Avatar

Efterlysning: Sporplan Frederikshavn 1979-

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/4 2022, 16:25 (943 dage siden)

Jeg efterlyser en sporplan (ikke en skematisk sporplan) af Frederikshavn nuværende station. Periode: Mellem ibrugtagningen i 1979 og senest frem til det tidspunkt, hvor man begyndte at pille ved sporene og sporskifterne i sydenden af stationen umiddelbart øst for hovedbygningen. Det er især det nævnte område, jeg er interesseret i.

Et link vil være fint - eller en mail til thomas.boberg.nielsen@gmail.com

Jeg har kigget i Jernbanekilder, Arkivet for jernbaner og sporskiftet.dk uden held

Med venlig hilsen og på forhånd tak

Thomas Boberg Nielsen

Efterlysning: Sporplan Frederikshavn 1979-

af Jan K., 17/4 2022, 18:26 (943 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ikke, hvad du spørger til, men alligevel... :-D

Lokomotiver 127 har planer o.a. fra Frederikshavn. Plantegningen siger DSB 1948...

Avatar

Efterlysning: Sporplan Frederikshavn 1979-

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/4 2022, 19:57 (942 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Efterlysningen har båret frugt og indstilles hermed.

Tak til alle, der har bidraget.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Sidespor til værftet i Frederikshavn 1979-

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/4 2022, 20:30 (942 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nu sidder der måske nogle og tænker, "hvad f..... skulle han bruge den sporplan fra Frederikshavn til?" Svaret kommer her: Den skulle han bruge til at finde ud af, hvorfor Frederikshavn station (1979-udgaven) var udstyret med to spor, der passerede gaden "Kragholmen". Det vestre spor gik til havnestationen. Det østre spor passerede Kragholmen og stoppede umiddelbart ud for Krudttårnet. Forløbet kan ses/anes her:

[image]1979 eller tidligere. Til højre i billedet anes blindsporene 1 og 2 samt sporene 3 og 4. Stationsbygningerne er endnu ikke under opførelse. Stenders Forlag nr. 149 604 052. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

I 2012 så passagen af Kragholmen således ud:

[image]Google juli 2012.

Det østre spor ligger under asfalten og har mig bekendt aldrig "været fremme", hvilket også fortovsfliserne indikerer. Dengang overkørslen havde advarselsanlæg, stod krydsmærkerne m.m. så tæt på det vestre spor, at de skulle flyttes mod øst, hvis man havde villet blotlægge det østre spor.

Af den sporplan, som jeg i dag fik adgang til, kan man se, at det østre spor var tiltænkt til at skulle være sidespor til værftet. Det blev mig bekendt aldrig anlagt.

Om der i en overgangsperiode under den nye stations anlæggelse har været sporforbindelse til værftet via det østre spor, har jeg ikke undersøgt.

I den sydlige ende af 1979-havnestationen er der også spændende ting at finde. Der ligger et jernbanespor hen til flådestationen - et sidespor der heller aldrig blev gjort færdigt. Sidesporet kan findes på Google.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Sidespor til værftet i Frederikshavn 1979-

af Jan K., 18/4 2022, 21:37 (942 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nu sidder der måske nogle og tænker, "hvad f..... skulle han bruge den sporplan fra Frederikshavn til?"

Næh... tænker mere noget a'la' "det er ikke noget til deling?"... :-|

Jeg "samler" på sporplaner af forskellige årsager, så selv henvisninger ville være af interesse.

Sidespor til værftet i Frederikshavn 1979-

af ivar, 18/4 2022, 23:26 (942 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg tvivler meget på sporforbindelse til værftet, der er ikke plads på området - bygningsmassen, som kan ses Maps i dag, er i hovedtræk den samme som i 1979, så alene tanken om, at de skulle have jernbanevogne til at stå i vejen er absurd.
Der kan så argumenteres for, at der kunne leveres et helt træk med stålplader lige ved hoveddøren, men hvorfor det, når godset lå 500 meter - hvis ikke mindre - væk. I 1979 er værftet stadig beskæftiget med nybygninger, det giver ikke mening, at transportere de mængder af stål med bane, når de kan sejles ind.
Den militære dimension har jeg ikke nogen mening om, men hærens veje er uransagelige, som vores sergent i 2RKMP/JTRR belærte os om.
Måske, der var større forventninger og ambitioner med havnestationen.

mvh
-ivar

Aj, nu gik der alligevel militær i det, men ok i går fik jeg kamsteg med den sprødeste svær, jeg nogensinde har formået at lave - så hukommelsen virker trods 70+

Indsend billederVeterantog kalender
Ambulancetoget holder klar
Ambulancetoget holder klar

Denne artikel stammer fra bogen ´Eventyret om Jernbanen´ af J. Fr. Lawaetz, Jespersen og Pios Forlag 1935. Den handler om, hvad der sker når alarmen lyder over Godsbanegården og hjælpetoget rykker ud med hjælpevogne, redningsvogne og ambulancevogne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak