De fyldte tog
Der blev udgivet ET HAV af BST under krigen, men indledningsvis fremførtes de tyske transporter jf. gældende DSB særtogsregler. Den 23. AUG 1940 udgav 2. Dc. en skr., der nøje angav de forskellige typer af tyske lokomotiver, der anvendtes i den grænseoverskridende trafik. Den 23. SEP. 1940 blev der udgivet et såkaldt B-cirkulære af 2. Dc. ”Trækketabeller for Tog, der fremføres af tyske Lokomotiver (herunder de af Statsbanerne lejede)”.
Senere samme år blev der udfærdiget en bestemmelse i samarbejde mellem DSB og DR:
”Bestemmelser vedrørende Værnemagtstransporter samt Planer for Særtog, der kan ventes tillyst på Strækningerne Nyborg – Fredericia og Padborg – Aalborg”.
Bestemmelserne blev bragt ved hvert køreplansskift som en nummereret særtogsanmeldelse.
For det første gav denne bestemmelse mulighed for at gennemføre et stort antal særtog i døgnet. Den sidste udgivet 1. februar 1945 indeholder således muligheder pr. døgn: 29 særtog Padborg-Fredericia (modsat retning 25 særtog), 25 særtog Fredericia-Aarhus (modsat retning 25 særtog), 23 særtog Aarhus-Aalborg (modsat retning 21 særtog), 25 særtog Tønder-Esbjerg (modsat retning 21 særtog) og 25 særtog Esbjerg Varde.
Yderligere indeholdt denne BST oversigter over hvilke DR loko tilladt, trækketabeller, regler for lokos ophold i landet, regler for det medfølgende personel, særlige BST for transporter med fartnummer og, og, og.
Altså ved et særtog henvistes til denne BST.
Jeg går stærkt ud fra at den viste BST er en af ovennævnte, men kan ikke tydeliggøre nærmere for dato, men det KUNNE tyde på efteråret 1940.
Jeg tror og håber at nogle personer boende i Aarhus og i Næstved muligvis kan kommentere/supplere ovennævnte.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Henvisning bl.a. "Tyske Krigslokomotiver på danske spor, DSB litra N og T", Lokomotivets forlag 1998.
NB, NB: Jeg kan af en regning jeg fandt i min lomme se, at jeg fik Mørbrad a la creme og pariserbøf i går på Færgekroen! Så det kan jeg godt huske nu !!