Godeftermiddag
I forbindelse med en lille byttehandel i den ”rigtige størrelse” i 1:32 (nu får jeg bank), for os der ryster lidt på hænderne og ikke ser helt så skarpt, trods ihærdig indtagen af G&T for at modvirke rystelser og skærpe synet, modtog jeg en flot modelvogn, her vist virkelighedens forbillede herunder:
DSB specielvogn nr. 193 (Jernbanekilder.dk, Xspcv193_mrk23JUL68 )
Det er jeg spørger efter eller prøver at få forstand på er, ”hvad dæ… er det for noget skrot fra Centralværkstedet i København vognen transporterede til Frederikssund"?
Jeg kunne forstå hvis det var jern- og metalskrot til Stålvalseværket i Frederiksværk, men Frederikssund????
Så, er der noget der kan hjælpe med hvad der evt. skal hældes i en sådanne vogn, Frederikssundsvikinger?
Bedste hilsener
Steff
Hejsa alle,
I min øresnegl oplyses det nu fra sædvanligvis velunderrettet kilde indenfor miljøet, at der har indsneget sig nogle misforståelser omkring Frederikssund og brugen af vogne til kørsel med affald.
Det forholder sig sådan, at et spor på Frederikssund station fungerede som lossepladsspor for DSB 1. Distrikt. Til transporterne til Frederikssund havde Centralværkstedet i København og alle større stationer på Sjælland affaldsvogne til det, som man i dag kalder for "småt brændbart" og afleverer på genbrugsstationerne; dvs. tagpap, malerbøtter, små træstykker, havarerede papirkurve etc. osv. "Steffens vogn" var en sådan vogn.
Desuden havde maskindepoterne i 1. Distrikt slamvogne, som var gamle lokomotivtendere, som man over tid fyldte med kalkslam fra vandtårnene, og de blev - når vandet i slammet var fordampet - ligeledes kørt til Frederikssund og tømt ud der.
"Steffens vogn" blev derimod IKKE brugt til aske og røgkammersmuld. Maskindepot Gb benyttede til dette formål trafikvogne af litra PJ og senere PB, som blev læsset med asken og smuldet og derpå bruset med vand for at slukke eventuelle gløder, inden turen gik til Frederikssund.