Avatar

Upåagtet rullende materiel

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/3 2022, 16:05 (959 dage siden)

Hejsa,

Mon en eller anden kyndig udi de danske privatbaners rullende materiel kan give nærmere oplysninger om dette køretøj. Var det et unika, og hvad skete der med det? Det synes ikke at være fotograferet ret meget, men de fleste togtosser gik vel kun op i damplokomotiver dengang.

[image]

Upåagtet rullende materiel

af Anders Færch Hansen, 27/3 2022, 18:51 (959 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ifølge ordreoptegnelser har Scandia leveret 1 stk "Container med Larvefodsmekanisme og Kædetræk hertil" på ordre nr 4058 d. 8/7-39 til Aalborg Privatbaner (APB 101).

Endvidere har Scandia leveret 4 stk "Container med Larvefodsmekanisme og Kædetræk hertil" på ordre nr 4147 d. 7/10-39 hhv. d. 14/10-39 til Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane (HFJ 500-501 hhv. 502-503).

Tegning 25107 findes i en udgave visende APB 101 samt en visende HFJ 500.

Mvh Anders

Avatar

Upåagtet rullende materiel

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/3 2022, 23:59 (958 dage siden) @ Anders Færch Hansen

Ifølge ordreoptegnelser har Scandia leveret 1 stk "Container med Larvefodsmekanisme og Kædetræk hertil" på ordre nr 4058 d. 8/7-39 til Aalborg Privatbaner (APB 101).

Endvidere har Scandia leveret 4 stk "Container med Larvefodsmekanisme og Kædetræk hertil" på ordre nr 4147 d. 7/10-39 hhv. d. 14/10-39 til Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane (HFJ 500-501 hhv. 502-503).

Tegning 25107 findes i en udgave visende APB 101 samt en visende HFJ 500.

Mvh Anders

Tak, Anders. De betegnelser m.m. vil jeg forsyne billedet med. Så må resten af historien graves frem senere. :-) :-) :-)

Upåagtet rullende materiel

af Baumann, 27/3 2022, 19:37 (959 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hvad blev den brugt til, dens opgaver?
Til spor velligeholdelse, eks. køre mellem sporet og levere grus/sand som ballast?

Upåagtet rullende materiel

af re20000, 27/3 2022, 21:10 (959 dage siden) @ Baumann

Til en totalvægt på 3 tons virker den kæde der går ned til det ene hjul meget tynd, hvis det er den, der skal bevæge kassen? Er det meningen at sådan et fætter kan klatre op ad stigninger som den viste med last? Hvad var drivmidlet? Virkelig et interessant køretøj, jeg har i hvert fald aldrig hørt om det før...

Nold

Avatar

Upåagtet rullende materiel

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/3 2022, 21:20 (959 dage siden) @ re20000

Til en totalvægt på 3 tons virker den kæde der går ned til det ene hjul meget tynd, hvis det er den, der skal bevæge kassen? Er det meningen at sådan et fætter kan klatre op ad stigninger som den viste med last? Hvad var drivmidlet? Virkelig et interessant køretøj, jeg har i hvert fald aldrig hørt om det før...

Nold

For mig ser det ud som om, at den blev drevet med muskelkraft jf. håndsvinget og kæde(?)trækket.

Upåagtet rullende materiel

af Claus E. Hansen, 27/3 2022, 22:13 (959 dage siden) @ Baumann

Hvad blev den brugt til, dens opgaver?
Til spor velligeholdelse, eks. køre mellem sporet og levere grus/sand som ballast?

Den må være beregnet til transport af fx stykgods.

Kommer til at tænke på DSB´s senere "transportcontainere" i træ med hjul under, hvoraf der er udstillet en på Jernbanemuseet i dag. Forløberen for de moderne containere.

Mvh
Claus

Upåagtet rullende materiel

af ivar, 28/3 2022, 00:02 (959 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det ligner en beholder til noget styrtegods, men den ende vi ser, er boltet, så der skal være en klap i den anden ende. Sporvidden synes at passe med, at den kan køre på svellerne. Fremdriftsmidlet en mand, der betjener håndsvinget. Noget med ballast måske, på den anden side, ville det være enkelt bare at sende en fladvogn af sted.

mvh
-ivar

DSB MO1961
Rangerlokomotiv litra ML
Rangerlokomotiv litra ML

I Jernbanebladet 1967 nr. 3 har vi fundet denne artikel om en ener på de danske skinner: rangerlokomotivet DSB ML 6, der blev bygget i foråret 1945 på Derby Works, som var de Britiske Statsbaners værksteder for det centrale distrikt.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak