H 800 i den første tid - men hvor er det?

af Kurt D. Jensen, 19/4 2022, 21:44 (941 dage siden)

Hej Gode venner,
Jeg har dette fotografi med H 800 men ved desværre ikke hvor det er taget. Jeg har trawlet alle store stationer med vandtårn igennem - men bygningen til højre med det høje gavlvindue kan jeg ikke finde nogen steder.
[image]

Med venlig hilsen
Kurt D. Jensen

H 800 i den første tid - men hvor er det?

af Claus E. Hansen, 19/4 2022, 21:52 (941 dage siden) @ Kurt D. Jensen

Kunne det mon være Viborg?

Mvh
Claus

Avatar

H 800 i den første tid - men hvor er det?

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/4 2022, 22:27 (941 dage siden) @ Claus E. Hansen

Kunne det mon være Viborg?

Mvh
Claus

Synes ikke rigtig, at jeg kan få husgavlen th. til stemme med Viborg. Hvilken bygning er det, vi ser?

H 800 i den første tid - men hvor er det?

af Oversmeden, 19/4 2022, 22:27 (941 dage siden) @ Kurt D. Jensen

Et bud kunne være Vamdrup, som tidligere var et større depot.
Måske "gamle" Fredericia maskindepot?
Som jeg husker det, så var H'ernes område Århus-Vamdrup så jeg ville søge der.
Nord for Århus tvivler jeg lidt på, men jeg er for langt væk fra mine notater omkring distriktets noget utidige brug af store lokomotiver nord for Århus.

Avatar

H 800 i den første tid - men hvor er det?

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/4 2022, 22:28 (941 dage siden) @ Oversmeden

Et bud kunne være Vamdrup, som tidligere var et større depot.
Måske "gamle" Fredericia maskindepot?
Som jeg husker det, så var H'ernes område Århus-Vamdrup så jeg ville søge der.
Nord for Århus tvivler jeg lidt på, men jeg er for langt væk fra mine notater omkring distriktets noget utidige brug af store lokomotiver nord for Århus.

Vandtårnet kunne være Vamdrups, ja.

H 800 i den første tid - men hvor er det?

af Georg Schmidt, 19/4 2022, 23:47 (941 dage siden) @ Oversmeden
redigeret af Georg Schmidt, 20/4 2022, 00:16

Mit umiddelbare bud er også Vamdrup, men gl. Fredericia skal også lige undersøges. Århus H-maskinerne kørte normalt på strækningen Randers-Fredericia. H 800 leveret 6/7 1923 til Aarhus maskindepot kunne have været i Vamdrup ved en særlig lejlighed. Billedet må være taget før 14/7 1926 hvor H 800 gik i værksted til sin første S-revision. Ved denne blev foretaget forskellige ændringer på lokomotivet bl. a. "den store togfløjte flyttet bagud på taget". H 800 kørte fra depotet i Aarhus de første mange år.

Da de senere leverede H-maskiner fra FRICHS begyndte at komme i foråret 1926, blev 6 af dem efter kort ophold i Aarhus flyttet til 2. maskinsektion og stationeret i Vamdrup. Padborg nye maskindepot blev aktiv fra sommerkøreplanen 1928, og de 6 H-maskiner i Vamdrup blev flyttet til depotet i Padborg. Den store "H-æra" i Padborg varede til 1932, hvor alle H-maskinerne på nær 1 blev flyttet til Aarhus. Derefter måtte Padborg klare sig med 1 H i reserve et par D og en K maskine. måske var der nedgang i godstrafikken.
M v h
Georg

Avatar

H 800 i den første tid - men hvor er det?

af Morten Flindt Larsen, København K, 20/4 2022, 14:12 (940 dage siden) @ Georg Schmidt

Mit umiddelbare bud er også Vamdrup, men gl. Fredericia skal også lige undersøges. Århus H-maskinerne kørte normalt på strækningen Randers-Fredericia. H 800 leveret 6/7 1923 til Aarhus maskindepot kunne have været i Vamdrup ved en særlig lejlighed. Billedet må være taget før 14/7 1926 hvor H 800 gik i værksted til sin første S-revision. Ved denne blev foretaget forskellige ændringer på lokomotivet bl. a. "den store togfløjte flyttet bagud på taget". H 800 kørte fra depotet i Aarhus de første mange år.

Da de senere leverede H-maskiner fra FRICHS begyndte at komme i foråret 1926, blev 6 af dem efter kort ophold i Aarhus flyttet til 2. maskinsektion og stationeret i Vamdrup. Padborg nye maskindepot blev aktiv fra sommerkøreplanen 1928, og de 6 H-maskiner i Vamdrup blev flyttet til depotet i Padborg. Den store "H-æra" i Padborg varede til 1932, hvor alle H-maskinerne på nær 1 blev flyttet til Aarhus. Derefter måtte Padborg klare sig med 1 H i reserve et par D og en K maskine. måske var der nedgang i godstrafikken.
M v h
Georg

Vamdrup kan det ikke være, for der blev vandtårnet forhøjet i 1914 og så herefter ud som herunder. Maskinen er leveret 1923.

Avatar

H 800 i den første tid - men hvor er det?

af Morten Flindt Larsen, København K, 20/4 2022, 14:18 (940 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Mit umiddelbare bud er også Vamdrup, men gl. Fredericia skal også lige undersøges. Århus H-maskinerne kørte normalt på strækningen Randers-Fredericia. H 800 leveret 6/7 1923 til Aarhus maskindepot kunne have været i Vamdrup ved en særlig lejlighed. Billedet må være taget før 14/7 1926 hvor H 800 gik i værksted til sin første S-revision. Ved denne blev foretaget forskellige ændringer på lokomotivet bl. a. "den store togfløjte flyttet bagud på taget". H 800 kørte fra depotet i Aarhus de første mange år.

Da de senere leverede H-maskiner fra FRICHS begyndte at komme i foråret 1926, blev 6 af dem efter kort ophold i Aarhus flyttet til 2. maskinsektion og stationeret i Vamdrup. Padborg nye maskindepot blev aktiv fra sommerkøreplanen 1928, og de 6 H-maskiner i Vamdrup blev flyttet til depotet i Padborg. Den store "H-æra" i Padborg varede til 1932, hvor alle H-maskinerne på nær 1 blev flyttet til Aarhus. Derefter måtte Padborg klare sig med 1 H i reserve et par D og en K maskine. måske var der nedgang i godstrafikken.
M v h
Georg


Vamdrup kan det ikke være, for der blev vandtårnet forhøjet i 1914 og så herefter ud som herunder. Maskinen er leveret 1923.

Fredericia er det heller ikke, for der blev vandtårnet også forhøjet en del år før maskinen blev leveret.

Avatar

H 800 i den første tid - men hvor er det?

af Morten Flindt Larsen, København K, 20/4 2022, 15:18 (940 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Mit umiddelbare bud er også Vamdrup, men gl. Fredericia skal også lige undersøges. Århus H-maskinerne kørte normalt på strækningen Randers-Fredericia. H 800 leveret 6/7 1923 til Aarhus maskindepot kunne have været i Vamdrup ved en særlig lejlighed. Billedet må være taget før 14/7 1926 hvor H 800 gik i værksted til sin første S-revision. Ved denne blev foretaget forskellige ændringer på lokomotivet bl. a. "den store togfløjte flyttet bagud på taget". H 800 kørte fra depotet i Aarhus de første mange år.

Da de senere leverede H-maskiner fra FRICHS begyndte at komme i foråret 1926, blev 6 af dem efter kort ophold i Aarhus flyttet til 2. maskinsektion og stationeret i Vamdrup. Padborg nye maskindepot blev aktiv fra sommerkøreplanen 1928, og de 6 H-maskiner i Vamdrup blev flyttet til depotet i Padborg. Den store "H-æra" i Padborg varede til 1932, hvor alle H-maskinerne på nær 1 blev flyttet til Aarhus. Derefter måtte Padborg klare sig med 1 H i reserve et par D og en K maskine. måske var der nedgang i godstrafikken.
M v h
Georg


Vamdrup kan det ikke være, for der blev vandtårnet forhøjet i 1914 og så herefter ud som herunder. Maskinen er leveret 1923.

Ej heller Skanderborg kan jeg få til at stemme i detaljerne.

Avatar

H 800 i den første tid - men hvor er det?

af Morten Flindt Larsen, København K, 20/4 2022, 16:11 (940 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kunne det mon være Viborg?

Mvh
Claus


Synes ikke rigtig, at jeg kan få husgavlen th. til stemme med Viborg. Hvilken bygning er det, vi ser?

Viborg stemmer ikke:
[image]

H 800 i den første tid - men hvor er det?

af Georg Schmidt, 20/4 2022, 16:16 (940 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Georg Schmidt, 20/4 2022, 16:32

Hvordan med Langå.
[image]
Hvordan var det med vand i Aarhus på den tid?
M v h
Georg

Avatar

H 800 i den første tid - men hvor er det?

af Morten Flindt Larsen, København K, 20/4 2022, 16:50 (940 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Morten Flindt Larsen, 20/4 2022, 17:34

Hvordan med Langå.
[image]
Hvordan var det med vand i Aarhus på den tid?
M v h
Georg

Langå: Beholderhuset på vandtårnet er for stort og med for højt tag, og kontor- og overnatningsbygningen stemmer ikke.
[image]

Århus: vandtårnet stemmer ikke. Det var af samme arkitektur som i Lunderskov og Ålborg, og det lå bagved remisen og sporterrænnet.
[image]
[image]

H 800 i den første tid, lidt specielt med DR udstyr

af Steffen Dresler, 20/4 2022, 21:06 (940 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Billedet interesserer mig ikke med hensyn til hvor optaget, men motivet med en H I og her nr. 800 er interessant i al almindelighed. Den har sin normale røgkammerdør, der meget senere blev udskiftet til en med vridere.

Det var vist det, eller?

Næ, en god damplokomotivkollega ringer og spørger om jeg har set godt på BILLEDET, hvilket jeg jo har, men åbenbart ikke godt nok. Tager ting for givet. Se billedet herunder med tre røde cirkler.
[image]

Jamen, den er udstyret med en Deutsche Reichsbahn fløjte og hvor der VIRKELIG er knald på, når der åbnes op for dampen, en dyb rungende tone, der kan høres milevidt. Den sidder placeret midt på røgkammeret i den røde cirkel! Det må være den som hentydes til ”bliver flyttet” ved 1. revision. Ja, og erstattet af en ”kedelig ”DSB standard ditto.

Pufferne er også typisk tyske ”Länderbahn Puffer”, der til forskel til de danske er lukkede i fjederhuset. De blev også senere skiftet ud.

Sluttelig, se cirklen rundt om kobbelhjulet, nedslidt bandage.

Så Georg Schmidt har sikkert helt ret i sin antagelse, at billedet er optaget lige før maskinen får sin 1. S-Rev. efter modtagelsen.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Tak for henvisningen til den pensionerede Lkf.

Avatar

H 800 i den første tid, lidt specielt med DR udstyr

af Morten Flindt Larsen, København K, 20/4 2022, 21:46 (940 dage siden) @ Steffen Dresler

Billedet interesserer mig ikke med hensyn til hvor optaget, men motivet med en H I og her nr. 800 er interessant i al almindelighed. Den har sin normale røgkammerdør, der meget senere blev udskiftet til en med vridere.

Det var vist det, eller?

Næ, en god damplokomotivkollega ringer og spørger om jeg har set godt på BILLEDET, hvilket jeg jo har, men åbenbart ikke godt nok. Tager ting for givet. Se billedet herunder med tre røde cirkler.
[image]

Jamen, den er udstyret med en Deutsche Reichsbahn fløjte og hvor der VIRKELIG er knald på, når der åbnes op for dampen, en dyb rungende tone, der kan høres milevidt. Den sidder placeret midt på røgkammeret i den røde cirkel! Det må være den som hentydes til ”bliver flyttet” ved 1. revision. Ja, og erstattet af en ”kedelig ”DSB standard ditto.

Pufferne er også typisk tyske ”Länderbahn Puffer”, der til forskel til de danske er lukkede i fjederhuset. De blev også senere skiftet ud.

Sluttelig, se cirklen rundt om kobbelhjulet, nedslidt bandage.

Så Georg Schmidt har sikkert helt ret i sin antagelse, at billedet er optaget lige før maskinen får sin 1. S-Rev. efter modtagelsen.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Tak for henvisningen til den pensionerede Lkf.

Hej Steff,

Hvad siger det så mht. billedets datering? (Jeg har ikke forstand på damplokomotiver. Skulle spørge fra en ven).

H 800 i den første tid, lidt specielt med DR udstyr

af Steffen Dresler, 20/4 2022, 22:03 (940 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej MFL

Som den gode Hr. Schmidt skriver:

Billedet må være taget før 14/7 1926 hvor H 800 gik i værksted til sin første S-revision. Ved denne blev foretaget forskellige ændringer på lokomotivet bl. a. "den store togfløjte flyttet bagud på taget".

Bedste hilsener

Steff

Avatar

H 800 i den første tid, lidt specielt med DR udstyr

af Morten Flindt Larsen, København K, 20/4 2022, 22:06 (940 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej MFL

Som den gode Hr. Schmidt skriver:

Billedet må være taget før 14/7 1926 hvor H 800 gik i værksted til sin første S-revision. Ved denne blev foretaget forskellige ændringer på lokomotivet bl. a. "den store togfløjte flyttet bagud på taget".

Bedste hilsener

Steff

Så siger jeg til ham, at det er ca. 1924 - og søger videre efter stedet (og går ud efter noget natmad).

Tak fra os til jer! :-D :-D :-D

H 800 i den første tid, lidt specielt med DR udstyr

af Ole M. Nielsen ⌂, 20/4 2022, 22:47 (940 dage siden) @ Steffen Dresler


Jamen, den er udstyret med en Deutsche Reichsbahn fløjte og hvor der VIRKELIG er knald på, når der åbnes op for dampen, en dyb rungende tone, der kan høres milevidt. Den sidder placeret midt på røgkammeret i den røde cirkel! Det må være den som hentydes til ”bliver flyttet” ved 1. revision. Ja, og erstattet af en ”kedelig ”DSB standard ditto.

På Borsig's fabriksfoto af H 800 har den "normal dansk" fløjte placeret ved førerhuset.

Avatar

H 800 i den første tid, lidt specielt med DR udstyr

af Morten Flindt Larsen, København K, 20/4 2022, 22:56 (940 dage siden) @ Ole M. Nielsen


Jamen, den er udstyret med en Deutsche Reichsbahn fløjte og hvor der VIRKELIG er knald på, når der åbnes op for dampen, en dyb rungende tone, der kan høres milevidt. Den sidder placeret midt på røgkammeret i den røde cirkel! Det må være den som hentydes til ”bliver flyttet” ved 1. revision. Ja, og erstattet af en ”kedelig ”DSB standard ditto.

På Borsig's fabriksfoto af H 800 har den "normal dansk" fløjte placeret ved førerhuset.

Fløjten på maskine på tråd-fotoet er - så vidt jeg kan se (selv om jeg ikke har forstand på damplokomotiver) - forsynet med "skærm". Skærmen skulle kaste lyden tilbage mod togstammen, så bremserene i godstogenes bremsehuse kunne høre lokomotivets signalgivning.

Avatar

H 800 i den første tid - men hvor er det? Hs?

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/4 2022, 19:18 (936 dage siden) @ Kurt D. Jensen
redigeret af Morten Flindt Larsen, 24/4 2022, 19:43

[image]

Der er nu kraftige indicier for, at billedet er taget før 1929 i sydenden af Horsens banegård. Maskinen er så på vej mod Fredericia. Udformningen af vandtårnets cisternehus synes at stemme med vandtårnet i Horsens, efter at dette blev forhøjet (og identiske cisternehuse har trods ihærdig søgning ikke været at finde på andre stationer). Dette synes at fremgå af udsnit af fotos af vandtårnet taget på stor afstand, men der mangler endnu "den rygende pistol" i form af et nærbillede, også hvad angår bygningen til højre.

H 800 i den første tid - men hvor er det?

af Kurt D. Jensen, 25/4 2022, 10:28 (935 dage siden) @ Kurt D. Jensen

LØST!
H 800 holder på Horsens station. Jeg har lånt et billede fra HorsensBilleder.dk hvor det nyrenoverede vandtårn tydelig ses i det fjerne.[image]
Jeg har lavet nogle udsnit fra postkort fra før tårnet blev forhøjet, hvor man kan danne sig et indtryk af beliggenheden.[image][image][image][image][image]

Stor Tak for alle de gode indlæg som bidrog til identifikationen af mit foto.

Med venlig hilsen
Kurt

arkitektonisk digression

af Morten Blom, 25/4 2022, 17:39 (935 dage siden) @ Kurt D. Jensen

Er der nogen i dette oplyste forum, der ved mere om den ret særprægede bygning ved siden af vandtårnet? Det ligner umiddelbart en remise med "bagdør" og tårnværelse! Og oven i købet med tværstillet tag:-)

Avatar

arkitektonisk digression

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/4 2022, 17:43 (935 dage siden) @ Morten Blom
redigeret af Morten Flindt Larsen, 25/4 2022, 18:38

Er der nogen i dette oplyste forum, der ved mere om den ret særprægede bygning ved siden af vandtårnet? Det ligner umiddelbart en remise med "bagdør" og tårnværelse! Og oven i købet med tværstillet tag:-)

Hej Morten,

Det er en lokomotivremise, formentlig DSB's til stationens rangermaskine. Eller den kan have været overnatningsremise for HJJ, der havde sporområde lige ved. Og ja, den ER særpræget. Måske "nogen" ved mere.

Avatar

arkitektonisk digression

af T. Rithmester @, Struer, 25/4 2022, 19:14 (935 dage siden) @ Morten Blom

Er der nogen i dette oplyste forum, der ved mere om den ret særprægede bygning ved siden af vandtårnet? Det ligner umiddelbart en remise med "bagdør" og tårnværelse! Og oven i købet med tværstillet tag:-)

Det var vel noget så fikst som en gennemkørselsremise :-D

[image]Udsnit af postkort med Horsens station, postgået 31. august 1912 (tdr)

Avatar

arkitektonisk digression

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/4 2022, 19:16 (935 dage siden) @ T. Rithmester

Er der nogen i dette oplyste forum, der ved mere om den ret særprægede bygning ved siden af vandtårnet? Det ligner umiddelbart en remise med "bagdør" og tårnværelse! Og oven i købet med tværstillet tag:-)


Det var vel noget så fikst som en gennemkørselsremise :-D

[image]Udsnit af postkort med Horsens station, postgået 31. august 1912 (tdr)

Ligner det ikke en HJJ-maskine foran remisen?

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak