For 50 år siden - Farvel til VGJ.

af Poul Andersen, 31/3 2022, 07:58 (961 dage siden)

I dag for 50 år siden, den 31. marts, 1972, kørte det sidste tog på Varde - Grindsted Jernbane.
Det blev heldigvis den sidste nedlæggelse af en privatbane, efter de talrige nedlæggelser i tresserne.

Her lidt indtryk fra den sidste dag.

[image]

I løbet af dagen, var der mange der ønskede en sidste tur på banen og det blev derfor nødvendig at forstærke togene med flere vogne.
Sm 6 + Sp 20 + Sm 7 på Ansager station om eftermiddagen den 31. marts, 1973 (Arkiv Poul Andersen).

[image]

Et mindre indlæg i Dagbladet Vestkysten, den 1. april, 1972, efter sidste togs ankomst til Varde.

Mvh.
Poul Andersen.

For 50 år siden - Farvel til VGJ.

af Erik Juul-P ⌂, 31/3 2022, 14:28 (960 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Og lidt flere billeder fra udflugten 18. marts kan findes her
Farvebilleder 1972

Der er også billeder fra andre udflugter, så blad frem til 18. marts

Med venlig hilsen
Erik Juul-Pedersen

For 50 år siden - Farvel til VGJ (+2 arkivfotos).

af Niels Munch, 31/3 2022, 15:34 (960 dage siden) @ Poul Andersen

Kære Poul,

Fra denne bane, som jeg kun fik besøgt en enkelt gang (i 1964), er i dagens anledning gravet disse arkivfotos frem:

[image]Tog fra "Varde-Grindsted Banen" holder på Mølby Station i Skovlund. Sporene er spærret af afstivning til nyopført kornmagasin. 12.000 tønder korn fik mur i nyt kornmagasin til at bryde sammen. Årstal: 1964. Fotograf: Ukendt. Skovlund Sognearkiv - Nummer: B232.

[image]Nye midlertidige spor lægges uden om kornmagasinet ved Mølby Station i Skovlund, bemærk afstivningen af væggene i kornmagasinet. De 12.000 tønder korn, der var blevet kørt til, fik muren i det nye kornmagasin til at bryde sammen. Afstivningen går ud over det gamle spor til "Varde-Grindsted Banen". Omkostningerne ved at lægge midlertidige spor til jernbanen blev på 9000 kr. De 9000 kr. blev i øvrigt erstattet af forsikringen som det eneste beløb "Den Lokale Andel" fik udbetalt. Årstal: 1964. Fotograf: Ukendt. Skovlund Sognearkiv - Nummer: B233.

Bedste hilsener
Niels

For 50 år siden - Farvel til VGJ - et par sidstedagsbilleder

af Ole Gold ⌂, 31/3 2022, 16:28 (960 dage siden) @ Poul Andersen

I dag for 50 år siden, den 31. marts, 1972, kørte det sidste tog på Varde - Grindsted Jernbane.

....jeg havde som ganske ung sammen med en god ven taget turen fra Møn til Varde for at rejse med det sidste tog. Her et par billeder fra dagen.

Med venlig hilsen
Ole Gold

[image] Skinnebustoget som Poul Andersen omtaler i sit indlæg. Jeg har ikke noteret stedet, men billedet er taget den 31. marts 1972. (Foto Ole Gold)

[image] Her er det sidste tog klar til afgang fra Varde den 31. marts 1972 om aftenen. Eller også er det ankommet fra Grindsted sidst på aftenen. Det er lidt svært at se i mørket og billedet er måske ikke det allerbedste. Men oplevelsen kan man tænke tilbage på i dag 50 år efter. (Foto Ole Gold)

[image] Så er det sidste tog på VGJ vej på vej i remise i Varde den 31. marts 1972. Om klokken var blevet over midnat husker jeg ikke. (Foto Ole Gold)

For 50 år siden - Farvel til VGJ - et par sidstedagsbilleder

af Poul Andersen, 31/3 2022, 17:47 (960 dage siden) @ Ole Gold

Hej Ole

Dit billeder nr. 2 er taget lige efter ankomsten til Varde med sidste tog, lidt over midnat,
og nr. 3. viser parkering af materiellet i remisen herefter.
Derefter drog personalet til Vestbanegården (Varde Vest) hvor daværende direktør Bjerregaard og frue serverede lidt varm mad og et par gravøl.

VGJ var herefter lagt i graven.

Mvh.
Poul.

For 50 år siden - Farvel til VGJ (+2 arkivfotos).

af Poul Andersen, 31/3 2022, 18:22 (960 dage siden) @ Niels Munch

Kære Poul,

Fra denne bane, som jeg kun fik besøgt en enkelt gang (i 1964), er i dagens anledning gravet disse arkivfotos frem:

[image]Tog fra "Varde-Grindsted Banen" holder på Mølby Station i Skovlund. Sporene er spærret af afstivning til nyopført kornmagasin. 12.000 tønder korn fik mur i nyt kornmagasin til at bryde sammen. Årstal: 1964. Fotograf: Ukendt. Skovlund Sognearkiv - Nummer: B232.

[image]Nye midlertidige spor lægges uden om kornmagasinet ved Mølby Station i Skovlund, bemærk afstivningen af væggene i kornmagasinet. De 12.000 tønder korn, der var blevet kørt til, fik muren i det nye kornmagasin til at bryde sammen. Afstivningen går ud over det gamle spor til "Varde-Grindsted Banen". Omkostningerne ved at lægge midlertidige spor til jernbanen blev på 9000 kr. De 9000 kr. blev i øvrigt erstattet af forsikringen som det eneste beløb "Den Lokale Andel" fik udbetalt. Årstal: 1964. Fotograf: Ukendt. Skovlund Sognearkiv - Nummer: B233.

Bedste hilsener
Niels


Kære Niels

Selv om denne hændelse i Mølby var sket flere år før jeg betrådte VGJ (1. april, 1970) blev den stadig omtalt som noget særligt, når de ældre medarbejdere fortalte om livet ved VGJ.

Mvh.
Poul.

For 50 år siden - Farvel til VGJ - et par sidstedagsbilleder

af Ole Gold ⌂, 1/4 2022, 11:17 (959 dage siden) @ Poul Andersen

Hej Ole

Dit billeder nr. 2 er taget lige efter ankomsten til Varde med sidste tog, lidt over midnat,
og nr. 3. viser parkering af materiellet i remisen herefter.
Derefter drog personalet til Vestbanegården (Varde Vest) hvor daværende direktør Bjerregaard og frue serverede lidt varm mad og et par gravøl.

VGJ var herefter lagt i graven.

Mvh.
Poul.

Hej Poul

Tak for præciseringen !

Mon ikke det er direktør Bjerregaard jeg her har fanget i det sidste tog. Endda med cerut i en ikke-ryger-afdeling !

Med venlig hilsen
Ole Gold
[image] Stemning i det sidste tog på VGJ den 31. marts 1972. (Foto Ole Gold)

For 50 år siden - Farvel til VGJ - et par sidstedagsbilleder

af Poul Andersen, 1/4 2022, 11:38 (959 dage siden) @ Ole Gold

Hej Ole

Dit billeder nr. 2 er taget lige efter ankomsten til Varde med sidste tog, lidt over midnat,
og nr. 3. viser parkering af materiellet i remisen herefter.
Derefter drog personalet til Vestbanegården (Varde Vest) hvor daværende direktør Bjerregaard og frue serverede lidt varm mad og et par gravøl.

VGJ var herefter lagt i graven.

Mvh.
Poul.


Hej Poul

Tak for præciseringen !

Mon ikke det er direktør Bjerregaard jeg her har fanget i det sidste tog. Endda med cerut i en ikke-ryger-afdeling !

Med venlig hilsen
Ole Gold
[image] Stemning i det sidste tog på VGJ den 31. marts 1972. (Foto Ole Gold)

Hej Ole

Det er direktør Bjerregaard du har fanget i det sidste tog, - for øvrigt et rigtigt godt billede, som han huskes.
Pyt med den cerut i ikke-ryger afdelingen, - det var sidste tog og alt var kaos !

Mvh.
Poul.

For 50 år siden - Farvel til VGJ.

af LBC, 1/4 2022, 18:57 (959 dage siden) @ Poul Andersen

VGJ Sm 6 er under istandsættelse hos Vestsjællands Veterantog i Høng.
Det er et stort arbejde, bl.a. er Train Parts i Sverige ved at fremstille nye vognkassefjedre. Fjeder stålet havde vi på lager og tegningen lå i arkivet DJK har.
Den ene drivaksel er blevet nyfremstillet da rullelejet havde siddet løst og revet akslen.

For 50 år siden - Farvel til VGJ - et sidstedagsbillede mere

af Niels Munch, 2/4 2022, 09:15 (958 dage siden) @ Poul Andersen

..... og også her:

[image]Skinnebus på Varde H før den sidste tur til Grindsted. Herren i den lyse frakke er daværende direktør G. H. Bjerregaard (1925-1982). Varde-Grindsted Banen var i drift i årene 1919-1972. Gunner H. Bjerregaard var direktør 1969-1980.
Fotograf: Børge Kjær. Varde Lokalhistoriske Arkiv - Nummer: B32851.

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak