Avatar

Ledvogterhus 26

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/3 2022, 10:57 (1023 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

De tre fag vinduer ligner facaden på et hus model 1898. Det store felt med husets nummer passer med Sjælland og Falster. Da husene på Falster begyndte med nr. 1 ved Orehoved kan vi udelukke Falster. Derefter er der Sydbanen (numre op til 40) og Nordvestbanen (jeg har engang noteret hus 37 vest for Værslev). Da der er tale om enkeltsporet strækning er vi enten på Lille Syd, Nordvestbanen eller måske Lille Nord. Terrænet ser noget bakket ud, så jeg vil vælge Slagelse-Næstved fra.

Venlig hilsen
Jens

Hejsa,

Efter at have konfereret med min 1877-liste, kan jeg se følgende muligheder:

1. Der lå et hus 26 nord for Viby Banegaard på Vestbanen. Her anlagdes der dobbeltspor i 1899.

2. På Nordbanen lå der et Hus 26 i den sydlige ende af Hellerup station, men det er det næppe. Omgivelserne og beboerne ser for landlige ud.

3. Der lå også et Hus 26 lige syd for Helsingør station mellem denne og Meulenborgvej, men her blev banen forlagt til den nuværende linjeføring i 1891 og der etableredes dobbeltspor i 1897. Banen ind til Helsingør går nu i en gennemskæring.

4. Der lå ligeledes et Hus 26 ved Nestved Banegaard, det er svært at udlæse af billedet, om det kan være dette hus.

5. I 1877 lå der et Hus 26 på Mørkøv Banegaard og et Hus 27 mellem Mørkøv og Jyderup. Nummeret på huset på banegården kan være ændret, hvis man har bygget et nyt Hus 26 mellem det gamle Hus 26 og Hus 27.

6. Frederikssundbanen sluttede i 1880 med Hus 20 på Frederikssund station, så den er udelukket.

7. Slagelse - Næstved har jeg ingen oversigt over, men Hus 24a lå ved Fodby, og husnumrene sluttede i Næstved, så måske lå huset mellem Fodby og Næstved.

Tilbage er så at tjekke ovenstående med 1954-luftfotografierne i Kraks kort, selv om meget i omgivelserne kan være ændret. Vejforløbet fra leddet bagom vogterhuset samt den lidt høje baneskråning kan måske give et fingerpeg.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak