Ledvogterhus 26
Hej
Er der nogen som kan hjælpe med identifikation/lokation af dette foto?
Med venlig hilsen
Kurt D. Jensen
Hej
Er der nogen som kan hjælpe med identifikation/lokation af dette foto?
Med venlig hilsen
Kurt D. Jensen
Hej
Er der nogen som kan hjælpe med identifikation/lokation af dette foto?Med venlig hilsen
Kurt D. Jensen
Hejsa,
Skilderhusets arkitektur får mig til at mene, at det er Sjælland eller måske Falster.
De tre fag vinduer ligner facaden på et hus model 1898. Det store felt med husets nummer passer med Sjælland og Falster. Da husene på Falster begyndte med nr. 1 ved Orehoved kan vi udelukke Falster. Derefter er der Sydbanen (numre op til 40) og Nordvestbanen (jeg har engang noteret hus 37 vest for Værslev). Da der er tale om enkeltsporet strækning er vi enten på Lille Syd, Nordvestbanen eller måske Lille Nord. Terrænet ser noget bakket ud, så jeg vil vælge Slagelse-Næstved fra.
Venlig hilsen
Jens
De tre fag vinduer ligner facaden på et hus model 1898. Det store felt med husets nummer passer med Sjælland og Falster. Da husene på Falster begyndte med nr. 1 ved Orehoved kan vi udelukke Falster. Derefter er der Sydbanen (numre op til 40) og Nordvestbanen (jeg har engang noteret hus 37 vest for Værslev). Da der er tale om enkeltsporet strækning er vi enten på Lille Syd, Nordvestbanen eller måske Lille Nord. Terrænet ser noget bakket ud, så jeg vil vælge Slagelse-Næstved fra.
Venlig hilsen
Jens
Hejsa,
Efter at have konfereret med min 1877-liste, kan jeg se følgende muligheder:
1. Der lå et hus 26 nord for Viby Banegaard på Vestbanen. Her anlagdes der dobbeltspor i 1899.
2. På Nordbanen lå der et Hus 26 i den sydlige ende af Hellerup station, men det er det næppe. Omgivelserne og beboerne ser for landlige ud.
3. Der lå også et Hus 26 lige syd for Helsingør station mellem denne og Meulenborgvej, men her blev banen forlagt til den nuværende linjeføring i 1891 og der etableredes dobbeltspor i 1897. Banen ind til Helsingør går nu i en gennemskæring.
4. Der lå ligeledes et Hus 26 ved Nestved Banegaard, det er svært at udlæse af billedet, om det kan være dette hus.
5. I 1877 lå der et Hus 26 på Mørkøv Banegaard og et Hus 27 mellem Mørkøv og Jyderup. Nummeret på huset på banegården kan være ændret, hvis man har bygget et nyt Hus 26 mellem det gamle Hus 26 og Hus 27.
6. Frederikssundbanen sluttede i 1880 med Hus 20 på Frederikssund station, så den er udelukket.
7. Slagelse - Næstved har jeg ingen oversigt over, men Hus 24a lå ved Fodby, og husnumrene sluttede i Næstved, så måske lå huset mellem Fodby og Næstved.
Tilbage er så at tjekke ovenstående med 1954-luftfotografierne i Kraks kort, selv om meget i omgivelserne kan være ændret. Vejforløbet fra leddet bagom vogterhuset samt den lidt høje baneskråning kan måske give et fingerpeg.
Man skal nok lægge mærke til de formentlig røde skifter i murværket - det udelukker Nordsjælland. Desuden er nummeret malet meget stort på - noget jeg mener at kunne huske fra Sydbanen og som heller ikke ligner noget Nordsjællandsk (som det øjensynligt ikke er).
Jeg tror vi også skal sondere tærrænet i Jylland, men også kigge efter Slagelse-Værslev, idet jeg inden anelse har om nummerering her.
Man skal nok lægge mærke til de formentlig røde skifter i murværket - det udelukker Nordsjælland. Desuden er nummeret malet meget stort på - noget jeg mener at kunne huske fra Sydbanen og som heller ikke ligner noget Nordsjællandsk (som det øjensynligt ikke er).
Jeg tror vi også skal sondere tærrænet i Jylland, men også kigge efter Slagelse-Værslev, idet jeg inden anelse har om nummerering her.
Kendes skilderhuse med vindskeder af den type fra det jysk-fynske?
I følge mine kopier af planbogen fra 1898 og 1911 over Slagelse- Værslev banen lå der et vogterhus nr 26 ved overkørsel 88 kort før Forsinge i køreretning Slagelse - Værslev.
Overkørsel og vogterhus ligger ved en markvej ude midt ingenting.
Vogterhus 25 ligger ved overkørsel 85, også midt i ingenting.
Hvis det er det rigtigt sted, kunne trådtrækket til venstre for familien indikerer at overkørsel 87 er blevet betjent fra vogterhus 26 også
Forsinge holdeplads ligger lige over billedkanten på næste side i planbogen.
Om vej og terræn passer med billedet kan jeg ikke afgøre ud fra tegningen i planbogen
--
Med venlig hilsen
Lars
I følge mine kopier af planbogen fra 1898 og 1911 over Slagelse- Værslev banen lå der et vogterhus nr 26 ved overkørsel 88 kort før Forsinge i køreretning Slagelse - Værslev.
Overkørsel og vogterhus ligger ved en markvej ude midt ingenting.Vogterhus 25 ligger ved overkørsel 85, også midt i ingenting.
Hvis det er det rigtigt sted, kunne trådtrækket til venstre for familien indikerer at overkørsel 87 er blevet betjent fra vogterhus 26 også
Forsinge holdeplads ligger lige over billedkanten på næste side i planbogen.
Om vej og terræn passer med billedet kan jeg ikke afgøre ud fra tegningen i planbogen
Det tror jeg bestemt er en mulighed. Det var ikke usædvanligt, at en ledvogter passede både leddet og vindebomme ved en nabooverskæring.
Det er en ren fornøjelse, hvordan d'herrer kan dissekere et gammelt fotografi.
To runder til, så har vi også navn og alder på børnene
Jeg var i dag et smut forbi vogterhus 26 i Forsinge på vej hjem fra arbejde.
Ligheden er slående, selvom om der er flere detaljer der afviger.
Først lige et billede i stærkt modlys fra samme vinkel som det oprindelige
Nærbillede af huset, som nærmest er en ruin.
Der er godt nok skifertag og en anden skorsten i dag men alle andre detaljer passer inkl den lille karnap som man også kan skimte på det oprindelige billede lige under husets tag til højre
Husnummeret, med hvid flade på spidsen. Kan være ændret i årenes løb
Tættere på Forsinge holdeplads ligger dette vogtehus lige ved landevejen.
Det er opført efter 1911, da der i planbogen er en håndskrevet bemærkning om at "Vhs 26a tilføjet"
Huset er i røde sten med gule bånd
De mørke murstensbånd passer jo meget pænt, men det synes også at være et mørkt bånd ned ad hushjørnet - eller er det bare mine øjne, der driller.
mvh
-ivar
Jeg tror ikke det er det hus!
Et er husnummeret, og det ser ikke ud til at have efterladt noget maling på stenene.
Det andet er, at "det første" hus 26 har tegltag og dette hus har skifertag. Selvfølgelig kan det være ændret til skifer, men normalt kan de tegltage holde i mange, mange år.
Men ellers er den slags huse jo bygget efter de samme tegninger, så det kan være vel være mange steder på en enkeltsporet bane.
Mvh Erik
Tak LBC,
Det er et meget kvalificeret bud. Taget kan være udskiftet med skiffer i 40-50´erne - På det gamle billede ca. 1905-10 ser tegltaget ud til at være meget gammelt.
Jeg har set hvordan skiffertage som er lagt i 1950érne kan se ud - og det ligner det på dit foto.
Hilsen Kurt
Ledvogterhus 26 ved Forsinge ser rigtigt ud. kabeltrækket som ses i venstre side på det gamle foto, skal nok betjene bommene i overskæringen ca. 250 meter sydligere.
Se luftfoto fra 1954
Hilsen Kurt
Ledvogterhus 26 ved Forsinge ser rigtigt ud. kabeltrækket som ses i venstre side på det gamle foto, skal nok betjene bommene i overskæringen ca. 250 meter sydligere.
Se luftfoto fra 1954Hilsen Kurt
Ja, det ser ud til at stemme, og hvis luftfotos fra de øvrige steder, jeg har oplistet, ikke passer med omgivelserne, så må det være der, med mindre at andre kan byde ind med et sted vest for Storebælt.
Tak LBC,
Det er et meget kvalificeret bud. Taget kan være udskiftet med skiffer i 40-50´erne - På det gamle billede ca. 1905-10 ser tegltaget ud til at være meget gammelt.
Jeg har set hvordan skiffertage som er lagt i 1950érne kan se ud - og det ligner det på dit foto.
Hilsen Kurt
Taget på dit foto er ikke gammelt. Det er forskellet, dvs strøget ovenfra på de flader man ikke kan nå med understrygningen. Det bruges ikke så meget mere, men ses på mange huse i Skagen. Forskelningen blev kalket og derfor meget karakteristisk.
Skifertaget, det nuværende, er eternitskifer, ikke at forveksle med naturskifer, som adskillige bygninger omkring 1900 blev forsynet med.
Tak LBC,
Det er et meget kvalificeret bud. Taget kan være udskiftet med skiffer i 40-50´erne - På det gamle billede ca. 1905-10 ser tegltaget ud til at være meget gammelt.
Jeg har set hvordan skiffertage som er lagt i 1950érne kan se ud - og det ligner det på dit foto.
Hilsen Kurt
Taget på dit foto er ikke gammelt. Det er forskellet, dvs strøget ovenfra på de flader man ikke kan nå med understrygningen. Det bruges ikke så meget mere, men ses på mange huse i Skagen. Forskelningen blev kalket og derfor meget karakteristisk.
Skifertaget, det nuværende, er eternitskifer, ikke at forveksle med naturskifer, som adskillige bygninger omkring 1900 blev forsynet med.
Eternitskifer. Så er taget lagt i "nyere tid", formentlig samtidig med, at resten af huset blev "moderniseret".
Driftsinformation om elevatorer og rulletrapper
En aften med enkelte Togbusser mellem Padborg og Flensborg
Enkelte internationale tog standser ikke i Flensborg
Sene aftener og nætter med ændrede tider på tog mellem Cph Lufthavn, Aarhus H og Aalborg
Ingen InterCity og regionaltog mellem København H og Østerport