Borg billeder - 6 Q-maskiner
Billede 1. DSB Q 348. Langå?
Billede 2. Fredericia?
Billede 3. Fredericia?
Billede 4. Fredericia.
Billede 5. Aalborg?
Billede 6. DSB Q 351? Fredericia?
Billede 1. DSB Q 348. Langå?
Billede 2. Fredericia?
Billede 3. Fredericia?
Billede 4. Fredericia.
Billede 5. Aalborg?
Billede 6. DSB Q 351? Fredericia?
Med hensyn til billede 1 og 2 - jeg ved at jeg har set de sten med hvid kridt påskrift skrevet før.
Er vist også været her i forumet før .
men jeg er 99 pct sikker at det er Fredericia
Billede nr 5 - syntes at der står nr 337 bag ved kulkassen på Q lokomotivet
Her er hele billedet - Hvor er vi?
Hej
Q 337 (kulkassen viser, at det ikke er 347) i Aalborg.
Hilsner Keld
Q 337 (kulkassen viser, at det ikke er 347) i Aalborg.
Tak - Har du også et bud på et årstal? Og hvad laver den i Aalborg efter en MH?
Billede 5 kunne måske være F 651 og Q 349 der fra juni 1970 til 1972 blev slæbt rundt i landet for afprøvning af containerkraner. Begyndte med Gb juni 1970 og jeg noterede dem i Herning 24/2 1972.
Billede 1 er Q 348 i Langå. Q 348 blev hensat urepareret 5/3 1965 og kom til Langå i april 1965 som beredskabslok frem til 1967.
Langå havde oprindelig 2 F-maskiner i sving det meste af døgnet. Blev så til 1 F da MT'erne begyndte at rangere i Langå under opholdet der. Sidste F rangermaskine forsvandt fra Langå ved sommerkøreplanen i 1962.
M v h
Georg
Godaften
Billede nr. 1 og 2 viser en Q I i nummerrækkefølgen 337 til 339. Det der er "the smoking gun" og viser at det er en af disse 3 numre det drejer sig om, er den meget lave sidevandkasse. Altså en Q I. Næste levering 340-341 har fået forhøjet vandkasserne i begge sider og betegnes Q Ia.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Her er hele billedet - Hvor er vi?
Helt klart Aalborg spor III (til venstre) og spor IV - før ombygningen i starten af 70’erne.
Godaften
Billede nr. 1 og 2 viser en Q I i nummerrækkefølgen 337 til 339. Det der er "the smoking gun" og viser at det er en af disse 3 numre det drejer sig om, er den meget lave sidevandkasse. Altså en Q I. Næste levering 340-341 har fået forhøjet vandkasserne i begge sider og betegnes Q Ia.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Godmorgen Steffen Dresler
Billede 2 er ikke 1. serie Q-maskiner (337-339), da den har høj kulkasse bag førerhuset. Denne kulkasse fik 337-339 ikke. Men jeg tror at billede 2 og 3 er samme maskine optaget samme dag i Fredericia. Kigger man på snavs på taget og røret til blæseren, ser de meget ens ud. På billede 5 står der tydeligt et 7 tal på kulkassen, så det kan kun være Q 337, som anførte i mit andet indlæg.
Hilsner Keld
Jo, det er disse to billeder jeg mener!!
https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=65921
med venlig hilsen
Steffen Dresler
Jo, det er disse to billeder jeg mener!!
https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=65921
med venlig hilsen
Steffen Dresler
Hej igen
Så er vi enige.
Hilsner Keld
Her er hele billedet - Hvor er vi?
Helt klart Aalborg spor III (til venstre) og spor IV - før ombygningen i starten af 70’erne.
Og lidt mere dokumentation:
fisket fra dette indlæg:
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=35110
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
God eftermiddag!
Fik et K. E. Jørgensen billede optaget SEP 1963.
Nu kan der nok ikke mere - sammen med Thomas Broberg Nielsens dokumentation - være tvivl om det er Aalborg.
Med venlig hilsen og tak til leverandøren!!
Steffen Dresler
..... og skulle nogen undre sig over vognmateriellet på KEJs foto, så findes forklaringen i DJK Meddelelser M 7/63 - september 1963.
M.v.h.
Niels
Billede 5 er Q 337 i Aalborg sidst på året 1967 (formentlig) på vej til ophug.
Q 337 var aktiv i Odense i en længere periode, men blev 15/5 1966 sendt til Århus og byttet med 347. Q 337 blev ikke benyttet i Århus og blev i december 1966 sendt til Frederikshavn, hvor 337 heller ikke kom i brug. Hensat urepareret i Frederikshavn 27/8 1967 (sidste S-rev 27/8 1959).
Udrangeret 16/11 1967 og havde måske den sidste tid været gemt som beredskabsmaskine.
F'eren på billedet har jeg ikke noget bud på, måske en fra Aalborg.
M v h
Georg
Q 337 blev sendt fra Frederikshavn til Randers i marts 1968.
At man brugte 2 damplokomotiver som belastningsprøve på containerkranerne, skyldes at kranerne også skulle erstatte de aldrende portalkranerne på stationerne. De skulle altså også håndtere andet end containere. Og når vi nu er i Ålborg på foto 5, så er her et foto fra Ålborg, hvor containerkranen har fat i et andet jernbanekøretøj, nemlig FFJ M 1211.