Bremsehus på LJ Pf 221

af Niels Munch, 1/5 2022, 19:47 (929 dage siden) @ Tommy Nilsson

En læser mener, at LJ Pf 221 stadig havde sit bremsehus i behold ved salget til DJK i 1971. Kan det passe?
https://www.jernbanen.dk/gvognsolo.php?s=152&vognid=6772

Det mener jeg godt, det kan. I DJK publikationen "Museumsbanen - lokomotiver og vogne" (af Buhl og Krouel 1984, ISBN 87-87050-26-9) findes dette foto:

[image]
Her ses vognen som LJ PF 221 fotograferet med NFJ A 7 i baggrunden og derfor sandsynligvis i den tilstand, hvori Museumsbanen overtog den.

M.v.h.
Niels

Bremsehus på LJ Pf 221

af Niels Munch, 1/5 2022, 20:56 (929 dage siden) @ Tommy Nilsson

I DJKs Jernbanenyt - kort fortalt - Jernbanen nr. 3, 1972 kan bl.a. læses:

"Dansk Jernbane-Klub (Museumsbanen) har af LJ lånt LJ Q 162 (Scandia 1908) og LJ PF 221 (tidl. NRJ PA 801 Scandia 1925), der er banens sidste godsvogn med tårnbremse. I stedet har LJ af DJK lånt de i 1971 indkøbte DSB HJ 37411, der er nummereret LJ HJ 111 og Elo 511 0 938, som nu hedder LJ PB 201."

Min fremhævning.

M.v.h.
Niels

Bremsehus på LJ Pf 221

af UTJ, 1/5 2022, 22:23 (929 dage siden) @ Niels Munch

JK57's udsendte var på pletten i 1965 og fotograferede vognen med huset som den altid har haft:
[image]LJ PF 221 (tidl NRJ PA 801) den 17/4-1965 (foto: Niels Krøyer)

Vognen er iøvrigt født med ekvilibreret bremse og derfor var det relativt billigt at udstyre den med trykluftbremse.

Avatar

Bremsehus på LJ Pf 221

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 2/5 2022, 12:19 (928 dage siden) @ Niels Munch

I DJKs Jernbanenyt - kort fortalt - Jernbanen nr. 3, 1972 kan bl.a. læses:

"Dansk Jernbane-Klub (Museumsbanen) har af LJ lånt LJ Q 162 (Scandia 1908) og LJ PF 221 (tidl. NRJ PA 801 Scandia 1925), der er banens sidste godsvogn med tårnbremse. I stedet har LJ af DJK lånt de i 1971 indkøbte DSB HJ 37411, der er nummereret LJ HJ 111 og Elo 511 0 938, som nu hedder LJ PB 201."

Min fremhævning.

Tak for svar - så retter jeg databasen (og tegningen).

Billige jernbane T-shirts

Svenska-lok
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak