Sidespor til værftet i Frederikshavn 1979-
Nu sidder der måske nogle og tænker, "hvad f..... skulle han bruge den sporplan fra Frederikshavn til?" Svaret kommer her: Den skulle han bruge til at finde ud af, hvorfor Frederikshavn station (1979-udgaven) var udstyret med to spor, der passerede gaden "Kragholmen". Det vestre spor gik til havnestationen. Det østre spor passerede Kragholmen og stoppede umiddelbart ud for Krudttårnet. Forløbet kan ses/anes her:
1979 eller tidligere. Til højre i billedet anes blindsporene 1 og 2 samt sporene 3 og 4. Stationsbygningerne er endnu ikke under opførelse. Stenders Forlag nr. 149 604 052. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.
I 2012 så passagen af Kragholmen således ud:
Google juli 2012.
Det østre spor ligger under asfalten og har mig bekendt aldrig "været fremme", hvilket også fortovsfliserne indikerer. Dengang overkørslen havde advarselsanlæg, stod krydsmærkerne m.m. så tæt på det vestre spor, at de skulle flyttes mod øst, hvis man havde villet blotlægge det østre spor.
Af den sporplan, som jeg i dag fik adgang til, kan man se, at det østre spor var tiltænkt til at skulle være sidespor til værftet. Det blev mig bekendt aldrig anlagt.
Om der i en overgangsperiode under den nye stations anlæggelse har været sporforbindelse til værftet via det østre spor, har jeg ikke undersøgt.
I den sydlige ende af 1979-havnestationen er der også spændende ting at finde. Der ligger et jernbanespor hen til flådestationen - et sidespor der heller aldrig blev gjort færdigt. Sidesporet kan findes på Google.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen