligere. Harmonikaerne kom på omkring 1963/64
af Hans T. Møller, 4/5 2022, 22:54 (926 dage siden) @ UTJ
Nemlig. DSB's eksemplar er rettet i 1969. Dog kan ændringen godt være tidligere. Harmonikaerne kom på omkring 1963/64
Åh tak, så falder brikkerne på plads. Jeg retter mine ord til:
i DSBs kombinerede post- og rejsegodsvogne (DC, DG, DJ efter 1941-litreringen) var der oprindeligt ingen indvendig forbindelse mellem post- og rejsegodsdelen. Der var ingen overgangsmulighed fra postdelen, og dens udvendige døre skulle kunne aflåses.
Så håber jeg, at UTJ er tilfreds?
Bedste hilsner
af UTJ, 5/5 2022, 08:35 (925 dage siden) @ Hans T. Møller
Jeg har hele tiden været tilfreds
Mindes blot at netop DPh-vognenes rejsegodsrum ofte blev benyttet af postvæsenet. Kiggede på den første og bedste version af en hovedtegning til vognen, men glemte lige den oprindelige ikke rettede, som jeg også har liggende på harddisken.
af Hans T. Møller, 5/5 2022, 09:40 (925 dage siden) @ UTJ
Jeg har hele tiden været tilfreds
Mindes blot at netop DPh-vognenes rejsegodsrum ofte blev benyttet af postvæsenet. Kiggede på den første og bedste version af en hovedtegning til vognen, men glemte lige den oprindelige ikke rettede, som jeg også har liggende på harddisken.
Glimrende, jeg er også tilfreds
Nu gad jeg vide, om DC/DPh-vognene overhovedet blev brugt til rejsegods, efter at den famøse dør var installeret, eller om de kun blev benyttet som rene postvogne? De står selvfølgelig fortsat opført som: "Rejsegods-, postbureau- og postpakvogn" i Driftsmaterielfortegnelsen, men hvor meget skal man lægge i det?
Bedste hilsner
af esni, Frederikssund, 5/5 2022, 07:26 (925 dage siden) @ Anders Færch Hansen
Scandias udgave af tegning 37608 viser dog ingen adgang mellem post- og rejsegodsafdelingen, så mon ikke Ulriks dør først er kommet til på et senere tidspunkt.
Anders
Jeg går ud fra at væggen imellem de to afdelinger er lige til venstre for folden i papiret.
Nedenunder teksten 'Nødbremse...' så er der en buet pil af den slags der plejer at fortælle hvilken vej en dør åbner.
af Niels Munch, 5/5 2022, 08:41 (925 dage siden) @ esni
Jeg går ud fra at væggen imellem de to afdelinger er lige til venstre for folden i papiret.
På tegning nr. 29645, jeg linkede til i mit tidligere indlæg, benævnes det lille rum t.h. for folden i papiret "Jernbane-Kontorrum", til højre for hvilket væggen mellem de 2 afdelinger (her uden dør) findes.
M.v.h.
Niels
af Steffen Dresler, 2/5 2022, 17:37 (928 dage siden) @ Morten Blom
Kære alle
Da vognene jo kørte i et fast løb i en periode mellem planlagte eftersyn, er der da MEGET stor sandsynlighed for, at det ER samme vogn.
Herunder et senere billede af samme situation med samme litra, men med de tilrådighed værende info for at undgå de lang, lange "Borgske" tråde
DSB litra DPh 50 86 91-28144-0 Kh 20-07 1982 kl 1158.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af UTJ, 2/5 2022, 18:05 (928 dage siden) @ Steffen Dresler
Jeg prøvede da at fatte mig i korthed
af KimBach, 2/5 2022, 15:44 (928 dage siden) @ Tommy Nilsson
Hyggeligt gensyn - tak for billederne!
Som barn var jeg sommetider heldig at blive “smuglet” med på en tur fra Aalborg til Frederikshavn og retur med min far, som i mange år arbejdede i postvogne - eller bureauvogne, som han vist kaldte dem - mellem Fredericia og Frederikshavn.
Der herskede en hel særlig stemning af godt kollegaskab, temmelig rå jargon og ret respektløse kast med posten, når den skulle udveksles på stationerne, og en pragtfuld duft af kakkelovnsvarme, post, elastikker og - vignetter, tror jeg, mærkerne med postdistriktnavne hed.
Med venlig hilsen
Kim Bach