Hansa-ledvogne i Bremen
Godaften i forummet!
Den første vesttyske sporvej, som jeg besøgte, var Bremen. På en udflugt med SHS i maj 1976 gjorde vi et kort ophold i Bremen, hvor man fejrede sporvejenes 100-års jubilæum.
Senere, i 1980erne og 1990erne, har jeg besøgt Bremen flere gange. Sporvejsnettet udbygges stadig og omfatter i dag 8 linier. Sporvidden er normalspor.
I det følgende vil jeg vise billeder af en vogntype, som for mig er, eller rettere var, typisk Bremen (tilsvarende vogne kørte også i München, type P, bygget fra 1967).
Bremens 4-akslede ledvogne var, såvidt jeg kan bedømme, de første 'Kurzgelenkwagen' i Tyskland, og de blev specielt udviklet til Bremen, hvor sporgeometrien ellers kun tillod 'tilspidsede' vogne med relativ kort boggiecenterafstand, nemlig 'Grossraum'-vognene nr. 801-827 med bivognene 1801-1824, bygget af LHB og Hansa Waggonbau i 1953-54.
Hansa-ledvognene kan, ved hjælp af et system af stænger mellem boggierne, indstille sig sådan, at vognkassen fylder 'mindst muligt' i kurver, og vognkassen er derfor ikke tilspidset, men elegant afrundet.
Det første vogntog blev leveret i 1959, og indtil 1967 leveredes 74 motorvogne (401-474) og 43 bivogne (601-643) fra den lokale fabrik Hansa Waggonbau. Da sporvejen i Bremerhaven blev nedlagt i 1982, købte Bremen 5 tilsvarende vogntog derfra (motorvogne 475-479 og bivogne 644-648).
I perioden 1973-77 anskaffede sporvejene i Bremen fra Wegmann 61 motorvogne og 58 bivogne af en mere moderne version af ledvognene, de såkaldte ’Stadtbahnwagen’. Disse havde dog hydraulisk styring af ’knækket’.
Begge disse vogntyper er nu afløst af moderne lavgulvsvogne, og så vidt jeg ved kom mange af ledvognene til Timisoara i Rumænien. Et køreklart vogntog af Hansa-vogne og et af Wegmann-vogne er bevaret i Bremen, og enkelte ikke-køreklare vogne er også bevaret.
Motorvogn 422 på linie 5, på vej mod Flughafen. 5. maj 1992.
Motorvogn 425 med ukendt bivogn i nærheden af Flughafen, på vej mod centrum. 5. maj 1992. Jeg synes, det var elegante vogne - især når de ikke har reklamer på!
Motorvogn 467 med ukendt bivogn på linie 3s endestation i Gröpelingen, 21. august 1987.
Motorvognene 454 og 468 ved remisen i Gröpelingen, 15. maj 1988.
Bivogn 640 og ukendt motorvogn på linie 6 ved Hauptbahnhof, 4. maj 1992.
Motorvogn 409 og ukendt bivogn på linie 10s endestation ved remisen i Sebaldsbrück. 15. maj 1988.
Motorvogn 460 på linie 3s endestation i Weserwehr, 15. maj 1988.
Interiør af bivogn, 5. maj 1992.
Til sidst et billede af et 'Stadtbahn'-vogntog med motorvogn 529 ved Hauptbahnhof, 4. maj 1992.
v.h.
HansA